| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a)Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 02 .11.2022 |
İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakanım, Değerli Bakan Yardımcıları, bürokratlar, basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.
Bakanlık olarak ailenin ve toplumsal değerlerimizin korunması ve geliştirilmesine yönelik bütüncül ve adil sosyal hizmet modelleri uyguluyor, şehit yakınlarımıza, gazilerimize, engellilerimize, muhtaçlarımıza, kadın, çocuk ve yaşlılarımıza devletimizin müşfik elini uzatıyor, önemli bir hizmet yapıyorsunuz. Bu hayırlı hizmetleriniz ve kapsamlı sunumunuz için teşekkür ediyorum.
Bütçeden sosyal yardımlara ayrılan kaynak 2023'te 258,4 milyar liraya yükseltilmiştir. 2023 bütçesinin yüzde 5,8'ini oluşturan sosyal yardımların gayrisafi yurt içi hasılaya oranı da yüzde 1,1'den yüzde 1,4 seviyesine çıkartılmıştır. Bu ödenek, ödeme gücü olmayan 9 milyon vatandaşımızın sağlık primi giderleri için, 65 yaş üstü yaşlılarımız ve bakıma ihtiyacı olan engelli vatandaşlarımızın yakınlarına bağlanan aylıklar için, engelli vatandaşlarımızın evde bakım desteği ve eğitim taşıması için, yoksul ailelere elektrik tüketim desteği verilmesi için, ihtiyaç sahibi ailelere, sosyal ve ekonomik destek ödemeleri için; ayrıca, eşi vefat etmiş kadınlar ve asker ailelerine yardım ve benzeri destekler için kullanılacaktır.
İftiharla söylenebilir ki ülkemizde ihtiyaca yönelik geliştirilmiş sosyal yardım programlarıyla hiç kimseyi sahipsiz bırakmayacak bir sosyal destek sistemi bulunmaktadır.
Salgın sürecinin dünyada gıpta edilecek şekilde yönetilmesinde de Türkiye'nin güçlü sağlık ve sosyal güvenlik altyapısı ile sosyal koruma sisteminin etkili ve belirleyici olduğu açıktır.
Toplumun temel taşı olan aile ve aile kurumu, millî ve manevi değerlerin korunması, yaşatılması ve gelecek kuşaklara aktarılmasında, millî bütünlüğün ve dayanışmanın pekiştirilmesinde, sosyal düzenin güçlü bir şekilde oluşmasında önemli bir role sahiptir. Bu kapsamda, başta kadınlarımızın aile içindeki konumunun güçlendirilmesi olmak üzere, aile kurumunu ve aile bütünlüğünü koruyucu politikaların geliştirilmesi, aileyi ve sosyal fonksiyonlarını zayıflatıcı unsurların ortadan kaldırılması gerekmektedir. Bu çerçevede istihdam imkânlarının geliştirilmesi ve her ailenin yeterli ve sürekli bir gelire sahip olmasının sağlanması önemlidir.
Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından gündeme getirilen ve yakın zamanda Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündemine gelecek olan kadınlarımızın başörtüsünün güvenceye kavuşturulmasına ve ailenin güçlendirilmesine ilişkin Anayasa değişikliği teklifini destekliyoruz, Cumhur İttifakı'yla birlikte diğer partilerin de destek vermesini bekliyoruz.
Nüfusumuzun yüzde 49,9'unu kadınlar oluşturmaktadır. O hâlde kadının ekonomik, sosyal ve siyasi alanda bu oranla doğru orantılı bir şekilde temsil edilmesi gerekmektedir. Türk toplumu yapısında, Türk devlet geleneğinde, Türk sosyal dokusunda kadının inkâr edilemez sorumlulukları, fark yaratan bir işlevi bulunmaktadır. Tarihin her döneminde üstlendikleri sorumlulukları feragat simgesi bir anlayışla yerine getiren kadınlarımızın ekonomik ve sosyal açıdan güçlenmesi, kalkınmaya olumlu etkisinin yanında gelecek nesillerin sağlıklı bir şekilde yetiştirilmesine, ailenin ve toplumsal yapının sağlam temeller üzerinde yükselmesine daha fazla katkıda bulunacaktır. Kadınların istihdamında son yıllarda önemli ilerlemeler kaydedilmişse de hâlen iş gücüne katılım oranları erkeklere göre oldukça düşük seviyededir. Şüphesiz salgın bu alandaki sorunu daha belirgin hâle getirmiştir. Bu bağlamda, kadının güçlenmesi, temel hak ve fırsatlardan eşit şekilde yararlanması çalışmalarına öncelik verilmesi, bu yöndeki eksikliklerin giderilmesi gerekmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak mutlu kadının huzurlu Türkiye'nin teminatı olacağına inanıyor, kadın ve erkeğe eşit fırsatların sunulduğu, kadına saygının ön planda olduğu bir yaklaşımı öngörüyoruz.
