| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Memurları Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4527) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 29 .06.2022 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım, kıymetli bürokratlar, sayın basın mensupları; öncelikle hepinizi hürmetle selamlıyorum.
Tabii, kanun teklifi 57 madde yani bütünüyle bir değerlendirme yapmak çok uzun zaman alır çünkü birçok konu var, enerjiden noterliğe, kara yollarındaki ücretlerden Hazine ve Maliye Bakanlığımızın ihtiyacı düzenlemelere, varlık barışından noterliğe, öğrenci affına. Ben özellikle, hem kapsadığı alanın daha geniş olması münasebetiyle bu ek gösterge düzenlemesi ve bir iki konuya kısaca bir değinmek istiyorum.
Şimdi, ek gösterge elbette memurlar ve özellikle de emeklileri için çok önemlidir. Şunu da ifade edeyim: 2008 yılında çıkarılan sosyal güvenlik reformuyla artık emekli aylığı ödenen prime dayalı olarak belirleniyor. Bu reform öncesi çalışan memurları kapsayan bir düzenleme, doğal olarak. Şimdi, geneli itibarıyla söylüyorum, 600 puanlık bir ek gösterge artışı var memurların göstergelerinde. Ek göstergede de kritik eşikler vardır yani aylığı bir anda daha yüksek seviyeye çıkaran 3600 -işte 4800 de sayılabilir- ve 6400; bunlar emekli aylığında önemli bir sıçrama yapan eşikler. Şimdi, teklife baktığımız zaman kamu avukatları, öğretmenler -daha önce de yapılmıştı zaten bu- polisler, bekçiler, uzman erbaşlar, uzman jandarmalar, din hizmetleri sınıfında çalışan yükseköğretim mezunları, sağlık hizmetlerinde çalışan yükseköğretim mezunları -kabaca söylüyorum- bu düzenlemeyle 3600'e hak kazanıyorlar. Dolayısıyla, bu arkadaşlarımızın, bu çalışanlarımızın emekli aylıklarında önemli bir artış olacak.
Tabii, zor bir düzenleme, hem hiyerarşiyi hem dengeleri sağlama açısından ek gösterge düzenlemesi gerçekten zorlukları olan bir düzenleme. Baktığımız zaman, mevcut 657 sayılı Kanun'daki ek gösterge cetvelindeki sınıflandırmanın korunduğunu görüyoruz. Dolayısıyla, daha önce kendi içinde yaşanan eşitsizliklerin aynen devam ettiğini de bu şekilde görüyoruz. Mesela, kariyer meslekler var. Daha önceden kariyer meslekler ikiye ayrılmış -bana göre yanlış, ben bir kariyer meslek mensubu olarak yıllarca çalışmış biriyim- işte gelir uzmanları, defterdarlık uzmanları, mali hizmet uzmanları, denetmenler, uzmanlar, bunların hepsi kariyer meslek yani sınavla girmiş, yeterliliğini vermiş, bu unvanı almış ama bunları ayırmışız. Daha önce daha düşüktü, şimdi 3000'e geliyorlar bunlar yani 3600'ü yine alamıyorlar. Yine, bölge müdür yardımcıları, il müdür yardımcıları, şube müdürleri geçmişte de aynıydı yani yeni kanunla getirilen bir eşitsizlik değil de önceden gelen bir eşitsizlik var. Bazı bakanlıklarda benzer görevler mesela 3600 alıyor, bu arkadaşlarımız alamıyor.
Burada şunu ifade edeyim: Ben o maddeyi çok önemli görüyorum, 2'nci madde; emekli aylığının hesabında tazminat oranını belirleyen 2'nci maddedeki değişiklik çok önemli. O maddeyle Cumhurbaşkanımıza da yetki veriliyor, aynen okuyayım: "Birinci fıkradaki oranları, ayrı ayrı veya birlikte üç katına kadar artırmaya, yukarıdaki ek gösterge gruplarını değiştirmeye ve personel kanunlarında yer alan ek göstergelerin artırılması halinde gruplardaki ek göstergeleri yeniden düzenlemeye Cumhurbaşkanı yetkilidir." Bu kapsamda, bu beklentiler yani 600 ek gösterge artışı, biraz önce bahsettiğim 3600 ve 6400'ün dışındakilere emekli aylığında çok fazla bir şey getirmiyor açıkçası. Buradaki tazminatlarla, tazminat oranlarıyla artırarak o arkadaşlarımızın da emekli aylıklarında bir artışa vesile olunabilir. Yani mesela, 10 puan artırsan -en düşüğü yüzde 55'tir, ikinci kademe yüzde 85'tir- kabaca söylüyorum 230-250, o civarda emekli aylığında artış olur. Ben bu şekilde, bu beklentilerin karşılanabileceğini düşünüyorum, bu konuda yetki Cumhurbaşkanımıza veriliyor.
