KOMİSYON KONUŞMASI

BEDRİ SERTER (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Sayın Genel Müdür, Sayın Yardımcıları; hepiniz hoş geldiniz.

Ben yine söyleyeceğim, bir İzmir Milletvekili olarak bir yılan hikâyesinden yani tren hikâyesinden bahsetmek istiyorum sizlere.

2007 yılında adı konmuş, 2013'e kadar 3,5 milyona yakın bir harcama yapılmış, Sayın Binali Yıldırım Ulaştırma Bakanıyken, Süleyman Bey de Genel Müdürken; ayrıca, Binali Yıldırım'ın el sıkışmasıyla -seçimlere yakın, İzmir'de Belediye Başkan Adayı olduğu seçimlere yakın- "Üç yıl içinde bu trene bineceğiz mi?" dediği müteahhit firmayla "Evet, bineceksiniz efendim." dediği noktada 4.3 milyar TL yine Türkiye bütçesinden para çıkmış.

Geldik, 2021 yılına kadar... Ben milletvekili olduktan sonra bu konuya çok eğildim çünkü bizim için de Antalya ne kadar önemliyse Ankara-İzmir Tren Hattı da çok önemliydi. Öncelikle, tabii, işe altyapıdan başlama ihtiyacı hissettim. Jeoloji Mühendisleri Odasıyla bir toplantı yaptım. Bu toplantıda bana verilen sonuçta şunu söylediler, mutlaka sizin de bilginiz olması gerekiyor: "Eskişehir-Afyon bölgesini aşamıyoruz çünkü şu anda 21 tane obruk var, bu obruklardan nasıl geçeceğimizi beceremedik, becerilmez." Jeoloji Mühendisleri Odasından bana gelen rapor böyle ve bunun üstüne hâlâ çalışmaların Afyon bölgesinde devam ettiğini gözlemliyorum, bir şantiye var, gidip gelirken yolda gözlemliyorum. Bunun üstüne, bütün ihaleler, Binali Yıldırım Bey'in yaptıkları, Süleyman Bey'in yaptıkları bir kenara itildi, 2021 yılında tekrar bir ihaleye çıkıldı; yine yandaş bir firmaya bu ihale tahsis edildi ve devlet kendi imkânlarıyla bu firmaya İngiltere'den 2,1 milyar avro kredi açıklaması yaptı ve kefaleti yine Hazine. Şu anda, kasım ayında bu avro kuru hesabına göre, avro o gün 12,58'di, bugün 18 liralara vardı. Soracağım soru şu: Bu tren hattına kaç kilometre ray döşendi şu ana kadar? Bu kadar para harcandı, bir 10 milyar para harcandı, onun arkasından bu kadar ciddi bir borçlanmamız var, firma lehine bir borçlanma; herhâlde yap-işlet-devret mi olacak, onu da bilemiyoruz, onu da açıklamanızı rica ediyorum. Bu harcamaların sonucunda nereye vardık? Bu obrukları nasıl geçeceğiz? Tren hattı başka bir yönden mi gidecek, Antalya'ya gidip İzmir'e mi dönecek acaba, öyle bir hat mı düşünüyorsunuz yoksa hakikaten bu işlem yapılamayacak mı?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Erzincan'a gidip oradan gelecek!

BEDRİ SERTER (İzmir) - Bir de son süreçte... Şimdi Plan ve Bütçe Komisyonundan geliyorum, orada da 3,410 milyar TL de bir bütçe artışı istiyorsunuz Demiryollarıyla ilgili. Bu bütçe artışını niye istiyorsunuz, onu da anlamak istiyorum.

Yani bu işin altından ben kalkamadım, bugün de gelmemin sebebi bu, KİT Komisyonu üyesi değilim, sadece şu İzmir-Ankara "hızlı" dediğiniz ama yılan hikâyesine dönen tren hattının nereye varacağını öğrenmek istiyorum.

En son 2021 Plan ve Bütçe Komisyonunda Sayın Bakana, Ulaştırma Bakanına sorduğumda benimle dalga geçer gibi "Yüz on ay sonra binersiniz Sayın Vekilim." dedi. Bu yüz on ay on yıla filan tekabül ediyor, demek ki biz daha çok bekleyeceğiz diye düşünüyorum.

Başkanım, teşekkür ediyorum. Benim sorularım bu kadar.