| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü d) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü e) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 21 .11.2022 |
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Sayın Başkanım, Değerli Bakanım, saygıdeğer Komisyon üyeleri ve milletvekili arkadaşlarım, çok kıymetli bürokratlar ve basınımızın seçkin mensupları; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerinde söz almış bulunmaktayım. Hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, görev tanımı, taşıdığı misyon ve sergilediği vizyon ve tüm yurt sathında yaygın ve etkin çalışmalarıyla önemli icracı Bakanlıklarımızdan birisidir. Bakanlık, ayrıca kara, hava, demir ve deniz yollarıyla birlikte bilgi, iletişim ve haberleşme modlarında tüm yurt sathında ciddi yatırım ve eserlere imza atmaktadır. Öncelikle, çalışmalarından dolayı Sayın Bakanımızı ve şahsında tüm ekibini yürekten kutlamak istiyorum.
Türkiye, üç önemli kıtanın ortasında yer almaktadır. Karadeniz ve Akdeniz gibi iki kadim su havzasına kıyısı olan, aynı zamanda doğu-batı hattında dünyanın en eski ticaret yolu olan İpek Yolu'nun orta koridorunda yer alan ülkemizden, dört saatlik bir uçuşla tam 67 ülke ve 1,6 milyar insana ulaşılabilmektedir. Bu denli önemli bir noktada yer alan ülkemizin her hat ve güzergâhında kara, hava, demir ve deniz yollarının kavşak ve lojistik merkezi olmak gibi bir misyonu vardır. Tarih ve stratejik konumumuzun verdiği sorumluluğun gereği olarak ülkemizde tüm alanlarda olduğu gibi ulaştırma yatırımları alanında da son yirmi yılda ancak yüz yıla sığabilecek gayret ve yatırımlara imza atılmıştır.
Son iki yılda tüm dünyayla birlikte yaşadığımız pandemi süreci ve son yılda bölgemizdeki işgaller, sığınma amaçlı kitlesel göçler ve krizlere rağmen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın tüm projelerine aksatmadan ve ara vermeden devam ettiğini görmek bizleri memnun etmiştir. Şunu memnuniyetle ifade etmek isterim ki daha önceleri güvenlik kaygılarıyla yatırımı yapılamayan en ücra bölgelerimize bugün en güzel yatırımlar götürülmektedir.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; son dönemde ülkemizde tesis edilen güven ve istikrar ortamını gerçekleştiren bu büyük yatırım hamleleri arasında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın çalışanlarını Sayın Bakanımız ifade ettiler. Hükûmetlerimiz döneminde gerçekleştirilen mega projeler sadece ülkemizde değil tüm dünyada ilk ve enlere sahip olmuşlardır. Sayıları çok fazla olmakla birlikte tamamlanıp hizmete açılan mega projelerden, Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, İstanbul-İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu'nu anmadan geçemeyeceğim.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; yolun, bu ülkede ulaşım sistemi ve proje olmasından öte bir anlamı vardır. Yolun, bu ülkede sılaya ulaşma, kavuşma ve özlemin bitirilmesi anlamları bulunmaktadır. Sayın Cumhurbaşkanımızın da ifade ettiği gibi, yol medeniyettir. Yollarımız tıpkı akarsular gibi, yapılma aşamasında, işletim sırasında geçtikleri ve gittikleri yerlerin ekonomilerine canlılık katmaktadırlar. Son yirmi yılda yurt sathında bölünmüş yolların 6 bin kilometreden alınıp 4,5 kattan fazla arttırarak 28.800 kilometreye çıkarılması, otoyolların 1700 kilometrelerden 3.700 kilometrelere yaklaştırılması, kara yolu ulaşımını ciddi anlamda rahatlatan tünel uzunluğunun 50 kilometreden alınıp 13 kattan fazla arttırılarak 660 kilometrelerin üzerine çıkarılması, derin vadilerden çok rahat geçiş imkânı veren viyadük uzunluğunun 300 kilometrelerden 740 kilometrelere çıkarılması öyle kolay olacak hizmetler değildir. Son yirmi yılda yollarımızdaki araç sayımızın 5 kattan fazla artmasına rağmen trafik kazalarının ve can kayıplarının yüzde 82 oranında azalmasını yollarımızın iyileştirilmesi dışında neyle ifade edebiliriz?
Sayın Bakanımın da ifade ettiği üzere, ülke genelinde yoğunluk ve ihtiyaca göre kara, hava, demir ve deniz yollarında bütünleşik ve birbirini tamamlayan bir ulaşım sistemi inşa edilmesi için lazım olan siyasi istikrar, güçlü irade, gayretli bir ekip buluşmuş ve 7/24 esasına göre çalışma sergilemektedirler. Son yirmi yılda demir yollarımızın baştan sona yenilenmesi sayesinde ki ülkemiz Avrupa'nın 6'ncı, dünyanın 8'inci yüksek hızlı tren işletmecisi düzeyindedir.
