KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN YEGİN (Ankara) - Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarımızın, sivil toplum örgütlerimizin, basın yayın kuruluşlarımızın ve Meclisimizin kıymetli temsilcileri, kıymetli çalışanları; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığımıza sunduğumuz geçici maddeyle beraber 58 maddelik kanun teklifimizi AK PARTİ grubumuzdan teklifte imzası bulunan 53 milletvekili arkadaşımızla birlikte kamu kurum ve kuruluşlarımızdan, sivil toplum örgütlerimizden, milletvekillerimizden ve son dönemde özellikle vatandaşlarımızdan gelen öneri ve taleplerin karşılanması doğrultusunda birçok kanunu etkileyecek şekilde milletimize daha iyi hizmet edebilme amacımıza yönelik olarak hazırlamış bulunmaktayız. Toplumun her kesimine dokunan, onların taleplerini, sorunlarını dinleyip dertlenen, çözümü için kafa yoran, imkânlar doğrultusunda ve imkânları zorlayarak çözüme dair gerekli adımları atan ve bunu yaparken de tek derdi milletin hayır duasını almak olan bir siyasi birliktelik içerisinde olduğumuz ittifak ortağımız Milliyetçi Hareket Partisi milletvekillerinin, Komisyon üyelerinin ve grubunun teklifin hazırlık sürecinde istişare ve tartışmalarda yaptıkları çok kıymetli katkılarla beraber olgunlaştırdığımız teklifimizi bugün Komisyonumuzun takdirine arz ediyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; her birimiz, millet adına kusursuz işler yapmak, eksiksiz memnuniyetler oluşturmak isteriz, şüphesiz; herkesin büyük bir hoşnutlukla kabul edeceği cümleler kurmak, metinler yazmak, düzenlemeler önermek isteriz ama insanız ve biliyoruz ki noksanız. Hem insan olarak bizim hem imkân olarak kaynaklarımızın da sınırlılıkları var. Tam anlamıyla her teferruatına hâkim olamadığımız, evvelini ahirini yaşamadığımız konular da olabilir ama tüm muhataplarıyla her şeyi istişare ederek, evvelini ahirini öğrenmeye çalışarak, gayret ederek en iyisini bulmaya çalışır, bazen de en mümkünü zorlayarak iyi bir teklif oluşturmanın çabası içerisinde oluruz ve olduk ve tüm katkısı olanlarla beraber bunu yaptık. Konuşmamın bu kısmında bu sürece katkısı olanların her birine gerçekten teşekkürlerimi ifade etmek isterim.

Sayın Başkan, kıymetli hazırun; teklifimizin içeriğine baktığımızda, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'da değişikliğe giderek sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerinin hem kamu alacakları hem de menkul mal satışları açısından da teminat olarak kabul edilebilmesinin önünü açıyoruz.

Malî Eylem Görev Gücü (FATF) tarafından yapılan eylem planlarında ülkemize düşen ödevleri yerine getirebilmek maksadıyla Vergi Usul Kanunu'nda düzenlemeye giderek Hazine ve Maliye Bakanlığına, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcısına ilişkin gerekli bilgileri isteme yetkisi veriyor ve bu bildirim zorunluluğuna uymayanlara müstakil cezalar öngörüyoruz.

Yine, bununla birlikte, tüketiciyi korumak, kayıt dışılığı azaltmak ve bazı özel usulsüzlük cezalarında caydırıcılığı artırmak amacıyla fatura ve fiş verilmemesi veya alınmamasına ilişkin cezalarda artışa gidiyoruz.

Diğer taraftan, teklifimizde, Hazine ve Maliye Bakanlığı Başhukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğünün kendisiyle ilgili olmayan dosyalarla ilgili yargı organlarının yorumu sebebiyle müdahil olmak durumunda kaldığında, uygulamada karşılaştığı gereksiz iş yükünü ve emek, zaman, evrak ve benzeri israfını ortadan kaldırmaya yönelik bir düzenlememiz de bulunuyor.

Yapacağımız bir başka düzenlemeyle, kredi sisteminin yatırım, üretim ve istihdamın artması noktasında etkin işlemesini temin etmek amacıyla KGF sistemi kapsamında yeni kefalet imkânlarının sağlanmasını teminen kredi garanti kurumlarına aktarılacak kaynak tutarını 50 milyar liradan 100 milyar liraya çıkaracak, KOBİ'lerin krediye erişim imkânını artıracak düzenlemeyi getiriyoruz.

