| Komisyon Adı | : | DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU |
| Konu | : | Anadolu Ajansı Genel Müdürü Serdar Karagöz'ün, dijital dünyada telif hakları hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 27 .10.2022 |
MUSTAFA CANBEY (Balıkesir) - Teşekkür ediyorum Değerli Başkanım.
Ben de bütün milletvekili arkadaşlarımızı, Genel Müdürümü ve beraberindeki arkadaşlarımızı selamlıyorum.
Evet, aslında Anadolu Ajansının son dönemdeki yaptığı çalışmaları takip ediyoruz ve büyüyen bir grafiği var, ortada bir vizyon var; bundan dolayı ben çalışan ekibe, başta Genel Müdür olmak üzere teşekkür ediyorum, tebrik ediyorum.
Tabii, bunun yanında, ben Ahmet Vekilimizin az önce bıraktığı yerden devam etmek istiyorum. Şimdi, dünyada içerik üretimi yani bu basın meselesi var olduğu günden beri önemli ama içeriği nerede ürettiğiniz ve nasıl ürettiğiniz daha önemli. Yani eğer siz içerik üretemiyorsanız başkalarının ürettiği içeriğe maruz kalıyorsunuz ve onların ürettiği içerikle kendi bakış açınızı, fikirlerinizi geliştirmek zorunda kalıyorsunuz.
Dünyada daha düne kadar, kendi ülkemiz açısından bakacak olursak bir hegemonya vardı. Bu hegemonya AFP, AP ve Reuters'tan oluşan bir ajans hegemonyasıydı.
Şimdi, Anadolu Ajansının özellikle son yıllarda yaptığı atakla, içerik üretimi noktasında kendi bakış açımızı da içine koyarak yeni bilgiler üretmesi, dünyaya içerik satması -az önce de gördüğümüz gibi- o fotoğrafların çekilmesi ve bunların satılabiliyor olması önemli diye düşünüyorum. Yani biz en azından kendi ülkemiz açısından baktığımızda, bizim burada kendi ürettiğimiz içeriği dünyaya satmamız ve dünyanın onu alabilmesi bizim açımızdan son derece önemli. Çünkü başkaları bu içeriği ürettiği zaman ister istemez etkiye maruz kalıyoruz ve bu etki de bizi olumsuz yönde etkiliyor. Yani bu gerçeğin değişebiliyor olduğunu görmek bence önemli. Tabii, bu yolda katetmemiz gereken daha çok mesafe var, yapmamız gereken çok iş var ama Anadolu Ajansının, özellikle, başta kendi ülkemiz olmak üzere bölgemizde ve dünyada yapılanması -ben onu da öğrenmek istiyorum, mesela şu anda dünyada kaç yerde büromuz var, kaç ülkede temsilciliğimiz var ve bu anlamda kaç dilde yayın yapıyoruz; bu bilgileri de ben genel müdürlüğümüzden rica edeceğim- bu işlerin yapılabiliyor olması çok önemli diye düşünüyorum.
Tabii, burada, özellikle dijital anlamda içeriklerin üretilmesiyle alakalı konuda ve yine haberle ilgili konuda şöyle bir sorun var: Bu hegemonik yapı, dünyadaki bu hegomonik yapıyla biz anlaşabiliyor muyuz Genel Müdürüm? Onu sormak istiyorum. Yani bizim ürettiğimiz haberleri alma konusunda istekliler mi ve bu kendi yapılarını korumak için bizimle bu anlaşmaları yapma konusunda nasıl davranıyorlar, meseleye nasıl bakıyorlar, biz bunlarla anlaşabiliyor muyuz ve şu anda yaptığımız anlaşmalar neticesinde ve sattığımız içerikler neticesinde ciddi bir gelir durumumuz var mı? Onu sormak istiyorum.
Bir de tabii, bu dijital içerik üretimi noktasında sadece haber olarak değil de az önce ifade ettiğiniz Google, Amazon bu tip yerlerle görüşüyor muyuz, yani bir anlaşmamız şu anda en azından bir anlaşma zemini durumu söz konusu mu, daha kanun talebiniz oldu ama daha kanun çıkmadı, böyle bir zemin söz konusu mu? Onu da sormak istiyorum.
Bugünkü sunum için ayrıca teşekkür ediyorum, çok sağ olun, çalışmalarınızda başarılar diliyorum.