KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Teşekkür ediyorum.

Ona cevap verdikten sonra teknik olarak açıklayacağım.

Değerli Başkanım, Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakan Yardımcılarımız, değerli sivil toplum örgütlerinin temsilcileri; Başkanlığımız 4 Ocak tarihinde bir çağrı yapmış, yaklaşık 12 sivil toplum örgütüne çağrıda bulunmuş, Serbest Muhasebeci Odaları Birliği TÜRMOB, MEMUR-SEN, KESK, MÜSİAD, TÜSİAD, TİSK, DİSK, HAK-İŞ, TÜRK-İŞ, Türkiye Emekliler Derneği yani bu konuyla ilgili bütün sivil toplum örgütlerini buraya çağırmışlar; onlar da muhakkak herhâlde Başkanımızın müsaadesi doğrultusunda görüşlerini, fikirlerini beyan edecekler.

Sayın Cumhurbaşkanımız geçen hafta salı günü MEMUR-SEN'in bir toplantısına giderken birlikte bir istişarede bulunuldu. O istişare çerçevesinde bu memur maaşlarının ne kadar artırılabileceği konusunda bir değerleme, kanaat ortaya çıktı ve grup toplantısında da ifade etti "Arkadaşlarımıza bunu daha fazla artırabilir miyiz çalışmasını yapın diye söyledim." dedi. Nitekim daha fazla arttırılabilir konusunda -Hazine ve Maliye Bakan Yardımcımız da burada- Hazine ve Maliye Bakanımız, Çalışma Bakanımız ve bir kısım arkadaşlarımız bununla ilgili çalışmaları yaptı. AK PARTİ Grubunda bu rakamın yüzde 30'a çıkarılması konusunda mutabık kalındığını ifade etti ve "Çıkardık." veya "Çıkarıyoruz." cümlesini kullandı.

Şimdi, Sayın Cumhurbaşkanı hem yürütmenin başı hem de Adalet ve Kalkınma Partisi Genel Başkanı. Bir siyasi parti genel başkanının bu şekilde bir şey söylemesinde herhâlde "abes" diye ifade edilebilecek bir durum söz konusu değildir. Çünkü her siyasi partinin grup temsilcileri, milletvekilleri birlikte hareket etmek üzere söz vermiş kişilerdir. Fikirlerimiz farklı olabilir ama partinin çoğunluğu, partinin büyük bir kısmı, kahir ekseriyeti bir konuda kanaat getirdikten sonra "Partim böyle düşünüyor ama ben böyle düşünmüyorum." deme hakkına sahip değiliz çünkü demokrasi bu şekilde olur, partili demokrasi bu şekilde olabilir. Bizim buradaki yaptığımız işlemle ilgili sizler ve Genel Başkanlarınız partinin yetkili organları doğrultusunda alınan kararlar çerçevesinde burada görüşlerinizi ifade ediyorsunuz. "Benim görüşüm bu, partimin görüşü bu." deme hakkına kimse sahip değil, o zaman parti gerekli işlemlerini yapıyor. "Siz bağımsız olarak devam edebilirsiniz." tavsiyesinde bulunuyor.

Şimdi değerli arkadaşlar, biz bu kanun teklifini aslında sözleşmelilerle birlikte getirmeyi planlamıştık. Sözleşmelilerle ilgili kanun düzenlemesi yaklaşık 10 maddeydi; 3, 4 madde de buradan var; 14 maddelik bir kanun teklifini hazırlayalım, Genel Kurulumuza işte hafta sonuna getirelim diye planlamıştık geçen hafta sonuna getirelim diye planlamıştık ama sözleşmeliler konusunda bazı konular tam netleşmediğinden dolayı değerli arkadaşlarımızla istişare ederek bunu 7+2 maddelik bir kanun teklifi hâline getirmeyi planladık. Nitekim o gün akşam Komisyon Başkanımızla istişare ettik, siyasi parti Grup Başkan Vekilleriyle istişare ettik. Dedik ki "Çarşamba günü kanun teklifini veriyoruz eğer uygun görürseniz, birlikte mutabık kalabilirsek İç Tüzük'teki kırk sekiz saat süreyi beklemeden biz bunu perşembe günü Komisyonda görüşelim. Çünkü Başkanımın da, sizlerin de ifade ettiği gibi milyonlar bu beklentide; bu kanun teklifini beğenir, beğenmez, az veya çok diyebilir ama alınan iradenin bir an önce sonuçlanması konusunda katkı sağlamak isteyebilir dedik. Ama biliyorsunuz İç Tüzük'ün 37'nci maddesindeki -tam emin değilim- "kırksekiz saat geçmeden Komisyonlarda görüşülemez" hükmü gereğince, siyasi partiler eğer mutabık kalırlarsa kırk sekiz saat geçmeden Komisyonda görüşme imkânı mevcut.

