| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı e) Rekabet Kurumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 08 .02.2016 |
HAMZA DAĞ (İzmir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Değerli Başkanım, Değerli Bakanım, değerli milletvekili arkadaşlarım, değerli bürokrat arkadaşlar, basınımızın temsilcileri; hepinizi ben de muhabbetle selamlıyorum.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın 2016 bütçesi üzerinde söz aldım.
Aslında bizim iktidar milletvekilleri olarak on dakika değil belki saatlerce, günlerce anlattığımız, anlatabileceğimiz bir bakanlığı konuşuyoruz. Bu anlamda, yapılanları hemen hemen hepimiz ciddi anlamda ezberlemiş durumdayız. Yapılan duble yol rakamları hepimizce zaten malum. 6 binden 24 bine çıkan duble yollar, Avrasya Tüneli, Marmaray Tüneli, yine 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin çalışmalarının başlaması... Araç muayene istasyonları başladığı zaman, belki şu anda çok sıradanlaştı ama ilk başladığı zamanlarda, benim de İzmir'de avukat olarak çalıştığım zamanda aslında geçiş dönemi çok kolay olmadı, çok ciddi bir dirençle karşılaşıldı; buna rağmen bunların yapılması, denetim istasyonlarının sağlanması, bunlarda da ciddi anlamda dirençler vardı, bu şekilde hem kara yollarında hem deniz yolunda hem de demir yollarında ciddi iyileştirmeler yapıldı. Yüksek hızlı tren ülkemize bu dönemde kazandırıldı; Konya-Ankara, Konya-İstanbul, yine Ankara-İstanbul yüksek hızlı tren projeleri bu dönemde tamamlandı, yine Eskişehir-Ankara da bu dönemde tamamlandı. İnşallah önümüzdeki süreçte Ankara-Afyon öncelikle, sonrasında da bizim de seçim bölgemiz olan, İzmir'e doğru uzanan bir hızlı tren projesini hep beraber görmüş olacağız, Allah ömür verirse.
Yine, hava yolunda çok önemli çalışmalar yapıldı, birçok ilimize havaalanları yapıldı, şu anda 55 ile sefer yapılmakta. Millî bir hava yolu şirketi ve bu şirketimiz -Sayın Bakanımız sunumlarda da bahsetti, benden önceki hatipler de çokça bahsettiler- artık dünyada söz sahibi olan ve 261 noktaya uçulan -yurt dışı olarak- bir sürece girmiş oldu. Dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak üçüncü havalimanı, bu da çok ciddi tartışmalar içinde şu anda yapılma noktasında oldu.
Aslında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının projelerine baktığımızda biraz şöyle bir iki yıl sonrasına ben kısaca değinmek istiyorum. Özellikle, Gezi Parkı olayları sonrasında ve ondan sonra yaşanan 17-25 Aralık sürecinde hep belli projelerle alakalı bazı sıkıntılar olduğunu gözlemliyoruz. "Gezi Platformu" denilen platform ve o dönemde konuşan, açıklama yapan birçok kimsenin durdurulmasını istediği, ilerlememesini istediği projeler üçüncü havalimanı projesi, Kanal İstanbul projesi, yine üçüncü köprüyle ilgili projelerdi ve şimdi geldiğimizde muhalefet partisi milletvekillerimizin de bu konuda olumlu yönde eleştiriler, bu projenin kesinlikle raftan kalkması noktasında değil, olması ama işte yerinin, yurdunun, şeklinin, çok daha farklı bir şekilde olması konusunda. Yani, geldiğimiz nokta önemli bir değişim, önemli bir dönüşüm.
Yine, 17-25 Aralık operasyonuna baktığımızda da o dönemde yapılan operasyonun bu üçüncü havalimanını yapan firmayla alakalı olduğunu ve Türkiye'nin büyük projelerini engellemek için yapılan operasyonlar olduğunu hep beraber görüyoruz.
KADİM DURMAZ (Tokat) - Hamza Bey, biz beceremedik mi? Siz konuşurken nasıl aynı şekilde konuşmanız ekrana yansıtılıyor?