Bir başka konu, bu teklifle, mülki idare amirlerimizin aylıklarında bir iyileştirme yapılıyor, vali ve kaymakamlarımızın. Doğrudur, geride kalmıştı emsallerinden. Bir ilde, bir ilçede validen daha yüksek maaş alan kamu görevlileri var yani onu dengeye getirmek lazım; bu anlamda, bunu karşılamaya yönelik getirilmiş bir düzenleme.
Yine, çok önemli bir konu var, bütün milletvekili arkadaşlarıma mutlaka bu talepler gelmiştir. Seçilmiş belediye başkanlarımızın bir kısmı Emekli Sandığı Kanunu'na tabi hizmeti olduğu için tazminatlar alıyor, diğerleri almıyor; şimdi, bunu giderecek bir düzenleme gelmiş, emekli belediye başkanlarımızın beklentilerini karşılayan bir düzenleme, çok önemli, bunu da destekliyoruz. Daha önce de hep dile getirdiğimiz bir konuydu yani Emekli Sandığına iştirakçiliği olmamış ama şöyle düşünün: Birisi yedek subay olarak yapmış geçmişte, o yararlanabiliyor mesela tazminattan, hâlbuki aynı görevi yapmışlar ilçe belediye başkanı, il belediye başkanı, belde belediye başkanı; iki emekli arasında önemli bir aylık farkı oluşuyor bu tazminattan dolayı, şimdi bu düzenlemeyle bu tazminatlar eşitleniyor. Arkadaşlarımız maddede daha kapsamlı bilgi verirler.
Bir de şu konuya değineyim: Evet, asgari emekli aylığı 2.500 liradan 3.000 liraya çıkarılıyor. Benim kanaatim de bunun biraz daha iyileştirilmesi. Yani şuradan hareketle de söyleyeyim: Malum, 1 Temmuzdan geçerli emekli aylıkları ve kamu çalışanı aylıkları yüzde 40 civarında artacak. Hiç olmazsa bu asgari emekli aylığını yüzde 40 civarında yani 1.000 lira falan artırırsak daha uygun olacak gibi düşünüyorum, bilmiyorum teklif sahibi arkadaşımızın, Maliye Bakanlığımızın bu konudaki değerlendirmesi ne olur? Bu konuda bu önerim olacak.
Bir de yine bize gelen notlarda ek göstergeyle ilgili... Yine, ilçe belediye başkanlarına bir ek gösterge vermişiz fakat öyle ilçeler var ki şimdi, Çankaya İlçe Başkan Yardımcısı ile Evren İlçe Başkan Yardımcısını eşit tutmak, hakikaten orada bir kademelendirme gerekiyor bana göre de yani büyükşehir içindeki ilçe belediye başkan yardımcılarını bir ayırmamız lazım. Yani 1.000 nüfuslu belediye başkan yardımcısı ile 500 bin-1 milyon nüfuslu bir ilçe belediye başkan yardımcısının aynı ek göstergede olması bir eşitsizlik doğuruyor.
Yine, YÖK genel sekreterliğine 5400 denmiş, baktığımız zaman, denetleme kurulu üyeleri 7800, profesörler 7000 yani onda da bir yukarı yönde bir değişiklik gerekiyor gibi geliyor bana.
Son olarak, Meclis çalışanlarıyla ilgili Sayın Başkanım, malum 666 öncesi işe giren bu yasama uzmanlarının, stenografların ek göstergelerinde hiçbir değişiklik getirmiyor teklif; onlara yönelik de bir düzenleme yapılması... Madem kamu çalışanlarının hepsine bir ek gösterge artışı sağlıyoruz, bu 666 öncesi işe girmiş stenograflar ve yasama uzmanları için de bir değişiklik gerekiyor gibi diyorum.
Ben sözü daha fazla uzatmayayım.
Teşekkür ediyorum.