Yine, idari para cezalarına yönelik uygulamada ortaya çıkan bir sorunu gidermek ve hem vatandaşların hem de yargı organlarının anlayışını netleştirmek adına Kabahatler Kanunu'nda değişikliğe giderek özel kanunlarda ödeme süresi düzenlenmemiş olan idari para cezaları için genel ödeme süresi getiriyor ve peşin ödemelerin ödeme süresinde yapılması hâlinde indirim uygulanmasını öngörüyoruz.

Ayrıca, Kurumlar Vergisi Kanunu'nda düzenlemeye giderek, ortakların şirkete kendilerinden yaptıkları nakdî sermaye aktarımı dolayısıyla uygulanan istisnai indirim hakkının yeniden değerlenmesine ilişkin sınırsız olan süreyi 5 hesap dönemiyle sınırlıyoruz.

Teklifte getirdiğimiz diğer bir maddeyle, MASAK Başkanlığının ve Strateji ve Bütçe Başkanlığının kurumsal kapasitelerinin artırılması amacıyla diğer kurumlardan naklen yetişmiş kariyer meslek mensubu teminine yönelik bir düzenleme yapıyoruz.

Başka bir düzenlememizi ise otoyol geçiş ücretlerine yönelik yapıyoruz, hem devletin hem de işletme hakkı verilen şirketlerin işlettiği otoyollarda geçiş ücretlerini ödemeden geçiş yapan araç sahiplerine uygulanan para cezasını daha kısa sürede ödemelerini teşvik eden bir düzenleme yapıyoruz.

Ayrıca, teklifimizde, Adalet Bakanlığımızı ilgilendiren ve çözülmesi gereken bazı hususlara da yer veriyoruz. Bunlardan ilki olan, Noterlik Kanunu'nda yapacağımız düzenlemeyle 2 defa yapılan ilana rağmen atama yapılamayan bir noterliğe bulunduğu noterlikte üst sınıf veya aynı sınıf noterler arasından, bu sınıflardan isteklinin bulunmaması, çıkmaması hâlinde bir alt sınıf noterler arasından atama yapılarak atıl kalmış noterliklerin vatandaşın hizmetine başlayabilmesine imkân sağlıyoruz.

Bir başka ele aldığımız konu ise yükseköğretim kurumlarına 24 Ekim 2019'dan sonra kayıt yaptıranların 31 Mart 2024 tarihinden önce mezun olacaklarından hâkim adaylığı veya hâkim ve savcı yardımcılığı sınavına girmek ya da avukatlık yahut noterlik stajına başlamak için hukuk mesleklerine giriş sınavından veya idari yargı ön sınavından muaf olmalarını sağlayarak oluşabilecek mağduriyetlerini bu düzenlemeyle ortadan kaldırıyoruz.

Bir diğer maddeyle Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'da değişiklik yaparak açık cezaevinde olup diğer kamu kurumlarında yatılı olarak çalışan hükümlülere, usta hükümlülere ödenen gündelik tutarda ödeme yapılmasını ve hükümlünün iş kazası ve meslek hastalığı ile analık sigortası kapsamına alınmasını sağlıyoruz.

Diğer taraftan, teklimizde hem bürokrasiden hem de vatandaşlarımızdan gelen yoğun talep üzerine enerji alanında var olan bazı sorunları çözüme kavuşturmak için de adımlar atıyoruz. Bu doğrultuda, 1 Temmuz 2022 tarihine kadar yapı ve inşaat ruhsatı alınmış ve buna göre yapılmış olan, kullanma izni, iskân verilmeyen veya alınamayan yapılara şantiye tarifesinden değil de mesken tarifesinden elektrik ve su aboneliklerinin yapılabilmesine imkân tanıyarak bu kapsamdaki vatandaşlarımızın faturalarındaki tarifeden kaynaklı yükü hafifletecek bir imkânı getiriyoruz.

Diğer yandan, biyokütle veya jeotermal santrali kurulumunda çıkabilecek riskleri ortadan kaldırmak için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına gerekli kriterleri koyabilme ve ön lisans başvurularını teknik değerlendirmeye tabi tutabilme yetkisi vererek hem santrallerin kapasitesinin düşmesini engelliyor hem de Bakanlığa bu alanı planlaması, düzenlemesi ve denetlemesi konusunda bir sorumluluk yüklemiş oluyoruz.

