KOMİSYON KONUŞMASI

LALE KARABIYIK (Bursa) - Sayın Bakan, ben Bursa Milletvekiliyim. Az önce de sorumun bir kısmını sormuştum ama şimdi tekrar devam etmek istedim.

Şimdi, üç yıl önce aralık ayında Bursa'da hızlı trenin temeli atılmıştı ve o zaman Sayın Bakan şöyle bir konuşma yapmıştı: "Üç yıl sonra bugün buraya açılışa geleceğiz ve Bursa hızlı trenini açacağız." 25 Şubat 2015'te açılışının olacağını da ifade etti ve süre uzatımının da asla olmayacağını belirtti. Tabii, az önce de siz belli nedenlerden dolayı olmadığını ifade ettiniz. Şimdi, birtakım tarihler verilebiliyor mu? Yani Bursa'nın bu tren özlemi ne zaman bitecek? Zaten bu tren çalışmasının, öncelikle, Cumhuriyet Halk Partisi Milletvekili Sayın Kemal Demirel yıllarca üzerinde çalışmıştı, sonra böyle bir proje gerçekleşince gerçekten sevinmiştik. Hani, net ve inanılır bir tarih verilebilir mi ve değişmeyecek bir tarih verilebilir mi aşağı yukarı? Önce onu soracağım.

Bu arada da ben erken söz aldım çünkü bir toplantıya katılmam lazım ama cevapları daha sonra ben arkadaşlarımdan alacağım.

Diğer taraftan -Özelleştirme İdaresi Başkanlığı da bu bilgileri verebilir- özellikle TÜRK TELEKOM gibi, otoyollar gibi birtakım özelleştirmeler yapıldı. Şimdi, bunların etkinlik analizi var mı? Bunları hiç görmüyoruz. Yani bu özelleştirmelere değmiş midir? Bildiğimiz gibi bir tanımlama var yani özelleştirmelerin verimliliği artırması, maliyetleri düşürmesi, kamu yararına olması gerekiyor ama maliyetleri düşürmek yerine, aslında maliyetlerin daha fazlasıyla ücret olarak, kullanım bedeli olarak vatandaşa yansıdığını da görüyoruz ve bu tür şikâyetler de var. O zaman acaba bunlara değmiş midir? Örneğin, TÜRK TELEKOM için ya da bir otoyol özelleştirmeleri için geçmişe dönük bir fayda maliyet analizi, bir etkinlik analizi görmek isterim var mıdır? Ve bunların dışında, kamunun yaptığı ve özelleştirilen başka neler vardır? Böyle bir liste bize bilgi olarak verilmedi yani "Kamu şu yolları yaptı, bu köprüleri yaptı, bu limanları yaptı." diye, gerçi bizde tabii çok sayıda birtakım listeler var. Fakat gönül ister ki verimliliği artıran, maliyeti düşüren ve kamuya faydası olan özelleştirmeler olsun, aksi takdirde sadece kaynak yaratmak için bir mahiyet ifade ediyor, bu da kamunun yararına tabii ki asla değil, bir de TÜRK TELEKOM gibi özelimizi satmış oluyoruz. Hani, bu konuda bir etkinlik analizi var mı, onu sormak istedim.

Bir de dolaylı olarak Bakanlığınızla ilgili yine bir sorum daha olacak, o da şu: İDO gibi birtakım ulaştırma şirketleri özelleşti. Bir İDO örneğini veriyorum öncelikle. Tabii, özelleştirmeler de olsa birtakım ücretlendirme tarifeleriyle engellilerden, gazilerden ve şehit ailelerinden aynı şekilde -yönetmeliklerde, kanunda yazıyor- ücret alınmaması gerekiyor, oysa uygulamalarda yarı ücret alınıyor. Yani, özelleştirilmiş olmasının aslında burada bir değişiklik getirmemesi gerekiyor, onun ilgili maddelerini ben okumuştum ama alınıyor. Hatta, bu konuda gazilerden gelen biletleri biliyorum ben, engellilerden gelen biletler var elimde. Yani, "gazi" diyor ama altında "Yarı ücrettir." diye de -bilette- yazıyor. Bunlar acaba dikkatinizi çekti mi? Bu konuda başka bilgiler de, eleştiriler de geldi mi, bunu bilmiyorum ama bu konuda da bilgi almak isterim.

Ben birazdan ayrılacağım ama arkadaşlarımdan bilgileri rica edeceğim.