Biz, çarşamba günü saat 20.00 veya 21.00 civarında kanun teklifini hazırladık ve Meclis Başkanlığına sunduk, diğerinden ayırarak yaptık. Fakat arkadaşlarımızla yapılan istişare sonucunda cumartesi günü, Meclis Başkanlığı duyurmuştu, bu kanun teklifini Komisyonda görüşelim, hatta mümkünse Genel Kurulu pazar günü de çalıştırıp kanun teklifini bir an önce hayata geçirelim. Amaç neydi? Çünkü yürütmeyle görüştük bir taraftan Hazine ve Maliye Bakanlığıyla bir taraftan da Çalışma Bakanlığıyla. Bunun 15 Ocak tarihinde yetişebilmesi için zaman olarak neye ihtiyaç var? Dediler ki: "8 Ocak tarihinde Cumhurbaşkanlığı tarafından Resmî Gazete'de yayınlanabilirse biz 15 Ocak tarihinde yetiştirebiliriz, aksi hâlde bunu yetiştiremeyebiliriz." dediler. Ama olmadı, denk gelmedi. Ki o zaman da Sayın Grup Başkan Vekiliyle görüştük, o da gitti Genel Başkanıyla görüştü. Genel Başkan ile biz Genel Kurulda da salı günü görüşülmesi konusunda -diğer partilerle de herhâlde o şekilde değerlendirildi- salı günü görüşülüp bir an önce kanunlaştırmayı planladık.

Değerli arkadaşlar, usul olarak veya niye açıklandığı konusunda herhâlde yeterli bir şey olmuştur Garo Bey, kısmen yeterli olmuştur diye tahmin ediyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Cumhurbaşkanının hüküm vermesi üzerine ne diyorsunuz?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Hayır, Cumhurbaşkanı Genel Başkan olarak AK PARTİ Grubunda onu söyledi.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sunuma geçelim isterseniz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Ben de bu çalışmanın içinde bulunan birisiyim. Yani o yüzde 25, yüzde 35; 1005, 1500 konusunda bulunan birisiyim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hüküm veriyor.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Efendim, Genel Başkanımız o bizim. Yani sizin...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama Meclisin iradesi değil.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Hayır, bakın, az önce ne dedi Mustafa Bey? "Grubuna güveniyor, ortağına güveniyor." dedi.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama belki "35" diyeceksiniz burada, belki "yüzde 40" diyeceksiniz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yahu grubuna güvenmiş, ortağına güvenmiş, diyor ki: "Ben milletvekili arkadaşlarımla, ortaklarımla istişare ettim, böyle böyle... Bizim ortaklarımız alınan kararı sonuna kadar uygularlar." Bir ay şuna şöyle dedik, buna böyle dedik diye... Neyse, çıktıkları yolda "Yol arkadaşlığı, devam ederler." diye ifade etti; ona güvendiği için söylüyor.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Belki "35" diyecekler.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Ha, bakarız, Komisyon üyesi arkadaşlarımız derler ki...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - 35 olsun.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Bakın, şimdi, Sayın Paylan...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - 40 olsun.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Paylan, sunuma geçmemiz gerekiyor, rica ediyorum; yeterince tartıştık.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Komisyon üyesi arkadaşlarımız "Yok, böyle bir şey olmaz." derler ve sizlerle birlikte hareket eder, yaparlar bu işi. "Bu yüzde 75 olsun." derler veya "Yüzde 25'e düşürelim." derler.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Elitaş, yeterince tartıştık o konuları, sunuma geçelim lütfen.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Başkanım, alışkanlıktan öyle oluyor herhâlde.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Paylan herhâlde bu tartışma bitsin istemiyor, öyle görünüyor ama bizim bitirmemiz lazım.

Sunuma geçelim lütfen.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkan, irademiz var mı yok mu; bunu tartışıyoruz.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Kendinle alakalı o ya, sen inanmıyorsun.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - İrade var mı yok mu orada; onu tartışıyoruz.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Bizim irademiz var.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Lütfen müsaade edin, teklif sahibimiz sunumunu gerçekleştirsin.

Buyurun.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Değerli arkadaşlar, iktidara geldiğimiz 2002 yılından bugüne kadar çalışanlarımızın ve emeklilerimizin mali ve sosyal haklarında ciddi iyileştirmeler sağladık; onların yaşam standartlarını yükselttik ve yükseltmeye de devam edeceğiz. Büyümeden kaynaklanan refah artışının toplumun her kesimine yansıması öncelikli politikamız olmuştur.

