KOMİSYON KONUŞMASI

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Sayın Bakan, değerli bürokratlar; sözlerime zor şartlarda çalışan başta demir yolu ve kara yolu işçilerine emekleri için teşekkür ederek, ücretlerinin de bir an önce hak ettikleri seviyeye gelmesini temenni ederek başlıyorum.

Sayın Bakanım, konuşmanızda İstanbul Büyükşehir Belediyesine atıf yaparak yapmadığı metroyu yaptığınızı ifade ettiniz. Şimdi, insanoğlu tabii, unutuyor, unutunca da sık sık hatırlatmaya ihtiyaç var. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 3 Mart 2017 yılında ihalesini yaptığı yaklaşık 7 tane metro sizin de görev yaptığınız Mevlüt Uysal döneminde tümüyle durduruldu; önce iptal edildi ihaleler, sonra bu ihalelerin iptal edilmesinin ciddi sıkıntılar doğuracağı, hatta ben hatırlarsanız o Mecliste de "Tünele girmiş olan bir TBM makinesini oradan nasıl çıkarmayı düşünüyorsunuz ki ihaleleri iptal ediyorsunuz." demiştim. Sonrasında da İstanbul'da yapılan 12 tane metronun 7 tanesi yeniden başladı. Şimdi, bu başlayan metrolar içinde -2019 yılını seçim yılı sayarsak- 2020 yılında uluslararası kredilerle birlikte durmuş olan metrolarla ilgili gerek Avrupa Yatırım Bankasından gerek başka kaynaklardan bulunan kredilerle bunlar başladı. Bunlar içinde bir tane metroya İstanbul Büyükşehir Belediyesi uluslararası kredi bulamadığı için başlayamadı. Sizinle de yaptığı görüşmelerde Ulaştırma Bakanlığı bu metronun yapımını üstlendi. Şimdi bir şeyi açıklığa kavuşturmak lazım. Yani İstanbul Büyükşehir Belediyesi kim, Ulaştırma Bakanlığı kim, Karayolları Genel Müdürlüğü kim? Yani bu ülkenin kurumlarıyla ilgili "onlar" ya da "biz" diye bir tanımlamayı yapmak ne kadar doğrudur.

İkincisi, Ulaştırma Bakanlığının en son açtığı Pendik Sabiha Gökçen Havalimanındaki Ulaştırma Bakanlığının müteahhitlere yaptırmış olduğu metronun da hak edişleri İstanbul Büyükşehir Belediyesinin gelirinin yüzde 5'i karşılığı her ay düzenli olarak kesilecek. Cavit arkadaşımız bahsetti, daha önce bilet gelirinin yüzde 15'i kadar yıllık kesinti yapılırken İstanbul Büyükşehir Belediyesi el değiştirdikten sonra siz bütçe gelirinin yüzde 5'ine çıkardınız aylık. Yani demek ki normal, uluslararası finans çevrelerinde borçlandığında on yıl, yirmi yılda ödenecek olan yükümlülükler iki yıl içinde geriye gelecek.

Şimdi, ikinci bir nokta da şu: İstanbul'da 2 tane belediye metro ihalesinde sessiz sedasız yükleniciler sözleşmeden çekildiler. Bu çekilmeyi sağlayan karara da siz imza attınız. Bugüne kadar başlamış olan bir ihaleyi bir müteahhit zamanından önce terk ederse, işi yarım bırakırsa ihale yasaklısı olurdu ama bu müteahhitler iktidarınız nezdinde öylesine güçlü ki 2 tane metroyla ilgili -firma isimlerini de söyleyeyim: Kalyon, Cengiz ve Alarko- özel bir yönetmelik çıkardınız, toplam işin yüzde 15'ine ulaşmamış olan işlerle ilgili müteahhitlere fesih hakkı getirdiniz ve bu fesih hakkını bu yandaş müteahhitler kullandılar. Şimdi, tarihte görülmüş müdür? Yüzde 85-90'a gelmeyen, bir müteahhit, işi bırakırsa ihale yasaklısı olur. Hangi gerekçeyle getirdiniz? O zaman kalkın deyin ki: "Biz ülkeyi o kadar kötü yönetiyoruz ki maliyetler öngörülemez bir biçimde yükseldi ve bu maliyetlerle müteahhitler bu işin altından kalkamaz, biz de bunun için bu yönetmeliği çıkardık." Peki, niye sadece bu yandaş müteahhitler de diğerleri değil?

Bir başka nokta şu: Şimdi, bakın, İstanbul'da ulaşım... UKOME'nin üye sayısını yerel iktidar değiştikten sonra değiştirdiniz ama işte Allah'ın bir adaleti var, öyle ki... Şimdi, bakın, Küçükçekmece'de, Esenler'de Suriye'den, Afrin'den kaçak yolla gelen bir kişi dört ay kaçak tekstil atölyesinde çalışıyor; atölye kaçak, çalışanlar kaçak, oturdukları evde Suriyeliler kaçak oturuyorlar, sığındıkları ev kaçak, Suriyeliler, kaçak bulunuyorlar, bombalı eyleme giderken korsan taksiye biniyorlar, kaçak korsan taksiyi kullanan sürücü Suriyeli, o da Türkiye'de kaçak. Ama siz korsan taksiyi kullanan, İstiklal Caddesi'ni bombalayan bu korsan taksicilere göz yumuyorsunuz ama ...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Zeybek, toparlar mısınız lütfen?

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - 6 milyonluk İstanbul 16 milyona geldiği hâlde taksi sayısının artırılması konusunda gönderdiğiniz talimatla bütün eller havaya kalkıyor ve İstanbul'un taksi sorununu çözülmez hâle getiriyorsunuz.

Sorum şu: Yani korsan taksici Suriyeli bile olsa bu hakkı ona veren iktidarınız neden İstanbul Büyükşehir Belediyesine milyonlarca turistin geldiği, nüfusu 2 katından fazla artan bu kentte taksi sayısını artırmak için gerekli yetkiyi kullandırtmıyor? Nerede halkın iradesi, nerede seçilmiş yerel demokrasiye, yerel yönetimlere olan saygı?

Bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum, teşekkür ediyorum.