| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 23 .06.2022 |
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkanım, teşekkür ederim.
Hem muhalefet partisi milletvekilleri hem de iktidar partisi milletvekilleri 2021 yılı zararını sorduğuna göre artık ben onu sormayayım ama gördüğümüz kadarıyla 2016 yılından bu yana istikrarlı bir şekilde her yıl kurum zarar gösteriyor. Kurumun içinde yıl başında bütçe yaparken bu konularda hesap yapacak arkadaş yok mu, yönetim kurulunda arkadaş yok mu da her yıl başlangıçtaki bütçeden farklı bir sonuçla karşı karşıya kalıyoruz. Geçen yıl, 2020 yılında, Sayın Cumhurbaşkanından ek ödenek istemişsiniz, ek ödenek almışsınız. Bu yıl bağımsız denetim raporuna göre bile olsa kurumunuz 6 milyar 666 milyon civarında bir zarar etmiş görülüyor fakat yirmi yıldır ilk defa Sayın Cumhurbaşkanı bir ek bütçe istedi 880 milyar civarında ve bunun içinde yine sizin kurumunuz bu ek bütçeden 8 milyar 353 milyon lira kaynak istemiş. Dolayısıyla burada her yıl başında yaptığınız hesaplarda bir hata mı söz konusu yoksa Demiryollarının zarar zincirinde yük ve yolcu taşımacılığını cazip hâle getirememesi bir tarafa, "ikmal ihalesi" adı altında bitmemiş ya da ek ödemesi yapılmaya devam etmiş işler ilk sırada yer alıyor. Bu konuda, "ikmal ihalesi" adı altında bitmeyen işlerle ilgili sürekli sizin kendi bütçenizin de evdeki hesabınızın da çarşıya uymaması söz konusu. Umarım önümüzdeki yıllarda biraz daha en azından elinizdeki gelire göre işinizi yapma çerçevesinde bütçenizi ayarlarsınız.
Ben, bir başka noktaya daha değinmek istiyorum. Özellikle son on yıldır her yerel seçimde sizlerin yaptığı işleri sayın belediye başkanları sanki kendileri yapıyormuş gibi üstlenip seçim dönemlerinde ısrarla "Şunu yapıyoruz, bunu yapıyoruz." diye... Bunlardan bir örneği de benim kendi bölgemde ama başka bölgelerde de aynı şekilde, her ilde neredeyse belediye seçimlerinde belediye başkanları "Hızlı tren geliyor." vesaire diye... Denizli'de ta 2011 yılından bu yana bu durum söz konusu. 2024 yılındaki yerel seçimler adına şimdiden söylüyorum yani belediye başkanlarına bu işleri kaptırmayın, yaptığınız işi en azından kendiniz anlatın, yapacaksanız, yapabiliyorsanız. Fakat benim gördüğüm şöyle bir durum daha var: Bakın, ben 3 Ocak 2022'de sormuşum ama milletvekillerini dikkate almadığınız için daha hâlâ bunun cevabı gelmedi. Yani doğru veya yanlış bir cevap verebilirdiniz, daha buna cevap vermediniz. Sizler 15-20 kilometrelik kısa ikmal hatlarını bile yapmaktan aciz duruma mı düştünüz? Sonuçta, sadece yolcu taşımacılığı yapmıyorsunuz, yük taşımacılığı konusunda önemli bir aktörsünüz ama gerek limanlara gerek serbest bölgelere o ara hatların yapılması ihracatçımızı da çok rahatlatacaktır, ihracatçımız bu konuda özellikle son Covid döneminden sonraki navlun ve nakliye lojistik bedellerinin artmasından kaynaklı da bu tren yolu hatlarına önem vermektedir. Denizli'de bir organize sanayimiz var, organize sanayide kısa bir tren yolu bağlantısıyla arkasından İzmir'deki serbest bölgeye ulaşabilecekken bununla ilgili çalışmaların hiçbir şekilde 1 metre dahi ray döşemediğini görüyoruz ama bir yandan bakıyoruz işte Mersin'deki limana bir şekilde ihracat ürünlerinin ulaşabilmesi için İç Anadolu'dan o limanlara ulaşımın sizler vasıtasıyla yapılması önemli. Bakıyoruz, bunların hiçbiri ne yazık ki tamamlanmadığı gibi ikmal ihaleleriyle sürekli ek ödenek istiyorsunuz, ödeneğiniz yeterli gelmiyor. İşte, son Cumhurbaşkanlığı ek bütçesindeki rakam talebiniz bile aslında bu yılki belki zararınızın sonucunu bize yansıtıyor. Umarım önümüzdeki dönemlerde bütçeyi daha sağlıklı bir şekilde başlangıçta yapar ve önümüzdeki yıl KİT Komisyonuna gelirken bir gün de zarar etmeden geldiğinizi görürüz.
Teşekkür ediyorum.