| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Memurları Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4527) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 30 .06.2022 |
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Değerli arkadaşlar, özel tüketim vergisiyle ilgili, daha önce biliyorsunuz ÖTV elektrikli araçlarda sıfırdı fakat bu elektrikli araçların ithalatından yani düşük maliyetler ile yüksek maliyetler arasındaki fark da dikkate alınmaksızın, örnek, 500 bin liralık araç da sıfırdı, 5 milyon liralık araç da ÖTV sıfırdı. Sonradan çok büyük miktarda markası, modeli yüksek olan araçlar çıkınca 2021 yılında bu ÖTV kaldırıldı ama bu ara TOGG yani Türkiye tarafından üretilen araçtaki ÖTV oranı da artmış oldu.
Şimdi, burada söylediğimiz, sadece elektrik motorlu olanlardan motor gücü 160 kilovatı geçmeyenlerde özel tüketim vergisi matrahı 700 bin TL'yi aşmayanları yüzde 10'a düşürerek Türkiye'de üretilmekte olan aracın ÖTV'sini düşürüp uygun bir fiyat hâline getirmeye çalışıyoruz. 160 kilovat orada sınır koyuyoruz, 160 kilovatlık sınırdan Türkiye'de üretilen aracın yaklaşık 155 veya 158 kilovat olacağıyla ilgili orada bir sınır koyuyoruz, yerli üretime korumacılık getirilen bir düzenleme.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Evet, gerekçe izah edilmiş oldu.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkanım...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Efendim, böyle bir usulümüz yok.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama Başkanım, yepyeni bir madde bu ya.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Genel Kurulda itirazınızı ifade edersiniz ama yok öyle bir usulümüz yani.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Kayda geçirelim itirazımızı, ne olacak yani?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ama usulü uyguluyoruz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sorum var benim.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bir sorununuz varsa söyleyin, sorunuzu söyleyin.
CAVİT ARI (Antalya) - Sayısız önergeyle her şey altüst yani.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şundan dolayı, şimdi bu 160 kilovatı mesela şu anda mevcut ithal edilen yabancı arabaların geçemeyeceğine dair nasıl bir iddianız olabilir?
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Nasıl?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yabancı ithal edilen arabalar bu 160'ın altında kalabilir.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - 160'ın altındaysa zaten onlar da yüzde 10 oluyor.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam ama kötü bir şey, şöyle bir şey var, bakın, söyleyeyim. Siz ne yaptınız mesela? 1600 CC sınırı getirdiniz ya, bir baktık...
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Bu da onun benzeri.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bir dakika... Mercedes de 1600 CC yaptı, Audi de 1600... Mesela 1.4 motoru var Passat'ın, Türkiye'ye özel yapıyor, niye biliyor musunuz? 1.6'ya uyum sağlasın diye ama turbo yapıyor; motoru 1.4 yapıyor, turbo yapıyor. Burada da aynı şeyle karşı karşıya kalabiliriz.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Burada eğer dikkat ederseniz şöyle, yalnız: Matrah 700 bin TL, önceden yaptığımızda 1600 CC sınırı vardı fakat fiyat sınırı yoktu, şimdi fiyat sınırı getirdik.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Peki, aynı şeyi... Şunu söyleyeceğim, şu anda dünyada elektrikli araba teknolojisi bizim önümüzde yürüyor. Avrupa şu anda 2025'e çekti elektrikli arabaya tamamen geçmeyi ve bizim önümüzde gidiyorlar. Göreceksiniz, orada da halk tipi arabalar çıkacak yani hem 160'ı, bunu sağlayan, bu 160 kilovatı sağlayan hem düşük halk tipi arabayı sağlayan ve bizim pazarımız, bu düzenlemeyi yaparsanız bu tip arabalarla dolabilir yani TOGG'u kurtaralım derken sektörü batırabilirsiniz. Yani biliyorum TOGG 1 milyon liraya çıkacaktı, Tayyip Bey de bunun lansmanını iyi yapamayacaktı, çok pahalı olacaktı, o yüzden yüzde 10'a düşürüyorsunuz lansmanı için, seçim öncesi seçim kampanyası yapmak için bunu yapıyorsunuz ama artı bir yük gelir.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, burada 700 bin liralık bir sınır koymuşuz yani aracın çıplak değeri herhâlde. Özel tüketim vergisi matrahı 700 bin lirayla sınırlamışız.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - 40 bin dolar...
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Efendim.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - 40 bin dolar yapar.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, şöyle yani bugün elektrikli aracın kilovatsaat başına günlük tüketimi yaklaşık 100 lira. Kaç kilometre yapıyor? 500 kilometre civarında yapıyor. 50 litrelik bir yakıt kullanan araç, benzinli araç yaklaşık 550-600 kilometre gidiyor. Dizel araçlarda 11 litreyle 15 kilometre gittiğine göre, 50 litreyle 750 kilometre gidiyor yani 50 litrelik bir dizel araç, 26 lira herhâlde şimdi, kaç lira eder? Bin lira ediyor. Bu, aynı kilometreyi 200 lirayla, 150 lirayla aşıyor. Eğer yurt dışından gelen araçta, 700 bin liranın altındaki bir araçta bizim yurt dışından ithalatımızı engelleyecek bir durumsa o da baş tacı olabilir. O anlamda bu yapılan bir şey. Buradaki, biliyorsunuz sıfırdı Türkiye'de, hatta çok yüksek rakamlarla biz bunu kaldırdıktan sonra çok yüksek rakamlarla da fiyatlar, ikinci elde fiyatlar ortaya çıkmış. Bence makul, uygun bir düzenleme diye düşünüyorum.