KOMİSYON KONUŞMASI

NURAN İMİR (Şırnak) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan, herkese iyi çalışmalar diliyorum.

Sayın Bakan, vekili olduğum Şırnak ilimizde ulaşım sorunu yıllardır süregelmektedir. 2018 yılından itibaren Komisyonun bir üyesi olarak gerek Komisyonda gerekse Genel Kurulda her defasında Şırnak'ın yol sorunlarını dile getirdim. Buna rağmen, yıllardır bu soruna tam anlamıyla bir çözüm olunmuş değil, bir icraatınız bulunmamaktadır. Halk, günlük hayatlarını sekteye uğratacak ölçüde mağdur olmakta, gerçekten halkın bu mağduriyeti bir nevi çileye dönüşmektedir. Şırnak'ta reklamını sürekli olarak yaptığınız yol yapımı durumu var fakat ilginçtir ki yol yapımı bir türlü bitmek bilmiyor. Bitmediği gibi her seçim dönemlerinde seçim yatırımı olarak da dillerinizden de düşmüyor. Yolun bir şeridi tamamlanıncaya dek diğer şeridi çöküyor, yollar âdeta köstebek yuvasına dönmüş durumda. Her defasında yamalar yapılarak resmen gün kurtarılmaya çalışılıyor. Ulaşım açısından ülkenin diğer illeri ile Şırnak ilimizin ve ilçelerimizin durumu kıyaslanamaz dahi. Gerçekten Şırnak'ın durumu bu konuda içler acısıdır, yollarımız hâlen çukur, toprak ya da çakıl; yazın toz, kışın ise çamur içindedir. Kışın gölete dönen sokaklara girmek bile mümkün değildir. Sürekli yapım aşamasında olan yollar bir türlü bitmek bilmiyor ya da bitirilmek istenmiyor. Dört yıldır vekili olduğum Şırnak'ta gitmediğim bir ilçe, belde ve köy kalmadı. Burada özellikle şunu belirtmek isterim ki, yol yapımının bitmeme hâli mağduriyete ve âdeta bir çileye dönüşmüş durumdadır.

Bakın, sırasıyla birkaç şey belirtmek istiyorum: Cizre-Silopi arası uluslararası bir yol ve en son iki yıl önce yapımına başlandı. 40 kilometrelik bir yol olmasına rağmen iki yıldır yapımı hâlen devam ediyor; bu yolun sadece yarısı bile henüz tamamlanmadı. Günde binlerce araç bu yoldan geçmektedir, yolun bozukluğu, çevre düzenlemesi ve trafik levhalarının eksikliğinden kaynaklı kaza yaşanmayan tek bir günümüz dahi yoktur. Kastettiğim yol, Habur Sınır Kapısı'na giden en işlek İpek Yolu'dur. Bakın, 2021 yılında 1,5 milyon araçla en fazla ticari aracın geçtiği sınır kapısı olarak ilk sırada yer almaktadır fakat işte yolun hâli bu. Ayın 16'sında Silopi'deydim, yolda çektiğim...

Sayın Bakan, bakabilir misiniz. Sınır yolunu, ha, görüyorsunuz, en son hâli bu. Gerçekten her gün onlarca kaza oluyor ve işte bu kazada da ne yazık ki 3 insan hayatını kaybetmiş bulunuyor. Bu itibarla yani hani bu noktada, bir özen, bir duyarlılık artık bekliyoruz.

1999'da yapımına başlanılan Cudi Dağı Tünelleri Yolu hâlen yapım aşamasındadır. İlginçtir ki yapılan yollar bir yıldan fazla da dayanmıyor. Şırnak-Uludere hattında barajlardan kaynaklı yol güzergâhı değiştirilmiş ve on iki yıldır yapımı hâlen tamamlanmamıştır. Hâlen açılmayan tüneller mevcut olmakla birlikte yapılan tünellerde ışıklandırma eksikliği bulunmaktadır. Yine de tünellerin çevre düzenlemesi eksik ve bariyerler bulunmamaktadır.

Her seçim döneminde özellikle Beytüşşebap'a "Size dağları deleceğiz, tüneller açacağız." vaadiyle geliyorsunuz. Vaatte bulunduğunuz Beytüşşebaplılar hâlen il merkezine uzaklığı 120 kilometre olan yola dört beş saatte ancak ulaşabiliyorlar.

Bunların yanı sıra, yatırım programınızda 2020'de tamamlanması gereken Şırnak-Pervari-Van yolu, Şırnak-Eruh yolu, Fındık-Eruh yolu yapımları ise hâlen sürmektedir. Tamamlanma tarihinin üzerinden iki yıl geçmiş olmasına rağmen bu yolların yarısı dahi daha tamamlanmış değil. Bakanlığınızın 2003-2019 verilerinde Şırnak'ta ulaşıma ayrılan bütçe 4 milyar civarıdır. Şırnak Valiliğinin ise 2003-2022 yılları arası ulaşım harcaması 15 milyardır. Bu kadar harcama yapılmış ise neden Şırnak'ta hâlen doğru düzgün bir yol yok; bunu sormak istiyoruz. Neden Şırnak'ın yıllardır süregelen bitmeyen bu çilesi, bu ulaşım problemi çözülmüyor?

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın İmir, toparlar mısınız lütfen.

NURAN İMİR (Şırnak) - Bakanlığınızın ve Valiliğinizin verileri dahi birbirini tutmamaktadır. Bakanlığınız tarafından en son ne zaman Şırnak'ta yollara dair bir inceleme yapıldı?