| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4528) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 29 .06.2022 |
AYHAN ALTINTAŞ (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Değerli Bakanım, değerli Komisyon üyesi ve milletvekili arkadaşlarım, değerli bürokratlar, tüm katılımcılar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu yasanın alelacele getirilmesi, tabii, bizim de pek mutlu olmadığımız bir durum ama burada demin Sayın Vekilimizin bahsettiği gibi Rekabet Kurumunun sanki görevini tam yapamaması nedeniyle bir zorunluluk oluşmuş gibi hissediyoruz bu teklifte. Yani "Rekabet Kurumu sanki sadece ardıl düzenlemeler yapıyor ama öncül düzenlemeler yapamıyor." diye bir bahis var yasa teklifinin gerekçesinde. Hâlbuki Rekabet Kurumu öncül düzenlemeler de yapabilir yani bir şirket birleşmesine karşı çıkabilir veya şirketlerin ayrışmasına karşı çıkabilir yani öyle bir yetkisi var aslında, demek ki yapmıyor veya yapamıyor. En basit örneği, dün Millî Eğitim Bakanlığı ekmek üretimine girdi, Rekabet Kurumu hiçbir şey söylemedi yani bu komik bir şey, şaka gibi. Dolayısıyla Rekabet Kurumunun eksikliğini biz burada yasa yaparak tamamlıyoruz gibi bir his oluştu bende. Burada tabii "Bazı, birtakım özel bilgiler istenir." diyor yani siz "Firmanın algoritmasını kontrol ederim." diyorsunuz. Bu nasıl olacak? Ve bunun için gerekirse "Bilirkişi de tutarım." diyorsunuz yani bu bana biraz garip geldi. Daha önce de yazılım yapmış ve ticari yazılım yapmış, satmış bir kişi olarak bunların kontrol edilmesinin hem güç olduğunu, başka bir kişinin bu yazılımları, algoritmaları şey olduğunu hem de bunların açıklanması fikrî mülkiyet hakkına aykırı yani bunu firmadan istemek bana biraz garip geldi. Dolayısıyla onu bir de "bilirkişi" diye başka bir firmaya açmak sıkıntılı görünüyor. Sonra Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan, Bakanlıktan bilgiler, istediği bilgiler ama hangi bilgiler? "İhtiyaç duyulan bilgilerin Bakanlıkça alınabilmesine..." Yani burada bir özel bilgi olabilir, bilemiyorum. Bilginin yaygınlaşması aslında kişisel verilerin kullanımı yasasına aykırıdır. "Tamam, ben vermeyeceğim. Alıyorum ama kimseye vermeyeceğim, ben kullanacağım." diyebilirsiniz kamu olarak ama bunu yaygınlaştırdıkça sakıncalarını göreceğiz. Yani, dolayısıyla ben burada bir sıkıntı görüyorum. Şeyleri anlayabiliyorum ama yani bu konuda bizi bilgilendirebilir misiniz? Yani dünyada bunun çeşitli örnekleri var mı? Sizin pazar payınız, işte kaç kişiye hizmet verdiğiniz; dünyada bunun örnekleri var mı, başka ülkelerde bu yasaların benzerleri var mı, bu bilgileri, onu merak ediyorum. Yani burada asıl olanın tüketiciyi korumak olmasına hiç itirazım yok. O açıdan da çok destekliyorum fakat bunu yaparken de sonuçta tüketiciyi de cezalandırmış olabiliriz, şöyle cezalandırmış olabiliriz: Bu kadar çok kural, yükümlülük koyduğumuz zaman o firmalar bu yükümlülüklerinin bedelini... İşte verileri saklayacaksın, on gün süreyle istediğim zaman vereceksin, algoritmanı açacaksın, oraya bilgi vereceksin dediğiniz zaman bunun bedelini kim ödeyecek? Tüketici ödeyecek. Dolayısıyla bu, tüketicinin ne kadar yararına? Yani bir etki analizi yaptık mı, bu bize her zaman pozitif mi yansıyacak? Bunları da düşünmemiz gerekiyor diye söylüyorum.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Teşekkür ederim, şimdilik bu kadar.