KOMİSYON KONUŞMASI

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Değerli Başkanım.

Tabii, öncelikle, yürütme ve yürürlük maddesiyle beraber toplam 23 maddeden oluşan Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'mizin görüşmelerinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.

Öncelikli olarak teklifimizin 9'uncu maddesinde yer alan kanun maddesi teklifimizin, tabii, Anayasa Mahkemesi süreci var, biraz önce Cavit Bey bahsetti. Henüz gerekçeli kararı teferruatıyla yayımlamış olmamakla birlikte o gerekçeli kısmının sadece özet kısmıyla beraber detaylı anlaşılması ve kanun teklifimizin detaylı bir şekilde yeniden değerlendirilmesi noktasında bir önergeyle bugünkü teklif içerisinden çıkaracağız ama daha sonra, o detaylı Anayasa Mahkemesi sürecinin açıklanmasından sonraki dönem içerisinde yeniden değerlendirmeyi arzu ediyoruz. Ben, öncelikli olarak bunu ifade etmek isterim.

Evet, 9'uncu maddeyle ilgili olarak da bu değerlendirmeyi yapacağız önümüzdeki dönemde yeniden Anayasa Mahkemesi kararının detaylı izahatıyla beraber değerlendireceğiz inşallah. Şimdilik kanun teklifimizden bir önergeyle maddenin görüşülmesi esnasında çekeceğimizi ifade etmek istiyorum.

Diğer maddelere bakarsak, toplam, içerisinde... Özellikle yine kanun teklifimize ismini verdiği şekliyle Vergi Usul Kanunu'nda bazı değişiklikler yapıyoruz. Özellikle Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda tanımlı bulunan, motorlu araç ticareti yapan... Ki burada şunu net olarak ifade etmek isterim: Burada, basında da sanki oto galerileri ve araç ticareti yapanlarla ilgili bazı farklı ifadeler var; böyle bir durum söz konusu değil. Bizim buradaki teklifimiz, imalatçı ve ithalatçı olan motorlu araç ticareti yapan firmalarla ilgili olarak bir teklifimizdir. Buradaki teminat yükümlülüğü, gerek müşterinin ileride yaşayacağı mağduriyetler gerekse de herhangi bir vergi mevzuatı kapsamı içerisindeki olumsuzluklar hâlinde vergisel kayıpları yaşamama adına getirmiş olduğumuz bir teminat süreci.

İkincisi de yine bu teminat süreçlerinde tebliğle beraber kendilerine verilen süre içerisinde bu yükümlülüklerini yerine getirmeyen bu firmaların Vergi Usul Kanunu kapsamı içerisinde yine, idari para cezasıyla ilgili yaptırımsal konum.

Yine, mevcut Anayasa Mahkemesi süreçlerine dair olarak geçmiş dönemlerde Meclisimizin çıkarmış olduğu bazı kanuni süreçlerden ve bu süreçlerin sonrasında Anayasa Mahkemesinin iptaliyle beraber, özellikle kamulaştırmasız el atma davalarıyla ilgili tekliflerimiz var. Burada, gerek kamu kurumları ve gerekse belediyelerimizin, büyükşehir belediyelerimizin ve ilçe belediyelerimizin yaşadığı bazı zorluklar var ve bütçe imkânları kapsamı içerisinde yaşadıkları bu zorluklara dair yine usuli manada, Anayasa Mahkemesi kararları da gözetilmek suretiyle bir süreci burada teklif maddesi olarak getirmiş oluyoruz.

Yine, yargısal süreçte, kamulaştırmasız el atma davalarıyla ilgili olarak da adli ve idari mahkemelerde idari süreçlerin... Bunun da yine, bir usuli manada teklif maddemizde adli yargı süreçlerinin tek yetkili olarak getirilmesine dair bir madde olduğunu ifade etmek istiyorum.

Yine, Anayasa Mahkememizin iptali neticesinde Fiyat İstikrarı Komitesi ve yine Anayasa Mahkememizin iptaliyle beraber, Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu'ndaki mevcut iptallerle ilgili yeniden, yine o iptal gerekçelerini de göz önüne almak suretiyle madde tekliflerimizi hazırlamış oluyoruz.

Esas, tabii, yine bu teklif metnimizde büyük çoğunluğunun -biraz önce de milletvekillerimizin bahsettiği şekliyle beraber- Alevi-Bektaşi kültür ve erkân hizmetlerinin yürütülmesine dair olarak mevcut, şu andaki, hâlihazır Türkiye genelinde hizmetlerini devam ettirmekte olan 58 ilimizde 1.616 cemevimizdeki gerek mevcut belediye hizmetlerinden kaynaklanan gerekse de Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine ulaştırılmış ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin değişik kararlarında ifade ettiği şekliyle... Elbette değerli milletvekillerimizin beklentisi farklı olabilir ancak bizim buradaki teklifimiz, bu 1.616 cemevimizin İçişleri Bakanlığımızın ve Kültür ve Turizm Bakanlığımızın uzmanları ve yetkilileri tarafından yapılan çalışmalar neticesinde ortaya çıkan temel ihtiyaçlarının kanun teklifimizle beraber giderilmesi ve bu ihtiyaçların karşılanmasıdır. Elbette milletvekillerimizin ifadesiyle beraber, Anayasa'mızın 10'uncu maddesi, yine Anayasa'mızın 24'üncü maddesi, yine Anayasa'mızın 33'üncü maddesi kapsamı içerisinde dile getirmiş oldukları hususları daha üst bir çerçevede, daha geniş katılımcı heyetlerin bulunacağı bir müzakere şekliyle beraber yapılması mümkündür ama şunu ifade etmek isterim ki Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 10'uncu maddesi kapsamı içerisinde, Türkiye Cumhuriyeti'ne vatandaşlık bağıyla bağlı olan her bir vatandaşımız eşit vatandaş statüsünde ve eşit vatandaş statüsüyle beraber kanunlar önünde eşitlik statüsünü de taşımaktadır; bunu ifade etmek isterim. Elbette 24'üncü madde kapsamı içerisinde, Anayasa'mızın din ve vicdan hürriyeti kapsamında değerlendirilecek hususlar olabilir. Yine, 33'üncü madde kapsamı için de örgütlenme faaliyeti kapsamı için de çok daha farklı beklentiler ve temenniler dile getirilebilir. Ancak, bunlar dile getirilirken gerek mevcut 5393 sayılı Belediye Kanunu'muzda gerek 3194 sayılı İmar Kanunu'muzda gerekse 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nda, yine İl İdaresi Kanunu'nda yapılacak değişikliklerin ötelenmesine, geciktirilmesine de gerek olmadığını düşünüyoruz. Bu teklifimizle beraber, bu ihtiyaçlara ilişkin bir an önce bu ilgili kanunlarda değişiklik yapılmak suretiyle, mevcut buradan hizmet gören ve burada Alevi-Bektaşi inancı ve kültürü kapsamı içerisinde hizmet bekleyen vatandaşlarımızın da en azından bu şekliyle temel ihtiyaçlarının giderilmesini de sağlamış olacağız. Tabii, maddelere geldiğimizde çok daha detaylı, teknik bilgileri vereceğiz.

Bu şekliyle beraber, ben kanun teklifimizin hayırlı olmasını diliyorum.

Teşekkür ediyorum Değerli Başkanım.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.

Geneline ilişkin sunumunuz tamamlandı galiba.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Evet.