| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Memurları Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4527) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 29 .06.2022 |
ORHAN YEGİN (Ankara) - Başkanım, Değerli Başkanım benim ona dönük hazırlığım da var. Ben onlara daha fazla konuşabilme, daha fazla şey yapabilme süresi kalsın diye... Ben başlıyorum izninizle. O şekilde gideyim.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tek tek görüşelim Başkanım, madde madde görüşelim.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Yok, yok; daha teferruatlı açıklamalar yapayım ben.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Hayır, şimdi biz daha teferruata girelim...
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Madde madde görüşelim.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - İsterseniz maddeleri siz de konuşabilirsiniz, orası da konuşabilir ama toptan konuşalım, sonra, maddeleri ayrı ayrı oylayalım.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ben buna itiraz ediyorum usuli anlamda, tek tek görüşelim. Öyle bir izahata karşı ben bir şey anlamıyorum, kusura bakmayın.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Şimdi Başkanım, madde 1'de mülki idare amirliği hizmetleri sınıfına dâhil kadrolarda görev yapanlara ek tazminat ödenmesi düzenlenerek görev aylıklarında iyileştirmeler yapılmaktadır. Bu kapsamda, mülki idare amirliği hizmetleri sınıfına dâhil kadrolarda görev yapan personelin hâlen 375 sayılı KHK eki 1 ve 2 sayılı cetvellerde yer alan ek ödeme oranı ve tazminat gösterge rakamında artış yapılmaktadır. Söz konusu değişiklik 15/1/2023 tarihinden geçerli olmak üzere görev aylıklarına yansıtılacaktır. Böylece, mülki idare amirliği hizmetleri sınıfına dâhil personelin; kaymakam, vali yardımcısı, 1'inci sınıf mülki idare amiri, vali gibi görev aylıklarında 2022 yılı Temmuz ayı itibarıyla yaklaşık 4 bin ila 6.700 TL arasında bir artış meydana gelecektir.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Ne kadar artış dediniz?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Kaç kişi?
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Bunları not alın, hepsini soralım, hepsinin cevabını isteyelim.
ORHAN YEGİN (Ankara) - 2'nci maddede emekli aylığı, emekli ikramiyesi ile sigorta primlerinin tespitinde dikkate alınan ve ek gösterge rakamlarında farklılık gösteren tazminat yansıtma oranlarına esas ek gösterge grupları ilgili personel kanunlarına veya kanun hükmünde kararnamelere ekli ek gösterge cetvellerinde yapılan değişikliklere bağlı olarak yeniden belirlenmektedir. Bu kapsamda, örneğin, hâlen ek göstergesi 2200 dâhil 3600 hariç arasında olanlar için esas alınan yüzde 85 oranındaki tazminat yansıtma oranının tabii olduğu kamu görevlilerinin ilişkili olduğu grup, özellikli gruplar dışındaki tüm kamu görevlileri için 600 puanlık ek gösterge artışı dikkate alınarak ek göstergesi 2800 dâhil 3600 hariç arasında olanlar şeklinde değiştirilmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Söz konusu değişiklik, belirtilen gerekçe ile ek gösterge gruplarının alt ve üst göstergeleri bakımından diğer gruplarda da yapılmaktadır. Ayrıca, tazminat yansıtma oranlarına esas ek gösterge grupları ve tazminat yansıtma oranlarını belirleme konusunda daha önce Bakanlar Kuruluna verilmiş olan yetki Cumhurbaşkanına verilmektedir.
Madde 3'te, lise ve dengi öğrenimli polislerin emekli aylıkları ek ödeme verilerek artırılmaktadır. Böylece, öğrenim durumu itibarıyla 3600 ek gösterge düzenlemesi kapsamında bulunmayan lise ve dengi öğrenim mezunu polis memurları emekli aylıklarıyla birlikte 1.200 TL tutarında ek ödemeden yararlanacaktır.