Ayrıca, depolama tesisi ile birlikte rüzgâr veya güneş enerji santrali kurmak isteyen yatırımcıları depolama tesisi olmadan santral kurmak isteyenlere uygulanan bazı aşamalardan muaf tutarak doğrudan yatırımını yapabilmesine ve şebekeye bağlanmasına imkân veriyoruz. Böylece elektrik enerjisi depolama tesislerinin teşvik edilmesini ve şebeke kısıtlarından dolayı artıramadığımız rüzgâr veya güneş enerjisi üretimini ve yenilenebilir, çevreci enerji kapasitesinin büyümesini amaçlıyoruz.

Teklifimizde Kültür ve Turizm Bakanlığından ve bazı işletme sahiplerinden gelen talepleri de dikkate alarak ivedilikle çözülmesi gerektiğini düşündüğümüz çeşitli hususlara da yer veriyoruz. Bu kapsamda, çeşitli sebeplerle daha önce belirlenen sürede plaj işletme belgelerini almak için başvuru yapamayan müstakil işletmelere 28 Temmuz 2022 tarihine kadar tekraren başvuru yapma imkânı getiriyoruz. Böylelikle birçok müstakil işletmenin başvuru süresini kaçırdığından dolayı faaliyet yapamama riski altında olma durumunu ortadan kaldırıyoruz.

Diğer yandan, Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı kuruluşların ve özellikle müze, ören yerleri ve koruma kurullarının görev alanına giren hizmetler için gerek duyulan bazı ihtiyaçların da döner sermayeden karşılanabilmesine imkân tanıyarak hizmetlerin yerine getirilmesinde aksaklık yaşanmasının da önüne geçiyoruz.

Bunun yanı sıra, hem öğrencilerimizden hem öğretim üyelerimizden hem de yükseköğretim kurumundan gelen bazı talepleri karşılamaya yönelik olarak paketimize yükseköğretim alanında da bazı önemli maddeleri ekliyoruz. Bu doğrultuda, ilk olarak öğrenci affını düzenleyen Yükseköğretim Kanunu'na eklediğimiz geçici maddeyle üniversitelerde öğrenim görmekte iken ilişiği kesilenler ile kayıt hakkı elde ettiği hâlde çeşitli sebeplerle kayıt yaptıramamış öğrencilere geçmişe yönelik süre sınırı olmaksızın yükseköğretimlerine devam hakkı getiren bir düzenleme teklif ediyoruz.

Yükseköğretim alanında getirdiğimiz başka bir maddeyle hâlihazırda var olan ve giderleri bilimsel araştırma projeleri için ayrılan kaynaktan yani BAP bütçesinden karşılanması nedeniyle bugün fiilen uygulanamayan doktora sonrası sözleşmeli araştırmacı istihdamına ilişkin giderlerin özel bütçeden yani üniversitenin kendi bütçesinden karşılanmasına yönelik düzenleme yapıyoruz. Ayrıca, doktorasını yaparken aynı zamanda 50/D kapsamında istihdam edilenlerin talepleri ve beklentileri doğrultusunda adım atarak, öğrenim süreleri bittikten sonra dil şartı veya eksik yayın gibi farklı sebeplerle atanma şartlarını sağlayamayan kişilerin, şartları yerine getirebilmeleri için ihtiyaç duydukları zamanı sağlamak adına, kadrolarıyla ilişikleri kesilmeden "bir artı bir yıl" formülüyle istihdam edilebilmelerine imkân sağlıyoruz.

Yükseköğretim kurumları dışındaki araştırma alt yapılarında, enstitülerde ve AR-GE merkezlerinde bilimsel araştırma ve teknik faaliyetlerde bulunan doktoralı ve üstü olan araştırmacıları üniversitelerle ilişkilendirerek hem onların bilimsel araştırma, yayın ve proje birikimlerini üniversiteye aktarmaları hem de onların saha bilgisinin öğrencilerimize aktarılması imkânını sağlıyoruz.

Yine, özellikle sel felaketi yaşanan bölgelerdeki afetzedelerimizden gelen bir talebi de dikkate alarak paketimize aldığımız maddeyle, Türk Ticaret Kanunu'nda değişiklik yaparak, tacirlerin, saklamakla yükümlü olduğu defter ve belgelerin yangın, su baskını veya deprem gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle zayi belgesi alabilmesi için öngörülen on beş günlük süreyi otuz güne çıkarıyoruz; böylece, afetzedenin, kısıtlı sürede alamadığı zayi belgesi sebebiyle daha sonrasında karşılaşacağı ticari veya diğer hukuki işlemlerde mağduriyet yaşamasının önüne geçmeyi amaçlıyoruz.

