| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ve Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 27 .10.2022 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Kamu Denetçisi yok galiba, onu da sonra sorayım. Sayın Sayıştay Başkanı...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Arkadaşlar not edebilirler, ekibi burada; herhâlde bir ihtiyaç için dışarıda.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Önce, Sayın Başkan, tabii, Sayıştay Başkanına, Anayasa 160'a göre, Sayıştay gerçekten hem mali yargı, yüksek mali yargı hem de demokrasinin antrenörü. Fakat bildiğimiz gibi, tıpkı madde 2 hukuk devleti gereği hiçbir idarenin işleminin yargısal denetim dışı bırakılamayacağı biçiminde bir norm öngörüyorsa, 160'ıncı maddeye göre de hiçbir alan, hiçbir harcama alanı, kamu kurumlarının, resmi kurumların, yasama, yürütme, yargının Sayıştay denetimi dışında olmaması gerekir. Bu anayasal düzenlemeye göre, acaba denetim dışı tutulan işlemler kategorisi ne kadardır ve bu hükme aykırı olan ya da Sayıştay üzerinde bunca tartışma anayasal düzenlemenin eksikliğinden mi kaynaklanıyor yoksa bu anayasal hükme uyulmayışından mı kaynaklanıyor, Varlık Fonu örneğinde olduğu gibi? Teşekkür ederim.
Meclis Başkanımız Sayın Şentop'a sorum kısa olacak. Sayın Başkan, biraz önce konuşmamda, özellikle yasama faaliyetinin nitelik açısından sorunlarına değinmiştim. Torba yasalar ve aynı konunun çok farklı komisyonlara getirilmesi zaman içerisinde, hatta aradan bir iki hafta geçmediği hâlde. Anayasa Mahkemesine, tabii, bu tür yasalar gidince o zaman Anayasa Mahkemesinin de denetim olanağı, uzmanlık ilkesi gereği iyice zayıflıyor ve torba yasa üzerinde etkili bir denetim yapılamıyor. Şimdi, Anayasa Mahkemesi konusunda yapılacak düzenlemeler kuşkusuz Anayasa Mahkemesinin denetiminin etkinliği için bir gereksinim fakat bunun yerine, şu anda, Genel Kurulda görüşülmekte olan yasa teklifinin 29'uncu maddesine son dakika bir ekleme yapıldı ve buna göre -EYT kaygısından kaynaklanıyor olsa gerek- Anayasa Mahkemesinde süresini dolduran bir üyenin Meclis başmüşaviri olarak görevlendirilmesi olanağı tanındı. Şimdi, burada bizim amacımız erkler ayrılığı...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Kaboğlu, başka arkadaşlarımız da var soru soracak. Toparlarsanız sevinirim, epey zaman kullandınız.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - ...ortadan kalkmış bulunuyor parti başkanlığı yoluyla, devlet başkanlığı ve yürütmede. Biz erkler ayrılığına gidelim çabasını gösterirken bir tek Anayasa Mahkemesi biraz başkentin eteğinde hiç değilse kalmışken onu da kendisinin işlemlerini denetlediği kurumun müşaviri olarak atamak bence anayasa yargısının varlık nedeni açısında sorunlu. Bu konuda sizin düşüncenizi öğrenmek isterim.