KOMİSYON KONUŞMASI

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Sayın Başkanım, çok değerli KİT Komisyonu üyeleri, Sayın Genel Müdürüm, Genel Müdür Yardımcılarımız, Sayıştayımızın temsilcisi ve üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tabii, öncelikle Devlet Demiryollarının bugüne kadar yapmış olduğu çalışmalardan dolayı Devlet Demiryolları yönetimine, Genel Müdürümüze ve bugüne kadar hizmeti geçen, kurulduğu günden itibaren bugüne kadar hizmeti geçen, görevde bulunan tüm arkadaşlara teşekkür ediyorum.

Tabii, burada arkadaşların eleştirileri vardı, söylediği önemli hususlar da vardı. Tabii, eleştirilerine de, bulundukları eleştiride de biz de bir şeyler söylemek istiyoruz. Mesela, Samsun hattının neden yedi yıldır bitmediğine dair İYİ Partiden arkadaşlar onu dile getirmişti, hem de aynı zamanda bölgeyle ilgili talepleri olmuştu. Ben şöyle bir örnek vermek istiyorum: Diğer arkadaşlar da, konuşan arkadaşlar da 21/b usulüyle ihaleyle ilgili söz söylediler. Bu ihaleleri tamamen farklı bir şekilde anlatmaya çalışıyorlar; sanki bu ihaleler üzerinde, hepsinde bir yanlışlık varmış gibi. Ben burada kimseyi korumak için söylemiyorum yani asla şunu da kabul etmiyorum, tasvip etmiyorum. Yani bir firmaya 1'den fazla ihalenin verilmesini tasvip etmiyorum, bir gruba 1'den fazla ihale verilmesini tasvip etmiyorum; bu doğru değil, buna asla katılmıyorum. Ama 21/b usulünün de yanlış bir usul olmadığını dile getirmeye çalışıyorum çünkü kendi ilimde bir başka kurumdan örnek vereceğim: Karayolları yaklaşık on beş yıl önce Ordu-Gürgentepe-Gölköy yolunun ihalesini yaptı, 100 milyonluk ihaleyi bir firma çıktı -açık ihaleydi- 50 milyona aldı; 100 milyonluk ihale 50 milyona alındı. Sonra, aradan dört yıl geçti, bir arpa boyu yol alınamadı.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Demek ki yaklaşık bedel yanlış hesaplanmış.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Beş yıl geçti, yine hiçbir şey yapamadı. En son biz gittik milletvekilleri olarak, denildi ki: "Bu arkadaşın ihalesini feshedin çünkü biz burada yaşayan hemşehrilerimize söz verdik bu yolun yapılması lazım, bu arkadaşın da aldığı ihaleyle bu işi yapma şansı yok, yapamıyor, ortada." Bu sefer ihale feshedildi, aradan bir yıl geçti, arkadaş itiraz etti, bir yıl da öyle geçti, tam yedi yılına mal oldu o yolun, yedi yılına.

Şimdi, 21/b'yle yapılan ihalelerde ise ihaleyi yapıyorsun -usulüne göre yapıldığı takdirde- bir ay içerisinde yer teslimi yapılıp, yer teslimi yapıldıktan sonra iş başlıyor ve hızlı bir şekilde iş devam ediyor.

Şimdi, Samsun yoluyla ilgili de, Samsun yük treni hattıyla ilgili de -yapılan tadilatla ilgili- öğrendiğim kadarıyla, 21/b değil, açık ihaleyle yapılan bir ihale. Bu ihalenin yedi yıl sürmesi herhâlde bizim Ordu-Gölköy-Gürgentepe yolunun hikâyesine dönmüş gibi geliyor bana çünkü işlerin hızlı yapılabilmesi için alan müteahhidin de bu işten düzgün bir şekilde para kazanması lazım ki işi zamanında, hızlı bir şekilde teslim edebilsin.

AK PARTİ iktidarının en büyük başarısı, hızlı bir şekilde işi yapıp milletin hizmetine sunmasıdır.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Açık ihale olunca hızlı yapılamıyor mu?

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Biz iktidara gelmeden önce Bolu Tüneli yılan hikâyesine dönmüştü, iktidara geldikten sonra hızlı bir şekilde Bolu Tüneli'ni de bitirdik, ondan sonra tünel sayısını... Şu anda 300 ile 400 arasında Türkiye'de tünel yaptık.

Şimdi, elbette açık ihaleyle de olabilir, ben buna itiraz etmiyorum ama benim dediğim şu: İşlerin hızlı bitebilmesi için, hızlı yol alınabilmesi için açık ihale yapıldığı takdirde... İhale yapıyorsun, süresi var, dört ay, dört ay sonra ihaleye biri geliyor itiraz ediyor, üç, dört ay da öyle uzuyor, sonra yüksek kırımla alınıyor çünkü yasa buna müsaade ediyor, alan adam zarar ediyor, işi yapamıyor, devlet daha büyük bir zarar görüyor.