Madde 4 Ek gösterge rakam ve düzeyleri personel ve sosyal güvenlik mevzuatı dışında OYAK üyelerinin tabii oldukları kesinti miktarlarının belirlenmesinde de kullanılmaktadır. Yapılan ek gösterge düzenlemesine uygun olarak Ordu Yardımlaşma Kurumunun üyesi olan ve ek gösterge düzeylerine göre kendilerinden kesinti yapılan muvazzaf subay ve astsubay, sözleşmeli subay ve astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar ile Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarında çalışan memur ve sözleşmeli personelin ek gösterge değişikliği çerçevesinde tabi oldukları kesinti tutarlarının herhangi bir değişikliğe tabii olmaması için teknik bir düzenleme yapılmaktadır. Bu şekilde, örneğin, 4800 ek göstergeye sahip bir albayın hâlen ek göstergesi 3600 dâhil 4800 hariç arasında olanlar için yüzde 130 oranı esas alınarak belirlenmiş kesinti matrahı, ek göstergesinin 5400'e yükselmesi nedeniyle kesinti matrahının yüzde 150 oranı üzerinden belirlenmeyip hakkında yüzde 130 oranının esas alınmaya devam edilmesi ve OYAK üyelerinden fazla kesinti yapılmamasını sağlayacak bir mevzuat değişikliği yapılmaktadır.
Madde 5'te kamudaki bazı uzman ve denetmen -taşra dâhil, dediğimiz gibi- kadrolarına yeterlik şartını taşımadan atananların emsali uzman ve denetmen kadrosu ek göstergelerinden yararlandırılmaları sağlanmaktadır. Böylece, geçmişte yeterlik sınavına tabii olmadan atanmış oldukları kariyer veya taşra uzmanlığı gibi kadrolarda bulunan ve atama süreci nedeniyle bulunduğu kadronun ek göstergesinden yararlandırılmayan kamu görevlilerinin yaşadığı mağduriyet giderilecektir. Bu kapsamda, geçmişte ilgili mevzuat uyarınca özelleştirme uzmanı, vergi denetmeni gibi kadrolarda atanmış personel kadrolarının ve yürütmüş oldukları görevin haklarını elde edeceklerdir.
Madde 6'da 657 sayılı Kanun'a tabi kamu görevlilerinin ek gösterge rakamları hiyerarşi, hizmet sınıfları, öğrenim durumu ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir. Bu kapsamda, 4 meslek grubundakilerden 1'inci dereceye gelmek şartıyla tüm öğretmenler ile iki yıl ve üzeri yükseköğrenim mezunu tüm polisler, sağlık çalışanları ve din görevlilerine 3600 ek gösterge verilmektedir.
Hiyerarşiyi korumak amacıyla genel müdür yardımcısı ve emsali kadrolarda görev yapan bazı yöneticilerin mesela Millî Kütüphane Başkan Yardımcısı, 1'inci hukuk müşaviri, müstakil daire başkanı gibi ek göstergeleri daire başkanı ve kariyer uzmanlar gibi kadrolardan farklılaştırılarak 3600'den 4400'e yükseltilmektedir.
Hiyerarşiyi korumak amacıyla şube müdürü, ilçe müdürü, il müdür yardımcısı ve emsali kadrolarda görev yapanların ek göstergeleri 2200'den 3000'e yükseltilmesi teklifimizde teklif edilmişken biraz önce verilen önergeyle -eğer kabul edilirse- inşallah, onlar da 3600'e taşınmış olacak.
Yargıtay, Sayıştay ve Danıştay'da görev yapan müdürlerin ek göstergeleri Anayasa Mahkemesi Başkanlığında görev yapan müdürlerinin ek göstergesiyle eşitlenerek 3600'e yükseltilmektedir. Ek göstergesi bulunmayan yardımcı hizmet sınıfında çalışanlara -yani örneğin, aşçılara, şoförlere- 600 puan ek gösterge verilmektedir. Burada sayılanlar dışında 8000 ek göstergeye kadar olan herkesin ek göstergesi 600 puan yükseltilmektedir. 8000 ek gösterge sınırının aşılmaması amacıyla 7600 ek göstergeye sahip olanların büyükelçi, Danıştay, Yargıtay, Sayıştay üyeleri gibi ek göstergesi 7800'e yükseltilmektedir.