HAMZA DAĞ (İzmir) - Yani ben burada herhangi bir müdahale etmiyorum. Yani size demek ki denk geldi.
Sayın Erdoğdu, sabah siz söylüyordunuz "Konuşurken müdahale etmeyelim." diye, şu anda dayanamayıp siz müdahale ediyorsunuz.
Şimdi, Değerli Bakanım, değerli milletvekili arkadaşlar; İzmir'de de bu anlamda son dönemde Bakanlığınızla alakalı çok önemli hizmetler yapıldı. Özetle, sabahki oturumda da bahsettiniz, İZBAN, büyükşehir belediyesiyle birlikte yapılan ve birlikte, beraber bir şeylerin yapılabildiğini gösteren çok önemli bir proje. Şu anda, bu hafta Torbalı'ya kadar uzatıldı, inşallah önümüzdeki süreçte Selçuk ve Bergama'ya kadar uzatılmış olacak. Kemalpaşa'da Lojistik Köyü çalışması devam ediyor. İzmir'in ilçelerinin tamamı duble yolla hizmet edilmiş noktada, sadece, Kiraz, Ödemiş tarafında da ihale yapıldı ve süreç devam ediyor.
Bunun yanında, özellikle son dönemde, 2011'den sonra, sizin de İzmir Milletvekili olmanızla birlikte başlayan süreçte çok önem verdiğiniz bir proje, İzmir için "çılgın proje" dediğimiz Konak Tüneli birçok zorluğa rağmen, Damlacık Mahallesi'nde, Kadifekale'de yapılan birçok engelleme çalışmalarına rağmen, geçen yıl içinde hayata geçti ve bu anlamda da bu hizmetler şu anda İzmirlilerin kullandığı hizmetler.
Sayın Temizel'in sabahki söylediği İzmir için bir şeyler yapmak ve bu konuda birlikte bir şeyler yapmak noktasındaki hususu önemsiyorum, çok önemli bir çağrı olarak görüyorum. Komisyonda 3 tane muhalefet partisinden, 2 tane de iktidar partisinden İzmir Milletvekili var ve tabii bu noktada özellikle yaşanan birtakım problemler var. Özellikle Çandarlı Limanı'ndan kendisi de bahsetti, Çandarlı Limanı'nın üstyapı ihalesi önümüzdeki süreçte hayata geçirilecek ancak kruvaziyer ilgili Alsancak Limanı konusunda belediyeyle farklı düşünme durumu söz konusu. Sayın Bakanımız inşallah önümüzdeki süreçte bu konuda beraber çalışma hususunda aracılık ederse İzmir'e çok ciddi anlamda bir faydayı sağlamış oluruz.
Değerli arkadaşlar, Değerli Başkan, değerli üyelerimiz; her seferinde her bakanlıkla alakalı bir şeyi ifade ederken "yolsuzluk", "usulsüzlük", bu kelimeler ve bu cümleler çok kolay bir şekilde ağzımızdan çıkıyor ve öyle ithamlarda bulunuyoruz ki sanki karşımızda bunlardan rahatsız olmayacak kimseler var gibi. Değerli arkadaşlar, nasıl biz zaman zaman bunu iktidar olmadığınız için sizin belediyelerle ilgili kullandığımız zaman rahatsız oluyor iseniz biz de aynı şekilde rahatsız oluyoruz.
Şimdi, burada on üç yıldan bu yana toplam 235 milyar 591 milyon TL proje gerçekleştirmiş bir bakanlığı konuşuyoruz ve bu bakanlığın yapmış olduğu ihalelerin tamamı şeffaf, herkesin gözü önünde ve herkesin girdiği ihaleler şeklinde olmuş ve bu ihaleler önceki dönemlerde olduğu gibi tamamlanmayan, sürüncemeye bırakılan şekilde olmamış ve hemen hemen yapılan ihalelerin tamamı -son dönemde yapılanlar tabii ki zamanı gelince bitecek- neticelenmiş ve bitmiş. Ya, bu kadar kolay bir şekilde bunu tabir olarak kullanmak ve bunu kamuoyuna anlatmak açıkçası bence çok yanlış bir uygulamadır.
