| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü d) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü e) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 21 .11.2022 |
İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Bakanım, sayın milletvekilleri, değerli Bakan Yardımcıları, bürokratlar, basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.
Konuşmamın başında terör örgütü PKK/YPG tarafından masum insanlara yönelik roketli terör saldırıları sonucu Gaziantep'te şehit olan vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, yaralılara acil şifa diliyorum. İnanıyorum ki bölücü terör örgütü PKK/YPG bu yaptıklarının hesabını verecek, masum insanların canına kıymanın bedelini en ağır şekilde ve en kısa sürede ödeyecektir.
Sayın Bakanım, kapsamlı sunumunuz, gayretli çalışmalarınız ve yapılan devasa hizmetler için size ve ekibinize teşekkür ediyorum. Ekonomik ve sosyal hayatın ortaya koyduğu ihtiyacın karşılanmasına yönelik olarak oluşturulan ulaştırma ve iletişim altyapısı, üretim ve ticarette rekabet gücü kazanılmasına, vatandaşın refah düzeyinin yükseltilmesine, kısacası hayatın her alanına önemli katkı sağlamaktadır. Ulaştırma politikamızın esasları; hızlı, güvenli ve teknolojik yeniliklere sahip, rekabeti tesis edecek, sanayiyi yönlendirecek, millî menfaatlerimizi kollayacak, ekonomik ve sosyal kalkınmaya destek olacak, vatandaşımızın refah düzeyini yükseltecek ve kullanıcıların memnuniyetini sağlayacak, uluslararası ulaşım koridorlarıyla bütünleşen, yaygın, hızlı, güvenli ve düşük maliyetli bir sistemin tesis edilmesidir. Bunun yanı sıra, uzay ve telekomünikasyon yatırımlarıyla ülkemizi çağın ilerisine taşımak, bölgedeki stratejik ve lojistik hâkimiyetimizi artırmaktır. Türkiye, jeopolitik konumu ve sahip olduğu dünya çapındaki altyapılar ile ulaştırma ve lojistikte rekabet üstünlüğüne ve bölgesel bir üs olma potansiyeline sahiptir. Avrupa Birliği ülkeleri, yakın komşularımız, Karadeniz ve Akdeniz havzası ülkeleri ile Türkiye'nin ulaştırma sisteminin entegrasyonu stratejik bir önem taşımaktadır. Çin'den Avrupa'ya demir yolu bağlantısı ile tarihî İpek Yolu'nun yeniden ihya edilmesi projesine etkinlik kazandırılması Türkiye'ye ekonomik olduğu kadar siyasi ve kültürel üstünlük de sağlayacaktır, böylelikle Türk Devletleri Teşkilatı üyesi ülkeler arasındaki ekonomik ve siyasi ilişkilerin geliştirilmesine de katkı sağlanacaktır. Avrupa ile Asya arasındaki artan ticaret, özellikle Asya limanlarında yaşanan sıkışıklık ve fiyat dalgalanmaları deniz yoluna alternatif demir yolu ağlarının geliştirilmesini gerektirmiştir. Avrupa ile Asya arasında avantajlı konumda olan Türkiye, bölgede etkin bir rol oynayabilmek ve ticaret savaşlarından kârlı çıkabilmek için demir yolu taşımacılığını geliştirerek bu alanda rekabet üstünlüğü sağlayabilecektir.
Ülkemizde toplu taşımanın ve motorsuz ulaşım türlerinin geliştirilerek kent içi ulaşımda yaşanan trafik sıkışıklığı ve buna bağlı olarak ortaya çıkan zaman kaybı, yakıt tüketimi ile çevre ve gürültü kirliliği sorunlarının azaltılabilmesi amacıyla önemli yatırımlar yapılmaktadır. Bu yatırımlarla kentsel hareketliliğe bağlı olarak yeni nesil ulaşım modelleri, kent içi ulaşımda toplu taşımayı destekleyen sürdürülebilir ulaşım türleri geliştirilmeli, kent içi ulaşım altyapısının sadece araç odaklı olmaktan çıkarılarak insan odaklı yapılanması sağlanmalıdır. Son yıllarda yapılan yatırımlarla kara yollarındaki eksiklikler büyük ölçüde tamamlanmıştır. Nitekim bundan sonra ulaştırma modları arasındaki dengesizliğin giderilebilmesi için demir yolu ve deniz yolu fiziki altyapısının geliştirilmesine, ulaştırma alt sistemlerinin birbirini tamamlayıcı nitelikte olmasına önem verileceği sunumunuzda da yer almıştır. Demir yolunun yük taşımacılığından daha fazla pay alabilmesini teminen ana hatlardaki sorunların giderilmesi, trafik yoğunluğuna bağlı olarak belirlenen tek hatlı demir yollarının çift hatlı hâle getirilmesi, sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımlarının tamamlanması bu kapsamda önemli olacaktır. Ayrıca, sanayi odaklarının liman ve ana hat demir yolu bağlantıları gerçekleştirilmelidir. Lojistik sektöründe deniz taşımacılığı ağırlıklı paya sahiptir, bu da deniz yolu sektörünü küresel ticarette stratejik bir konuma getirmektedir. Bu gelişmeler ışığında, deniz yolu sektörünün sadece bir taşımacılık türü olmaktan çıkarak dünya ticaret hacmindeki artış ve hızla gelişen bilgi ve iletişim teknolojilerine paralel gelişmelere uyum sağlaması gerekmektedir. Bu kapsamda, liman altyapıları, terminal imkânları ve ana ulaşım arter bağlantılarındaki yetersizliklerin giderilerek iç bölge bağlantılarının geliştirilmesi, limanların kombine taşımacılık yapabilen lojistik merkezler hâline getirilmesi için önemli çalışmalar gerçekleştirilmiştir; uygulanan bu politikalarla kalkınmamıza paralel olarak Türk denizciliği de canlandırılmıştır. Uluslararası hava trafiğinde ülkemiz önemli bir aktarma merkezi hâline gelmiştir. Avrupa'da yolcu taşımacılığında birinci olan İstanbul Havalimanı, sunumunuzda da ifade ettiğiniz gibi, 2022'nin ilk on ayındaki performansıyla da dünyanın en iyisi olmayı başarmıştır.