Diğer taraftan, bürokrasimizden gelen bir talebi karşılamak için de kamu görevlilerinin özlük haklarının büyük bir kısmını düzenleyen 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de düzenleme yaparak üst kademe kamu yöneticilerinin ve diğer kamu yöneticilerinin, görevden alındıklarında ya da görevleri sona erdiğinde atanacakları kadro ve pozisyonlar ile yararlanacakları mali hükümlere ilişkin hususlarda daha önceden yapmış olduğumuz bir düzenlemedeki eksikliği bu teklifteki önerimizle tamamlıyoruz. Ayrıca, TBMM Başkanlığı İdari Teşkilatı bünyesinde görev alan üst düzey yöneticilerin de görevden alındıklarında atanacakları kadroları ve söz konusu personelin mali ve sosyal haklarına ilişkin esasları da belirliyoruz.

Son olarak, bu kapsamda, teklifimizin içerisinde ayrı bir paket olarak, bir nevi paket içerisinde bir paket olarak değerlendirebileceğimiz, 3600 ek gösterge konusundan tutun da en düşük emekli aylığının 2.500 TL'den 3.000 TL'ye yükseltilmesine kadar halkımızın büyük bir çoğunluğunun beklenti içerisinde olduğu konular hakkında da düzenlemeler yapıyoruz.

3600 ek gösterge konusunda, özellikle bazı mesleklerin kendi personel kanunları olması ve her birinde ayrı düzenleme yapılması gerektiğinden, birbiriyle bağlantılı birçok kanunda düzenleme yaparak, bu doğrultuda, gerekli adımları atıyoruz. Ayrıca, daha önce söz verdiğimiz, öğretmen, polis, hemşire ve din görevlilerinden oluşan; sadece bu 4 meslek grubunu değil, yaklaşık 4 milyon kamu çalışanımızı ve 2,5 milyon emekli memurumuzun tamamını kapsayan bir formülle, hiyerarşik dengeyi de mümkün olduğunca gözeterek, bazı istisnalar dışında genel anlamda memurlarımızın ek göstergelerinde 600 puanlık artış sağlayacak bir düzenlemeyi de getiriyoruz.

Sayın Başkan, kıymetli hazırun; bütün bu açıklamalardan sonra, egemenliğin kayıtsız, şartsız millete ait olduğu; milletimizin, egemenlik hakkını, seçtikleri eliyle kullandığı bu büyük çatının altında hep birlikte, bizleri seçen ve egemenlik hakkını yasama noktasında bizlere devreden aziz milletimize layık olmak, onun verdiği emaneti büyük bir sorumluluk duygusu içerisinde taşımaya çalışmak elbette hepimizin boynunun borcudur. Burada, bu büyük çatı altında ve bu salonda ortaklar veya rakipler olarak benzer veya ayrı ayrı yaklaşımlarımız elbette var ve elbette var ve elbette olacak ancak meselelere baktığımız açılar farklı farklı olsa da herhangi bir konuyu tartışırken ortaya koyduğumuz fikirler, değerlendirmeler farklı noktalara temas etse de her birimiz attığımız her adımın, söylediğimiz her sözün, altını çizdiğimiz her meselenin nihai olarak milletimiz için fayda üretmesini, bu aziz milletin yüzünü güldürmesini, onun yaşam standartlarını yükselterek hayatını güzelleştirmesini ve nihayetinde onu temsil ediyor olmamızdan memnun olmasını amaçlamaktadır. Daha önce birçok örneğinde olduğu gibi bu kez de az önce bahsettiğimiz sorumluluk duygusu içerisinde ve amaç doğrultusunda hazırlanmış ve bugün Komisyonumuzun takdirine arz edilmiş bu kanun teklifimizin, yine az önce bahsettiğimiz ve âdeta bir zenginlik kaynağımız olarak gördüğümüz farklı bakış açılarımızla bu büyük çatıya, bu aziz millete layık bir üslupla tartışılıp, istişare edilip, değerlendirilip geliştirilerek Genel Kurulun takdirine arz edilmek üzere tekâmül ettirileceğine dair umut ve inancımla, başlangıç aşamasından buraya ve buradan nihai aşamaya katkısı olan ve olacak herkese şükranlarımı sizlere ve salonda bulunan herkese saygı ve hürmetlerimi sunuyor, teklifimizin hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.