| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri a) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı b) Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı c) Türk Standartları Enstitüsü ç) Türk Patent Enstitüsü d) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu e) Türkiye Bilimler Akademisi f) Gençlik ve Spor Bakanlığı g) Spor Genel Müdürlüğü h) Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu ı) Spor Toto Teşkilat Başkanlığı |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 29 .01.2016 |
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.
Müsaade ederseniz bir açıklama yapalım. Burada iki ayağı var Sayın Kuşoğlu, sizin de gayet iyi bildiğiniz gibi: Bir, Kesin Hesap Kanunu Tasarısı, bir de Sayıştay raporları. Anayasa'nın 164'üncü maddesi gereği Bütçe Komisyonu bütçe tasarı ve kesin hesap tasarılarını birlikte ele almak ve görüşmek ve oylamak zorunda. Yapılan işlem budur. Aşağı yukarı beş yıldır ki 5018'den sonra yani 2012'den bu tarafa Plan ve Bütçe Komisyonunun altında iki tane daimi alt komisyonun oluşturulması ve Plan ve Bütçe Komisyonu görüşmelerinden önce bu daimi alt komisyonlarda -ki bütçe ve kesin hesap olarak- burada Sayıştay raporlarının görüşülmesi ve bunun bir rapor olarak üst komisyona ve bir özet olarak da, bir rapor olarak da buradan Genel Kurula gönderilmesi noktasında bir düşünce var. Ancak İç Tüzük değişikliği gerçekleştirilemediği için bu iki daimi alt komisyonun da oluşturulması mümkün olmamıştır. Önümüzdeki süreçte -İç Tüzük çalışmaları Meclis Başkanımızın Başkanlığında başlatıldı- bütün gruplar burada -ki biz bunun bir ihtiyaç olduğunu da kendi grubumuza, grup başkan vekillerimize de aktardık- bu İç Tüzük çalışmaları esnasında Plan ve Bütçe Komisyonun altında kurulacak bu daimi iki alt komisyonla ilgili de tanımlama, görev alanları, bir rapor oluşacaksa nasıl oluşacağı, bu raporların Genel Kurula nasıl gönderileceği, Genel Kurulda nasıl görüşüleceği, nasıl ele alınacağı, bunların mutlak surette belirlenmesi gerekiyor.
Zaman zaman Sayıştayın almış olduğu... Ki 2012 yılında hazine, geçen sene zannediyorum, 2013'te Gençlik Sporla ilgili olarak verdi, bunlarla ilgili Sayıştayın belirtmiş olduğu birtakım hesap düzeltmeleriyle ilgili bütçede karar aldığımızda önümüzdeki yıl kesin hesap ya da bütçeyi görüşürken bu gerçekleşmenin sağlanıp sağlanmadığı konusunda Sayıştayın da biz raporunu alıyoruz, bir önceki yıl karara bağlanan. Mesela bu çerçevede hazinenin borçlanmalarının muhasebeleştirilmesine ilişkin Sayıştayın belli bulguları vardı, geçtiğimiz yıllar içerisinde de Komisyonumuzun almış olduğu karar noktasında da bu izlendi ve şimdi o sorun, hesapların muhasebeleştirilmesi, hangi hesapların işleneceği konusundaki o aksaklık ortadan kaldırıldı.
Şimdilik şu süreçte de bunun dışında görüşüyoruz, zaten raporlar Meclise de şu an gönderilmiş vaziyette. Bunların nasıl ele alınacağı, nasıl değerlendirileceği de önümüzdeki süreçte dediğim gibi bu İç Tüzük çalışmalarıyla beraber net olarak belirlenir. Ancak bizim yapmış olduğumuz işlem, direkt olarak Anayasa'nın 164'üncü maddesine uygun şekilde yürütülmektedir Komisyon çalışmaları açısından ama mutlaka -ki 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nu zaten burada hep beraber yaptık- bu Sayıştay raporlarının da ciddi bir şekilde ele alınması gereği bütçe hakkı ve denetim meselesini de sadece muhalefetin değil, bütçe hakkı çerçevesinde denetimi, Parlamentonun bütününün bir görevi olarak düşünüyoruz. Belki bütçe tarafı iktidar olabilir, zaten Anayasa, Bütçe Komisyonu oluşumunda da 40 kişiyi 25-15 olarak dağıtmış, bunlar anayasal emirler ama denetim konusunda denetim sorumluluğunun Parlamentonun tamamına ait olduğunu düşündüğümü ifade etmek istiyorum.