KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN YEGİN (Ankara) - Başkanım, hemen başlayalım.

Biz, aslında bir şey de dağıttık; 51'inci, 52'nci...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Az önce dağıtılan not bunlarla mı ilgili?

ORHAN YEGİN (Ankara) - Evet, evet yani kimlere ne yaptığımızla ilgili... İşte, "ek 18" diyoruz, bir şeyler deniyor kanunun içeriğinde.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkanım, bize gelmedi.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Gelmedi mi? Arkadaşlar, biraz hızlı dağıtalım.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Şimdi, orada, kimlere ne yapıldığına... Aslında dün neydi yani mevcut durumda ne olduğunu, bugün bu düzenleme olduktan sonra ne olacağını tabloyla gösterdik ama biz biraz daha içeriğe girelim, daha aydınlatıcı olsun.

Şimdi, 375 sayılı KHK'ye eklenmesi teklif edilen madde ile ek 37'nci madde ve değiştirilmesi teklif edilen bent, ek 35'inci maddenin dokuzuncu fıkrasının (c) bendiyle, üst kademe kamu yöneticileri ve diğer kamu yöneticilerinin görevden alındıklarında ya da görevleri sona erdiğinde atanacakları kadro veya pozisyonları ile yararlanacakları mali hükümlere ilişkin hususlar düzenlenmektedir. Taslağımızla yeni eklenmesi öngörülen ek 37'nci maddede, esas olarak üst kademe kamu yöneticisi sayılmayan unvansız daire başkanı ve muadili diğer yöneticilerin görevden alınmaları hâlinde uygulanacak işlemler düzenlenmektedir. Bilindiği üzere, 375 sayılı KHK'nin ek 35'inci maddesine göre üst kademe kamu yöneticisi sayılan bakan yardımcısı, genel müdür, genel müdür yardımcısı, müstakil daire başkanı, bakanlık taşra teşkilatının bölge ve il müdürleri görevleri sona erdiğinde, ilgisine göre, müşavir veya kariyer kadrolara atanmaktadır. Bunların yanında, unvansız daire başkanlarından 9 Temmuz 2018 öncesi atanmış olanlar da görevden alındıklarında kariyer kadrolarına atanma hakkına sahiptirler. Ancak, daha sonra atanan unvansız daire başkanları, eğer önceki kadroları kariyer nitelikte değilse belirtilen haklardan şu anda yararlanamamaktadırlar. Bu durumda, bunlar, hem üst kademeye göre hem de kendileriyle aynı görevi üstlenenlere göre, kendi tarihlerinden öncesi atananlara göre dezavantajlı hâle gelmektedirler. Şimdi, hâlihazırdaki kanunda, konu hakkındaki çeşitli mahkeme kararları ve Sayıştay kararları da dikkate alındığında, özellikle daire başkanı düzeyindeki yöneticilerin görevden alınmaları hâlinde uygulanacak hükümler noktasında bir belirsizlik olduğu anlaşılmaktadır. Taslak, öncelikle bu belirsizliği gidermeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede, taslak, unvansız daire başkanlarının görevleri sona erdiğinde, 2018 yılında ilga edilen ek 18'inci maddede belirtilen düzenlemelerden yararlanmasını amaçlamakta ve mülga 18'inci maddeyle kıyaslandığında aslında kapsamı genişletmemektedir. Bakanlıkların, ilgili ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların kadro cetvellerine bakıldığında toplamda unvansız daire başkanı kadrolarında 1.576 kişinin olduğu görülmektedir. Ayrıca, kurumlarda hâlihazırda 345 boş kadro da bulunmaktadır. Aslında burada önemle altını çizmemiz gereken husus, düzenlemenin bu 1.576 kişinin tamamına değil de sadece daha önce, 9 Temmuz sonrası, atanan ve kariyer kökenli olmayanlara asıl etkiyi yapacağı noktasıdır. Atanma tarihleri ve hizmet dökümleri bilinemediğinden tam sayı her ne kadar tespit edilemese de 1.576'nın önemli ölçüde altında olacağı, oluşacağı tahmin edilebilir. Tabii, burada, düzenlemenin kamu personelinin gelecek kariyerlerine genel anlamda yapacağı etki de önemli bir husustur.

Taslakta, mevcut ek 35'inci maddede yapılan düzenlemelerle, genel müdür ve üzeri kadrolarda en az iki yıl bulunanların görevleri sona erdikten sonra iki yıl boyunca sona eren görevlerine bağlı maaşı almaya devam etme hakkı genel müdür altı kadrolarda bulunanlara da -genel müdür yardımcısı, müstakil daire başkanı, bakanlık, bölge ve il müdürleri gibi- tanınmaktadır.

Yine, il valiliğinin ardından, genel idare hizmetleri sınıfındaki bir yönetici kadrosuna atananların bu görevleri sona erdiğinde asıl hizmet sınıfları olan mülki idare amirliğine dönecekleri noktasında uygulamada karşılaşılan tereddütlere karşı da mevzuata açıklık getirilmektedir. Esasen, tıpkı kariyer kökenli bir yöneticinin görevi bitiminde asıl olan kariyer kadrosuna döneceği...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ORHAN YEGİN (Ankara) - Başkanım, az bir şey daha...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Tabii, tabii; buyurun.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Vali kökenli bir yöneticinin de görevi bitiminde vali mülkiye başmüfettişi kadrosuna dönmesi olağan olmakla birlikte, madde metninin görülen farklı yorumlara mahal vermemesi bakımından açıklığa kavuşturulması ihtiyacı doğmuştur.

Ayrıca, düzenlememizle, kariyer kadrolarda bulunup üst kademe kamu yöneticisi olarak atananlardan görevi sona erenler, daha önce bu kariyer kadrolarına atanmakta iken talepleri hâlinde görevlerinin sona erdiği yani gittikleri kurumların da bu kapsamdaki kariyer kadrolarına atanma imkânları sağlanmaktadır. Üst kademe kamu yöneticileri ile üst kademe kamu yöneticisi sayılmayan diğer yönetici kadrolarında bulunanların görevden alınmaları durumunda, kariyer kadrolara atanacakların görevden alındığı veya görevinin sona erdiği kurumda mezkûr nitelikte kadro bulunmaması hâlinde atanacağı kurum kariyeri, öğrenim durumu ve ilgilinin tercihi dikkate alınarak tespit edilecektir.

Geniş bir özet yaptım, sorular varsa, her türlü soruya cevap vermek için arkadaşlarımızla buradayız.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Çok teşekkür ediyorum, sağ olun.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Konuya ilişkin her türlü soruya.