Kadına yönelik şiddetle mücadelenin bütün kamu kurum ve kuruluşları ve sosyal taraflarla iş birliği içinde kararlılıkla sürdürülmesi önem arz etmektedir. Kuşkusuz hem önleyici hem de olaya müdahale anlamında etkili tedbirler devrededir ve önemli mesafeler de alınmıştır. Etkili mücadele yöntemleriyle önemli insan hakları ihlallerinden biri olan ve toplumsal huzuru bozan kadına yönelik şiddetin mutlaka önüne geçilmelidir.
Çocuğun yüksek yararının temel ilke olarak benimsendiği ve devlet tarafından her açıdan güvence altına alındığı, çocuklarımızın sağlığını ve esenliğini önemseyen, gelişimini ve potansiyelini destekleyen millî bir politika oluşturulmasını hedefliyoruz. 2021 yıl sonu itibarıyla nüfusumuzun yüzde 26,9'unu çocuk nüfusu oluşturmaktadır. Türkiye, AB üye ülkelerinin ortalaması olan yüzde 18,1 oranıyla karşılaştırıldığında çocuk nüfus oranının yüksek olduğu bir ülke konumundadır. Çocukların şiddet, cinsellik ve istismar içeren, madde bağımlılığını ve sigara kullanımını özendiren yazılı, görsel ve internet ortamındaki her türlü zararlı yayınlara karşı korunması, ailelerin medya okuryazarlığı ve internetin doğru kullanımı konusunda bilinçlendirilmesi, çocukların hayata hazırlanması bakımından önem arz etmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi şehitlerimizin emaneti olan şehit yakınlarımızın ve gazilerimizin her zaman ve her şart altında yanındadır. Bilindiği gibi kamudaki istihdam hakkı başta olmak üzere, elektrik ve su ücretlerinde indirim, ücretsiz ulaşım, psikososyal destek hizmetleri gibi birçok destek ve imkân devletimizce gaziler ve şehit yakınlarımıza sağlanmaktadır. Bu kapsamda şehit yakınlarının 1 olan istihdam hakkı 2'ye çıkarılmış, gazi ve gazi yakınları gibi vazife malulü ve sivil terör mağdurlarının malullerine de 1 istihdam hakkı getirilmiştir. Bununla birlikte şehit yetimlerinin tamamına iş hakkı verilmesi, şehit anne ve babaların aldıkları maaşın arttırılması, terörle mücadelede yaralanıp gazi ve malul sayılmayanların mağduriyetlerinin giderilmesi, muharip gazilere ödenen şeref aylığının geliri olsun olmasın tüm gazilere aynı şekilde ödenmesi, ayrıca bunların ÖTV'siz araç gibi beklentilerinin de karşılanması gerekmektedir.
Ulaşımdan eğitime, çalışma hayatından sağlık hizmetlerine varıncaya kadar her alanda engellilerimize insanca bir hayat sunmak insani ve hukuki bir mükellefiyettir. Bu kapsamda engellilerin toplumla bütünleşerek başkalarının yardımına muhtaç olmadan hayatlarını idame ettirebilmelerini temin edecek hukuki, fiziki ve diğer şartlar oluşturulmalıdır. Engellilerimizi mağdur ve meşgul eden pürüzleri kaldırmak sadece Bakanlığın değil, kuşkusuz hepimizin görevidir. Engelsiz bir Türkiye, engelsiz bir toplum, engelsiz bir gelecek için sorumluluk şuuru, empati kültürü, dayanışma ve yardımlaşma duygusu her daim canlı tutulmalıdır.
Partimiz devleti yaşatmanın yolunun insanı yaşatmaktan geçtiğine, ülkelerin değerinin yaşlılarına verdiği değerle artacağına ve istikbale güvenle bakabilmek için her bir vatandaşımızın onurlu bir yaşam sürmesinin temin edilmesi gerektiğine inanmaktadır. Nüfusumuzun içindeki oranı giderek artan yaşlı nüfusa yönelik hizmet alanının genişletilmesi ve kalitesinin artırılması, yaşlılara dönük politikaların onların yaşlılık şartlarını hazırlayan gençlik ve aktif çalışma dönemlerini de kapsayacak şekilde olması gerekmektedir. Türkiye Anayasa'nın sosyal devlet olma ilkesinin gereğini layıkıyla yerine getiren bir devlettir. "İnsanı yaşat ki devlet yaşasın." şiarıyla milletimizin her ferdine insanca yaşayacağı bir hayat standardının sunulması, muhtaç, güçsüz ve ihtiyaç sahiplerini de bu standartlara eriştirecek desteklerin sağlanması aynı zamanda millî, insani ve İslami bir görevdir.
Bu yönde gösterdiğiniz gayret için tekrar teşekkür ediyor, bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.