Bakın, sabahki oturumda, Sayın Usta bir soru sordu Sayın Bakanımıza bu 5 milyar mevzusuyla ilgili. Sayın Erdoğdu bir "tweet" attı. Ve bu "tweet"te resmen ima edici, yani "burada bir şey var" gibi ima edici bir "tweet" var ortada.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Okuyun önce.
HAMZA DAĞ (İzmir) - "Ulaştırma Bakanlığı bütçesini anlatıyor, hiçbir rakam birbirini tutmuyor. Bakan: 'Ne olmuş 5 milyar fark var.'" diyor.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Öyle demedi mi?
HAMZA DAĞ (İzmir) - Altındaki yorumların tamamını okusanız tamamında bu imaya dönük şey var. Bakın, 2016 yılı bütçesinde...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Hamza Bey, burada bir tane eksik bilgi var mı?
HAMZA DAĞ (İzmir) - Sayın Erdoğdu, 2016 yılı bütçesinde Karayolları Genel Müdürlüğüne 10 milyar 978 milyon 75 bin TL Hazine yardımı yapılacağı ve yine TCDD'ye 2 milyar 411 milyon TL sermaye aktarımı yapılacağı bütçede yer almış. Yani, bunu bütçelendirmeye, muhaselendirmeye... Bu kolay bir şey değil. Dolayısıyla, tamamen teknik mevzudan doğan bir şeyi farklı bir şekilde lanse etmek açıkçası hiç doğru bir şekil de olmuyor.
Yine, Tamaylıgil'in söylemiş olduğu hususla alakalı da Sayın Cumhurbaşkanımızın Çatalca'yla alakalı söylemiş olduğu bir söz yok, ben de baktım.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Var. Sabah gazetesi... Toplantıdan çıkarken "Çatalca'ya hediye olsun." diye kendileri söylüyor.
HAMZA DAĞ (İzmir) - Tamam, aynısını okuyacağım Sayın Tamaylıgil. Okuyunca, bakın, konuşmasında şunu söylüyor, diyor ki: "İki hususun altını çiziyorum: Biz çok uzun bir süredir bu projenin üzerinde büyük bir titizlikle çalıştık, birkaç grubu dar çerçevede çalıştırdık. Her türlü haksızlığı önlemek adına projenin tam olarak yeri ve maliyeti konusunu gizli tutmaya devam edeceğim, onu açıklayacak değilim." Bu konuşmada, sonra, gazetede aynen şu yazıyor, bütün gazetelerde: "Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, 'Çılgın Proje' olarak adlandırdığı Kanal İstanbul'u tanıttıktan sonra, İstanbul Kongre Merkezî'nden çıkmak üzere kapıya yöneldi, Erdoğan'ın bu sırada kendisine sevgi gösterilerinde bulunan vatandaşlara 'Bak, bu proje Çatalca'ya hediye, ona göre.' diye seslendiği duyuldu."
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - "Dedi" "duyuldu" değil. Sabah gazetesinde var.
HAMZA DAĞ (İzmir) - "Duyuldu", ben birçok yerde baktım, "duyuldu" şeklinde. Büyük ihtimalle, bir haber ajansı bir şekilde geçmiş ve o şekilde de devam etmiş. Ama konuşmasında net bir şekilde bu şeyi ifade etmiş, hiçbir şekilde belli yerle alakalı olmadığı noktasında...
Yollardan, inşallah, bizler de... Doğu, güneydoğuya birçok yatırım yaptık, bunun için de gurur duyuyoruz, havaalanları, duble yollar. Bizler de yollardan Kirpiler, tanklar geçmesin ama yollara bombalar, çukurlar da konmamasın arzuluyoruz, hepimiz bunu istiyoruz. Yani, burada olan herkes ciddi anlamda çalışıyor, bunu da görüyorum. İnşallah, ben, dinlenmediğini ve herkesin çalıştığını görüyorum.
Hepinize teşekkür ediyorum.
2016 yılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bütçesi hayırlara vesile olsun diyor, hepinize saygılar sunuyorum.