KOMİSYON KONUŞMASI

ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Teşekkür ederim.

Sayın Başkan, Sayın Bakan, Değerli Komisyon üyeleri; 2023 yılı bütçesi içinde görüşülen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçesiyle ilgili görüşlerimi açıklamak üzere söz almış bulunuyorum.

Görüşülen Bakanlıkla ilgili seçim bölgem olan Tekirdağ'ın yol sorunlarına değinmek istiyorum. Büyük yatırımlarla yapılan Tekirdağ Dr. İsmail Fehmi Cumalıoğlu Şehir Hastanesini ve Tekirdağ Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesini şehrimize bağlayan köprü, bağlantı yolları yapılmaması vatandaşımızı hastaneye ulaşımı açısından zor durumda bırakmaktadır. Ayrıca, zamanla yarışan ambulansların şehir hastanesine ulaşması da çok zor şartlar altında oluyor. Hastaneye gitmek isteyen vatandaşlarımız bölgedeki tali yolları kullanarak zor durumda kalıyorlar. Bu durum, hem zaman hem ekonomik anlamda kayıplara neden oluyor. Söz konusu problemleri mevcut Bakanlığın gerekli yerlerle istişare ederek, istişarelerde bulunarak bir an önce çözmesi, vatandaşlarımızın mağduriyetini gidermesi gerekmektedir.

Değerli milletvekilleri, ilimizin bir başka sorunu Süleymanpaşa-Hayrabolu yolunun durumuyla ilgili. Bu yolda beş yıl içinde onlarca trafik kazası yaşanmış, yüzlerce vatandaşımız yaralanmış ve vefat etmiştir. 45 metrelik yolun adı yaşanan kazalardan dolayı halk arasında "ölüm yolu" olarak geçmektedir. 2016 yılında yatırım programına alınan yol projesinin ihalesi 2019'da yapılmış, 2021 yılında bitmesi gereken ve milyonlarca lira harcanan bu yolun taahhüt edildiği tarihte bitirilmediği anlaşılmıştır. 2019 yılında verdiğim yazılı soru önergesine verdiğiniz cevapta yolun 4 kilometrelik kısmının trafiğe açıldığını söylediniz. Bu yıla kadar yolun 18 kilometresi tamamlanmıştır; iki yılda sadece 14 kilometre yol yapmışsınız. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından söz konusu yolun tamamlanma tarihi revize edilerek 2024 tarihine ertelenmiştir. Buna rağmen Sayın Bakan geçen yıl bütçe görüşmeleri sırasında 13 Aralık 2020 tarihinde Genel Kurulda yaptığı konuşmada Tekirdağ-Hayrabolu yolunun açılışını gerçekleştirdiğini söyledi. Ayrıca Karayolları Genel Müdürlüğü 2022 Faaliyet Raporu'nda, bu projenin başarıyla tamamlandığını, vatandaşlarımızın hizmetine sunduğunu söyledi. Sayın Bakan, yanlış bilgi veriyorsunuz, söz konusu yol daha açılmadı üstelik tamamlanma tarihi de 2024'e ertelendi.

Diğer, bir başka yol sorunumuz da Tekirdağ-Malkara arasında bulunan D110 Kara Yolu'ndan ayrılan, Şarköy ilçemize ulaşım sağlayan, D555 Kara Yolu'nun tamamı tek şeritli yoldur. Bölge turizm, tatil bölgesi olduğu için yaz aylarında bu yol vatandaşlarımız tarafından çok yoğun bir şekilde kullanılmakta ve trafik kazalarına neden olmaktadır. D555 Kara Yolu'nun tek şeritli yollarının genişletilerek duble yol yapılmasıyla ilgili Ulaştırma Bakanlığımıza bir soru önergesi verdik. Verilen cevapta projenin olduğunu fakat yatırım programına alınmasının beklediğini söylüyorsunuz. Yirmi yıl iktidarda olan yönetime soruyorum: Söz konusu yol ile proje ne zaman yatırım programına alınacak ve tarih verebilecek misiniz?

Ayrıca bir yolumuz da güzergâhında kömür ve taş ocakları bulunan Malkara ve Hayrabolu yoludur. Bu tesislerin düzensiz ve özensiz çalışmaları yüzünden yol can ve mal güvenliğini tehdit eder bir hâldedir. Yol çok bozulmuştur ve tali yollarla ulaşım sağlanmaktadır. Bu yolların çift şeritli yol yapılması, ileride doğabilecek kazaların önlenmesinde önemli rol oynayacaktır. Bu söylediklerim Tekirdağ'ımızın duble yol ihtiyaçlarına sadece birkaç tane örnek, bu örnekleri çoğaltabiliriz.

Türkiye'de vergi sıralamasında üst sıralarda yer alan Tekirdağ ilimiz yol yapımı ve yatırımlarda maalesef yetersiz ve Bakanlığımız bu konuda da duyarsız. Tekirdağ ilimiz için eksikliklerimizin giderilmesi, ihtiyaç duyulan yolların acilen yapılması hususunda beklentilerimizi tekrar dile getiriyorum.

Bütçemizin hayırlı olmasını diliyorum.