Yine, ayrıca, hava yolunu halkın yolu yapan "Dünyada uçulmadık nokta kalmayacak." ilkesiyle gayret eden bir hava yolu sektörümüz vardır. Bu gayretledir ki 26 olan havalimanlarımızın sayısı 57'ye yükseldi. Bu azimledir ki bugün dış hat uçuşlarımızda ise 130 ülkede 341 noktayla dünyada en çok destinasyona uçan ülke olduk. Burada anlatmadan geçemeyeceğim, havalimanı demişken Antalya Havalimanı 2. Dış Hatlar Terminali 2006 yılında açıldı. Yine, 2021 yılının sonunda havalimanının yenileme, kapasite artırımı ve kiralama ihalesi gerçekleşti. Devletten bir kuruş çıkmadan Türkiye Cumhuriyeti doğrudan 8 milyar euro yatırım aldı; yirmi beş yıllık kiralama bedeli 8 milyar 55 milyon Euro, yatırım bedeli ise 765 milyon eurodur. Kira bedelinin yüzde 25'i, 2 milyar 138 milyon 750 bin eurosu Mart 2022 tarihinde devletimizin kasasına girmiştir. Bu yatırım Türk-Alman-Fransız yatırımcısı tarafından yapılmış ve sıfır garantili olarak yapılmıştır.
Evet, hükûmetlerimiz döneminde denizcilik kimliğimizi yeniden kazandık. 2002 yılında 149 olan liman sayımızın 2.217'ye, 37 olan tersane sayımızın 84'e çıkarılmasıyla deniz filosu bakımından dünyada 15'inci sırada yer alıyoruz.
Bunun yanında, Sayın Cumhurbaşkanımızın yakın zaman öncesinde tüm dünyaya ilan ettiği Türkiye Yüzyılı belgesi, cumhuriyetimizin 100'üncü yılı öncesindeki çalışmalara ivme kazandırmıştır. Yerli ve millî kara, hava ve deniz muhabere araçlarını üretmekte olan ülkemizin ilk yerli elektrikli otomobili olan TOGG, sektördeki çalışmalarımızın zirvesini oluşturmaktadır.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; biz, Türkiye'nin imarı, ıslahı, ilerlemesi ve dünyada söz sahibi ülkeler arasında yerimizi alma sürecindeki bu hızlı koşuda başta Gazi Meclisimiz olmak üzere, tüm kurum ve kuruluşlar olarak azim ve gayretlerimizi arttırarak devam ettireceğiz inşallah.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi, seçim bölgem olan Antalya'yla ilgili de bilgi vermek istiyorum. Karayolları Genel Müdürlüğümüzün Antalya ilinde 918 kilometre devlet yolu, 857 kilometre il yolu olmak üzere toplam 1.775 kilometre yol ağı bulunmaktadır. İlimizdeki 1.775 kilometre uzunluğundaki yol ağını yüzde 39 oranında bölünmüş yollar oluşturmaktadır. İlk etapta D400 yolu, Antalya-Alanya arasındaki yol ölüm yoluydu, o o en kısa sürede bitirildi.
Yine, şu anda, Antalya'nın her tarafı şantiye şeklinde, çalışmalar devam ediyor. Burada, özellikle, Kalkan-Fethiye Yolu, Uğurlu Kavşağı mevcut yol uzunluğu 58 kilometre, proje uzunluğu 51 kilometredir, Antalya ilindeki uzunluğu 21 kilometre, Muğla ilindeki uzunluğu 30 kilometredir; 16/9/2020 tarihinde devir sözleşmesi imzalanarak 27/9/2020 tarihinde çalışmalar başlamıştır.
Yine, Antalya-Kemer-Tekirova-Finike Yolu: Buranın mevcut yol uzunluğu serbest bölge kavşağından itibaren 115 kilometre, proje uzunluğu 113 kilometredir. Burada, Phaselis Tüneli'nde 2 adet 1.292 metre kazı artı destek, 2 adet 1.292 metre beton kaplama çift tüp bitümlü yol, bitümlü sıcak kaplama ve tünel elektromekanik imalatları tamamlanarak 16/4/2022'de trafiğe açılmıştır. Yani Antalya'dan, Finike'den olan yolumuz hemen hemen bitmek üzere.
Yine, Antalya Kuzey Çevre Yolu, 37 kilometre bitümlü yol, bitümlü sıcak kaplama olarak projelendirilen güzergâhın Organize Sanayi Isparta Yolu arası 19 kilometrelik kesimi bitümlü yol olarak bitmiştir, tamamlanmıştır, hizmete açılmıştır.
Yine, Alanya Doğu Çevre Yolu'muzda şu anda çalışmalar devam ediyor. Hasbahçe ile Kargıcak arası toplam proje uzunluğu 15 kilometredir. Burada, proje kapsamında 2 adet 2.646 metre çift tüp tünel, 13 adet 1.520 metre çift tüp köprü, 60 metre tek köprü bulunmaktadır.
Yine, 1 adet 1.633 metre tünel, 2 adet 700 metre çift tüp, 60 metre tek köprü ve 4,5 kilometre bitümlü yol sıcak kaplama tamamlanmıştır, devam eden ihalelerle de burası bitirilecektir.
Yine, İç Anadolu'muzu Konya'dan Antalya'ya bağlayan Konya Seydişehir Alacabel Tünelleri yapılmaya devam ediyor. Akseki yolu, orası da en yoğun yollarımızdan biridir, çalışmaları devam ediyor.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son on saniyeniz...
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Yine, aynı şekilde, Konya-Beyşehir Yolu'muz, oradaki tüneller, 5.100 metre bitmiş, yapılmak üzere, bitmek üzere.
Yine, Kızılkaya-Antalya Yolu, tekrar o kadar çok yapılıyor ki, çalışılıyor ki...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Artık diğerlerini de başka vesilelerle söyleyelim, bitti süreniz.
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Şunu da söylemeden geçemem: Antalya-Alanya Otoyolu'yla ilgili de 16/12/2022 tarihinde ihale yapılacaktır.
Yapılan tüm çalışmalara çok teşekkür ediyoruz.
Bu duygu ve düşüncelerle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2023 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.