Madde 7 ve Madde 17'yi birlikte anlatmamızda fayda var. Akademik unvana sahip askerî personelin yüksek olması hâlinde rütbe ek göstergeleri yerine emsali akademik personel için belirlenen ek gösterge rakamından yararlandırılmaları sağlanmaktadır. Konuya ilişkin olarak Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun 27 Ekim 2021 tarihli aykırılığın giderilmesi kararı sonrasında yararlanacakları ek gösterge rakamı bakımından hak kaybı yaşayacak olan akademik unvana sahip askerî personelin yüksek olması hâlinde rütbe ek göstergeleri yerine emsali akademik personel için belirlenen ek gösterge rakamından yararlandırılmaları sağlanmaktadır. Yargıya taşınmış olan uyuşmazlıklar bu vesileyle çözüme kavuşturulmaktadır. Esasen kapsamdaki akademik kariyere sahip subaylar hâlen yüksek olması hâlinde rütbelerinin makam ve görev tazminatı rakamları yerine akademik unvanlarına ait tazminatlardan yararlandırılmaktadırlar. Böylece, düzenleme kapsamındaki subaylar makam ve görev tazminatlarında olduğu gibi ek gösterge bakımından da akademik unvanlarına ait unsurlardan yararlandırılacaklardır. Örneğin, profesör unvanında dört yılını tamamlamış bir kıdemli albay, rütbesinin ek göstergesi olan 5800 ek gösterge rakamından değil, profesör unvanı dolayısıyla 6400 ek gösterge rakamından yararlanabilecektir. Öte yandan, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu kararı öncesinde akademik unvanına ait ek göstergeden yararlanarak kendisine emekli aylığı bağlanmış ve yargı kararı kapsamında durum değişikliği yapılması gereği ortaya çıkan yaklaşık 35 emekli adına çıkacak borcun düzenleme çerçevesinde terkin edilmesi de amaçlanmaktadır.
Madde 8'de, 926 sayılı Kanun'a tabi subay ve astsubayların ek gösterge rakamları hiyerarşi, rütbe, kıdem ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir. Yine, burada, 8000 ek göstergeye kadar olan tüm subay ve astsubayların, orgeneraller, kuvvet komutanları ve Genelkurmay Başkanının ek göstergesinde değişiklik yapılmaksızın ek göstergesi 600 puan yükseltilmektedir. 8000 ek gösterge sınırının aşılmaması amacıyla 7600 ek göstergeye sahip korgeneral, koramiral rütbelerine ilişkin ek gösterge 7800'e yükseltilmektedir.
Madde 9'da, 2802 sayılı Kanun'a tabi hâkim ve savcıların ek gösterge rakamları hiyerarşi, sınıflar ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir. Genel esaslar kapsamında, 8000 ek göstergeden yararlanan Yargıtay, Danıştay ve Sayıştay Başkanlarına ait ek gösterge rakamlarında bir değişikliğe gidilmeden hâkim ve savcıların ek göstergesi 600 puan yükseltilmektedir.
Madde 10'da, Yüksek Öğretim Kurulu Başkan ve üyeleri ile Yüksek Öğretim Denetim Kurulu üyelerinin ek gösterge rakamları ile 2914 sayılı Kanun'a tabi öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve araştırma görevlerinin ek gösterge rakamları hiyerarşi, unvanlar, kıdem ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir. Burada YÖK Başkanının ek göstergesinde herhangi bir değişiklik yapılmazken YÖK üyelerinin ek göstergeleri 7600'den 7800'e çıkarılmakta. Yine 600 puanlık ilaveyle rektör, rektör yardımcısı, dekan, dekan yardımcısı, yüksekokul müdürü olanlar ve profesörlük kadrosunda dört yılını tamamlamış bulunanların ek göstergeleri 7000'e yükseltilirken, diğer akademik personel 600 puanlık ek gösterge artışından yararlanmaktadırlar.
Madde 11 ve 12'de, uzman erbaşların ve uzman jandarmaların ek gösterge rakamları yeniden düzenlenmekte ve 1'inci derece uzman erbaş ve uzman jandarmaların da 3600 ek gösterge rakamından faydalanması sağlanmaktadır. Burada ek göstergeleri, astsubayların ek göstergelerinin 5/6'sı esas alınarak belirlenen ve azami ek gösterge rakamı 3000 olan uzman erbaşların ek göstergeleri 3600 düzenlemesine tabi diğer kamu kurum görevleriyle aynı esaslarla yükseltilmektedir.
