| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a)Cumhurbaşkanlığı b)Millî İstihbarat Teşkilatı c)Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği ç)Diyanet İşleri Başkanlığı d) Devlet Arşivleri Başkanlığı e)Millî Saraylar İdaresi Başkanlığı f)Strateji ve Bütçe Başkanlığı g)İletişim Başkanlığı ğ)Savunma Sanayii Başkanlığı h)Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ı)Yatırım Ofisi Başkanlığı i) Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlığı j) Finans Ofisi Başkanlığı k) İnsan Kaynakları Ofisi Başkanlığı |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 25 .11.2022 |
AYHAN ALTINTAŞ (Ankara) - Sayın Başkan, Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısı, kıymetli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Cumhurbaşkanlığı bütçesi konuşulurken Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi teşkilat yapısının beş yıl geçmesine rağmen tam anlaşılmadığı kanısındayım. Bu hususta en sağlam ve güncel veri kaynağının Cumhurbaşkanlığının resmî internet sitesi olması gerekirdi ancak oraya girdiğinizde çok fazla bir bilgiye ulaşamıyorsunuz, sadece Cumhurbaşkanlığı Kabinesi olarak Cumhurbaşkanı Yardımcısı ve Bakanların isimleri bulunuyor. Cumhurbaşkanını temsil eden zatıalilerinizin Bakanlardan biraz daha farklı bir yerde olması beklenirdi. Biliyorsunuz, Amerika'da zaten Başkan ve Başkan Yardımcısı beraber seçiliyorlar, bence bu yöntem daha doğru. Tabii, biz muhalefet olarak parlamenter sisteme dönülmesini öneriyoruz ama önümüzdeki seçimler bu sistemle yapılacağı için Cumhurbaşkanı Yardımcısının da Cumhurbaşkanı adayıyla birlikte seçimden önce açıklanmasının daha uygun olacağını düşünüyorum. Amerika'da Beyaz Saray "web" sayfası da benzer yapıda, belki oradan örnek alınmıştır ama belirteyim ki orada icracı ofislerin de listesi bulunuyor, bizdeki karşılığının Cumhurbaşkanlığı ofisleri olması lazım yani Cumhurbaşkanının doğrudan icra edeceği işleri yapacak ofisler. Biliyorsunuz, 4 ofisimiz var; bunlardan Dijital Dönüşüm Ofisi konu itibarıyla yakın olduğum bir ofis, çalışmalarını başarılı bulduğumu da belirtmek istiyorum. E-devlet uygulamaları, yapay zekâ, büyük veri, siber güvenlik konularında ciddi çalışmalar yaptılar.
Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin teşkilat yapısını gösteren bir şema veya başka bir bilgi kaynağı olmadığı için 2018 yılında çıkarılan 1 sayılı Kararname'ye dayalı olarak günlük gazetelerde çıkan şemalara başvurmak zorunda kalıyoruz, onların da birçoğunun uyumsuz olduğu görülüyor. En doğru bulduğumu göstereyim ama bu şema da eski çünkü yeni bakanlıklar kuruldu, bazılarının isimleri değişti, bir bakanlık kaldırıldı. Yine, Cumhurbaşkanlığına bağlı 9 adet politika kurulu bulunuyor. Kurul üyelerinin isimleri kamuoyunda epeyce gündeme geldi ancak ne iş yaptıkları beş yıldır pek bilinmiyor. Zaten icracı görevleri de bulunmuyor. Sayın Cumhurbaşkanı 2018 yılında ilk defa kendileriyle toplanmış, ondan sonra da kamuoyuna yansıyan bir toplantı yapmamış görünüyorlar.
Yine, ilgi alanında olan, Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulunun sadece, uzaktan psikoloji eğitiminin mümkün olmadığı hususunda doğru bir tavsiye kararını biliyorum. Bence bu kurul eğitim vizyonunu belirlemeli. Kişisel kanaatim, temel eğitim en azından 2 hususu öğretmeyi başarmalı. Birincisi, sorgulayıcı okuma ve öğrenme; diğeri de takım çalışması. Öncelikle, öğrencilerin okuduklarını sorgulama ve eleştirme yetkinlikleri kazanması lazım. Ardından da öğrencileri takım çalışmasına yönlendirmemiz şart.
Son olarak başkanlıklardan da bahsetmek istiyorum. 11 adet başkanlık kurulmuştu ama Genelkurmay Başkanlığı sonradan Millî Savunma Bakanlığına bağlandı "web" sayfasında da Millî Savunma Bakanlığına bağlı olduğu yazıyor. Kara, Hava ve Deniz kuvvetleri de doğrudan Millî Savunma Bakanının emrinde görünüyorlar. Tabii "Kuvvetler, Cumhurbaşkanından da emir alırlar." denilince kafalar karışıyor. Genelkurmay Başkanlığı anayasal bir kurum olduğu için korunmuş ama altından kuvvetler alınmış. Bu nedenle Türk Silahlı Kuvvetleri üzerindeki yetkisini göstermek için olsa gerek "web" adresi "tsk.tr" olarak tutuluyor. Bir başka başkanlık ise MİT Başkanlığı; o da "web" sayfasında nereye bağlı olduğunu örtmüş görünüyor, "web" sayfasında Cumhurbaşkanlığı ifadesi yok maalesef. Devlet Denetleme Kurulunun zaten "web" sayfası yok. Varlık Fonunun da neden ayrı bir başkanlık olduğunu anlamış değilim. Sistemin mantığına göre sanki ofis kategorisinde olması daha uygun gibi görünüyor çünkü yapısı, bağımsız olmasına izin vermiyor. Tabii bir de Cumhurbaşkanlığı başdanışmanları var. Onların sayısı ve onlara neler danışıldığı ayrı bir çalışma konusu.
Toparlayacak olursam, beş yıldır yönetildiğimiz sistemi henüz içimize sindiremediğimiz, belki de tam benimsemediğimiz izlenimini veren uygulamalar var. Bunları düzeltmeye uğraşmak yerine bildiğimiz, özümsediğimiz parlamenter sisteme hızla dönmemiz daha faydalı olacak diyor, bütçenin de hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Dinlediğiniz için teşekkür ediyorum.