Şimdi, yedi yıl bir işin teslim edilmemesinde devletin gördüğü zararı göz önünde bulundurun, millet hizmet alamıyor, onu da bulundurun ama hızlı bir şekilde yapılan işte hem devlet kazanıyor, hizmete açılıyor hem de millet kazanmış oluyor, hizmet alıyor. O nedenle ben bu şekilde değerlendiriyorum ama "21/b" dediğimiz ihalelerin de usulüne göre yapılması gerekir, fahiş fiyatlar asla olmamalı yani yüksek fiyatla yapılmamalı, buralarda dolambaçlı işler olmamalı, bunu da dile getiriyorum.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Çok güzel temenniler Başkanım.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Şimdi, bu temenni değil, birçok işte böyle ve yapılan işlerin tamamı da... Siz de bu işi biliyorsunuz çünkü bu sektörün içerisindesiniz, sizin de bildiğiniz bir sektör. Ben içinde değilim, bu işlere de hiç girmedim ama benim için önemli olan, millete hızlı bir şekilde hizmetin sunulması ve devletin de bu süre içerisinde zarar etmemesi.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Bravo! Tarihî bir konuşma.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Tarihî ya da başka bir tarih, ne derseniz deyin.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Tarihî bir konuşma.

TAMER DAĞLI (Adana) - Atila ağabey, yayınlaman lazım.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Bunu yayınlayabilirsin, evet, siz zaten onu yapıyorsunuz; İzmir'in hizmetlerini değil de bu tür olayları yayınlıyorsunuz.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Sataşma var, isim veriyor ya.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - İsim vermedim, isim vermeden konuşuyorum.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Durduk yere şimdi...

KEMAL ÇELİK (Antalya) - Verilen hizmet var da yayınlamadı mı?

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Onu, Kemal ağabey, sen sorarsan iyi olur. Kemal ağabeye sataştım.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Devam edin Sayın Gündoğdu.

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Burada şu var...

KEMAL ÇELİK (Antalya) - Ben de dedim ki: "Verilen hizmet var da yayınlamadı mı?"

METİN GÜNDOĞDU (Ordu) - Bizim burada söylemek istediğimiz şu: Bizim millete hizmeti hızlı bir şekilde vermemiz lazım, devletin de zarar etmemesi lazım. O nedenle de ihalelerde, evet, ya yeni bir usul belirlenmeli ya da... Bu şekilde, ben, 21/b usulüyle yapılan ihalelerin de yanlış bir ihale olmadığını, bu ihalelerin de hukuka uygun, doğru bir ihale olduğunu dile getiriyorum.

İkincisi şu: Buradan, tabii, Sayın Genel Müdürümüz de açıklayacaktır söz ona geldiğinde ama burada ne olduğu tam bilinmeden, para nereye geldi, sadece altyapıya mı geldi, Devlet Demiryollarına mı geldi, hangi kuruma geldiği bilinmeden yapılan bir açıklama üzerinden yargılama yapmak doğru bir yargılama değil, doğru bir şey olduğunu da düşünmüyorum. Onun için burada, evet, biz KİT Komisyonu üyeleriyiz, gelen kurumları inceleyeceğiz, Sayıştayın bulguları üzerinde biz de sözümüzü söyleyeceğiz, eksikler varsa onu da dile getireceğiz, getiriyorsunuz zaten, biz de yapılan hizmetleri anlatacağız.

Allah'a çok şükür, AK PARTİ iktidarıyla birlikte Türkiye Cumhuriyeti devleti hızlı trenle tanıştı ve hızlı tren, şükürler olsun Eskişehir'le başladı, Konya'yla devam etti, Karaman'a uzandı, İstanbul'la devam etti, inşallah şimdi Sivas tarafı yapılacak, açılacak yakında ve bundan sonra İzmir gibi büyükşehirlerimize hızlı trenler devam edecek.

Ben şimdi Sayın Genel Müdürümüzden şunu talep ediyorum: Bir, Sayın Genel Müdürüm, Ordu-Giresun hızlı trenle ilgili bir çalışmanız var mı? Bu çalışmanız varsa ne boyutta, proje aşamasında mı yoksa farklı bir aşamaya geçildi mi; bunun cevabını rica ediyorum. İki, bu hızlı trenin sahil güzergâhından -Samsun'a gelecek olan hızlı trenin- Samsun üzerinden Hopa'ya kadar devam etmesi gerektiğini... Şu anda programda, evet, Erzincan'dan Trabzon'a bir hızlı tren projeniz var fakat bu projenin aslında Samsun'dan Hopa'ya kadar olması gerekir. Sahil bölgesinde bulunan bizim bölgenin hem turizm açısından hem doğal güzellikler açısından, hızlı treni kullanan müşteriler açısından da bu bölgenin daha etkili olacağını, hızlı tren yapıldığı takdirde hızlı trenin işletimi açısından da daha kârlı olacağını dile getiriyorum ve bizim Ordu-Giresun-Trabzon güzergâhının yapımının bir an önce hızlandırılmasını... Ve bununla ilgili de bölgede yaşayan Ordulu hemşehrilerimiz, Giresunlu hemşehrilerimiz, bölgedeki Rize'ye kadar olan bütün sivil toplum kuruluşları da bu konuyla ilgili sürekli talepte bulunuyorlar, bu taleplerini ben de bu vesileyle size iletmiş olayım. Bunun hızlandırılmasını ve bir an önce bölgeye hızlı trenin -proje boyutu da olsa, 1 liralık yatırım programına alınmış olsa, 1 lira da konulsa- yapılmasını talep ediyor ve rica ediyoruz.

Bu hususları belirttikten sonra şunu da belirtmek istiyorum: Sayın Bakanımız Adil Bey, şu anda hem illerde hem kara yolu hem demir yolu hem de hızlı tren üzerinde gerçekten çok güzel projelerimizi her gittiği ilde hizmete alıyor ve milletimizin hizmetine sunmuş oluyor. Bu vesileyle kendilerine de buradan teşekkür ediyorum, inşallah bu hizmetlerin artırarak devam ettirilmesini talep ediyorum.

Saygılar sunuyorum.