Madde 13 ve 14'te, TBMM Başkanı, Cumhurbaşkanı Yardımcılığı, bakanlık veya TBMM üyeliği görevinde bulunanların emeklilik işlemlerinin 9000 ek gösterge rakamı esas alınarak gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 15'te yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine dosya bazında 2.500 TL olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarının 3 bin TL'ye yükseltilmesi öngörülmektedir. Söz konusu tutar 2022 yılı Ocak ayında yüzde 66,6 oranında artışla 1.500'den 2.500 TL'ye yükselmişti.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Ocak ayındaki artış ve şimdi yapacağımız artışla beraber en düşük emekli aylığında 2022 yılı içerisinde yapmış olduğumuz artış yüzde 100'e ulaşmış olacaktır; tam olarak yüzde 100'e ulaşmış olacaktır.
Madde 16'da tüm emekli belediye başkanlarının makam tazminatından yararlanmaları sağlanmaktadır. Maddeyle, belediye başkanlarından 2008 öncesi tazminat almaya hak kazanamayanlar ile 2008 sonrası göreve gelen belediye başkanlarının emekli aylıklarına 5.877 ile 2.204 TL arasında artış yapılmaktadır.
Madde 18'le ek gösterge düzenlemesine bağlı olarak teknik düzeltme yapılmaktadır. İller Bankası Kanunu'nda yer alan ve daire başkanı kadrosu için uygulanacağı hükme bağlanan 3600 ek gösterge rakamının yapılan ek gösterge değişikliğiyle uyumlu hâle getirilmesi sağlanmaktadır.
Madde 19'da bu kanunla ek göstergeler yeniden belirlendiği için Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla aynı konuyu düzenleyen madde herhangi bir hak kaybına yol açmadan yürürlükten kaldırılmaktadır. Esasen, bu yürürlükten kaldırma maddesiyle alt derecelerdeki öğretmenler için daha önce Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla belirlenmiş ek gösterge rakamlarında da artış yapılarak aslında ondan çok daha ileri bir noktaya gitmektedir.
Madde 20'de, Cumhurbaşkanlığı İdare İşler Başkanlığı, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatı personelinin ek gösterge rakamları, hiyerarşi, hizmet sınıfları, öğrenim durumu ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir. Diğer ek gösterge rakamlarına yapılan atıflar düzenleme çerçevesinde yeniden belirlenmektedir.
Madde 21'de, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatı ve üst kurullarında 2012 yılından önce göreve başlamış olanların emsallerine göre daha yüksek belirlenmiş ek göstergeleri artırılmamakta, bunların emsalleri için yeni belirlenen ek gösterge rakamlarının daha yüksek olması hâlinde bunlardan yararlandırılması sağlanmaktadır.
666 sayılı KHK öncesinde başta kendi özel kanuna sahip üst kurullar yani Rekabet Kurumu, Kamu İhale Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu ve benzeri ile TBMM Genel Sekreterliği ve Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği personeli için özellikle 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na tabi kamu görevlilerine nazaran çok yüksek göstergeler içeren ek gösterge rakamları belirlenmiş idi. Örneğin, Rekabet Kurumunda müdür, kariyer uzmanı ve uzman tabip ek göstergesi 5300 olarak, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunda daire başkanı ek göstergesi 6400, enerji uzmanının ek göstergesi 4800 olarak belirlenmişti. 2012 yılında 666 sayılı KHK'nin bir yandan, "eşit işe eşit ücret" ilkesi, bir yandan da "kazanılmış hakların korunması" ilkesi kapsamında ismi zikredilen kurumlarda 2012 öncesi göreve başlamış personelin kendi ek gösterge cetvellerinden yararlanmaya devamları düzenlenmiş, bu kurumlarda 2012 sonrası göreve başlayanlar ise emsali personelin ek göstergelerine tabi olmaları sağlanmıştır. Maddeyle 2012 yılından önce göreve başlamış ve emsallerine göre daha yüksek belirlenmiş ek göstergeleri haiz kamu görevlilerinin ek gösterge cetvellerinde ayrıca değişiklik yapılmadan bunların yüksek olması hâlinde 657 sayılı Kanun'a tabi emsali personelin ek göstergesinden yararlanmaları amaçlanmaktadır.
Benim bu 21 maddeye ilişkin sunumumun özeti bu olsun Başkanım.
Teşekkür ederim.