Posta sektörünün haberleşmedeki rolü giderek azalırken posta hizmetleri ticaretin ve kurumlar arası iletişimin önemli bir altyapısı hâline dönüşmüştür. Kurye, kargo ve lojistik sektörleri arasındaki sınırlar giderek belirsizleşirken, e-ticaretteki artış sektörün büyümesine önemli katkı sağlamakta, pandemiyle birlikte güçlenen bu eğilimin önümüzdeki dönemde de devam etmesi beklenmektedir. Bu çerçevede, posta sektöründe rekabetçi bir ortam sağlanarak sürdürülebilir büyümeye ve istihdama katkı sağlayan, hızlı, kaliteli, güvenilir ve erişilebilir hizmet sunumu temin edilmelidir.
Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün gelişimi diğer sektörlerin gelişimi için de kritik önemdedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ürün ve hizmetlerin diğer sektörlere nüfuzu, ekonominin geneli ve tüm sektörler için yenilikçiliği ve verimlilik artışını mümkün kılmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ürün ve hizmetlerin... Evet, dijital ekonominin ülkelerin dijital geleceğinde önemli bir yer kapladığı ve büyük fırsatlara kapı araladığı inkâr edilemez bir gerçektir. Ülkemizin, başta iletişim, e-devlet ve yenilikçi teknolojilerde oldukça güçlü konumda bulunması, siber güvenlik gibi eksenlerde başarılara imza atmış olması dijital ekonomiye geçişte önemli avantajlar sağlayacaktır. Nüfusumuzun yaklaşık yüzde 85'inin internet kullandığı dikkate alınırsa, hızlı ve etkin erişim için dijital altyapının ve bu kapsamda yerli ve millî 5G ve Ötesi teknolojik altyapılarının oluşturulması büyük önem arz etmektedir. Ulaştırma, lojistik, haberleşme sektörü, diğer sektörler bakımından öne çıkan, aynı zamanda, vatandaşımızın kaliteli, konforlu hizmet altyapısıdır. Türkiye, ulaştırma, haberleştirme sektöründe yaptığı dünya çapında önemli yatırımlarla rekabet üstünlüğü sağlamıştır. Bir kısmını sunumunuzda belirttiniz, ülkemizin her yerinde, doğudan batıya, güneyden kuzeye, milletimize konforlu hizmet için ayak basmadık yer bırakmadınız. Ayrıca İstanbul halkının huzur ve refahını, konforlu ulaşım ve iletişim hizmetini sağlamak için dünya çapında yatırımlar yaptınız; raylı sistem, metro, köprüler, tüneller, vatandaşlarımızın hayatını kolaylaştırmıştır. Bu kapsamda Çam ve Sakura Hastanemize ulaşımı sağlayan Kayaşehir Metrosu tamamlanmıştır. Kâğıthane-İstanbul Havaalanı Metrosu'nu bugünlerde hizmete açacaksınız. Bakırköy-Bağcılar-Halkalı-Arnavutköy Havalimanı Hattı ile Kâğıthane-Gayrettepe Hattı 2023 yılında, Bakırköy-Bağcılar Metrosu ise yakında tamamlanacaktır. Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü İstanbul'un trafiği, yük ve yolcu transit taşımacılığı için büyük bir kolaylık sağlamıştır. Marmaray, Avrasya ve diğer birçok yatırımla İstanbul'un kaderi İstanbul Büyükşehir Belediyesine terk edilmemiş, vatandaşımızın beklentileri Bakanlığımızca karşılanmış ve gerçeğe dönüştürülmüştür. İstanbul Milletvekili olarak bu hizmetlerimiz için size ve ekibinize teşekkür ediyorum. İstanbul ulaştırma modlarıyla aynı zamanda önemli bir lojistik merkezi hâline de gelmiştir. Bu doğrultuda sanayideki kapasite genişleme ihtiyacı gibi lojistik için de alternatif uygun alanlara İstanbul ve civarında ihtiyaç olduğunu ifade etmek istiyorum.
Son olarak, Güney Marmara-Ege aksı ile Trakya ve Avrupa kara ulaşım koridorlarının bütünleşmesini sağlayan muazzam bir eser olan 15 Mart Çanakkale Köprüsü'nün açılışının 18 Mart 2022'de gerçekleşmesinden gurur duyduk. Böylelikle Asya ile Avrupa 6'ncı kez birbirine bağlanmış oldu, bir saat süren Boğaz geçişi altı dakikaya düşürüldü. İhracatımızın yüzde 60'ına yakınını gerçekleştiren 9 ilimiz bu şekilde kesintisiz birbirine bağlandı. Bu tarihî adımlar kuşkusuz Türkiye'nin gücüne güç katmıştır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin sağladığı etkin icra kabiliyetiyle Türkiye bu ve benzeri dünya çapındaki yatırımlarıyla Türkiye Yüzyılı'nın ve lider ülke Türkiye ülkümüzün altyapısını adım adım hayata geçirmektedir. Buna verdiğiniz katkı için tekrar teşekkür ediyor, bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.