2022 yılı Aralık ayı başında net 5.503 Türk lirası olan asgari ücret 2023 yılı Ocak ayından geçerli olmak üzere yüzde 54,7 oranında artırılarak 8.507 Türk lirasına yükselmiştir. Biliyorsunuz, 2022 yılı Ocak ayında açıklanan asgari ücret 4.250 liraydı, Haziran sonunda yaptığımız bir çalışmayla 5.500 liraya çıkarılmıştı; yaklaşık yüzde 29'luk bir artış gerçekleşmişti. O dönemde enflasyon çerçevesinde yapılan memur maaşlarına da yüzde 41,67'lik bir artış gerçekleşmişti, asgari ücret de toplu sözleşme ara döneminde yaptığımız çalışmalarla yüzde 29'luk bir artışla 5.500 liraya çıkarılmıştı. Sonra, yine, işçi ve işveren temsilcileri vasıtasıyla yapılan çalışmalar sonucunda 2023 yılında uygulanacak asgari ücretin 8.507 lira olması konusunda mutabık kalınmıştı. Yine, Asgari Ücret Tespit Komisyonu mutabakat metni de Resmî Gazete'de yayımlandı biliyorsunuz nasıl anlaşıldığıyla ilgili. Resmî Gazete'de yayımlanan düzenlemede de varılan mutabakat çerçevesinde işveren ve işçi kesiminin 250 liralık sosyal güvenlik destek priminin de -"tavsiye edilir" ifadesi var mutabakat metninde ama- yapılan istişareler sonucunda, değerlendirmeler sonucunda 400 lira olmasıyla ilgili biz mutabık kaldık ve bugün de kanun teklifini zaten o şekilde düzenlemiş olduk.

Şimdi, bildiğiniz gibi, ülkemizde kamu işçileri hariç yaklaşık 3,8 milyon kamu görevlisi, 13,9 milyon emeklimiz mevcuttur. Kamu görevlilerimiz ile memur emeklilerimizin 2023 yılı Ocak ayında aylık ve ücretlerinde yapılacak artış oranı 2022 ve 2023 yıllarını kapsayan 6'ncı dönem toplu sözleşme gereğince yüzde 16,48 olacaktı; SSK ve BAĞ-KUR emekli aylıklarında ise yüzde 15,40 oranında artış yapılacaktı. Sayın Cumhurbaşkanımız, ülkemizin zenginliğinin, çalışanlar başta olmak üzere milletimizin her kesimine yansıtılacağını, memur ve emekli maaşı artışlarının da bu yaklaşımla yapılacağını ifade etmişti.

Bu kapsamda, kamu görevlilerimiz ile tüm emeklilerimizin aylık ve ücretlerinde 2023 yılı Ocak ayında uygulanacak artış oranını yüzde 30'a yükseltmek üzere hazırladığımız kanun teklifini huzurlarınıza getirmiş bulunuyoruz. Temmuz ayında ayrıca artış yapılacağı da yine unutulmamalıdır çünkü kanun gereğince emekli maaşları ve memur maaşlarında artış yılın altı aylık periyotları içerisinde yapılıyor, asgari ücrette de yılda bir kere yapılmak mecburiyetinde. Ayrıca, 2022 yılı Temmuz ayında yaptığımız düzenlemeyle 3.500 Türk lirasına yükselttiğimiz en düşük emekli aylığını da yüzde 57,1 bir oranında arttırarak 5.500 Türk lirasına yükseltiyoruz. Biliyorsunuz, o zaman yürütmeden 3 bin liralık bir rakam gelmişti, biz arkadaşlarımızla istişare ettik -Cumhur İttifakı ortaklarıyla- 2.500 liralık kısım teklifte 3 bin lira olarak gelmişti. Biz, Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi arkadaşlarımız ile Cumhur İttifakı grubuyla istişare ederek bunun 3.500 liraya çıkarılması yönünde görüşlerimizi beyan etmiştik ve Komisyon üyesi arkadaşlarımız önergeyi vermişler...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Muhalefetle...

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - ...muhalefet de bu desteğimize katkı sağlamıştı, kendilerine de teşekkür ediyoruz.

Yüzde 57,1 artışla 5.500 liraya yükseltiyoruz. Bu artışla birlikte hem çalışanlarımızın hem de emeklilerimizin gelirlerinde önemli bir iyileştirme yapmış olacağız. Böylelikle 2002 Aralık 2023 Ocak döneminde enflasyon yüzde 1.183 oranında gerçekleşmişken -yirmi yıllık dönemde kümülatif rakam yüzde 1.183 olmuşken- aile yardımı dâhil ortalama memur maaşı yüzde 2.395 oranında artarak 14.417 Türk lirasına, reel artış yüzde 94'e ulaşmıştır; 2002 kıyaslamasını yapıyoruz. Aile yardımı dâhil en düşük memur maaşı yüzde 2.923 oranında artarak 11.848 Türk lirasına, reel artış yüzde 136'ya ulaşmıştır. 2003 yılı Ocak ayında net asgari ücret 184 liraydı, 2001 yılı Aralık ayında -6 sıfır atılmış hâliyle söylüyorum- 164 veya 167 liraydı. O günde bu güne baktığımızda net asgari ücret yüzde 4.517, en düşük memur maaşı 2.923 lira, aile yardımı dâhil ortalama memur maaşı 2.395 lira; net asgari ücret hemen hemen 2 katına yakın yüzde 4.517 oranında artarak 8.507 Türk lirasına, reel olarak da yüzde 260'lık bir artış ortaya çıkmıştır. En düşük SSK'li aylığı yüzde 270 oranında artarak 6.093 Türk lirasına yani reel yüzde 85 artış ortaya çıkmıştır. En düşük tarım BAĞ-KUR emekli aylığı şimdiki kanun teklifimizde verilen değerlemeyle yüzde 8.259 artarak 5.500 Türk lirasına çıkarılacaktır çünkü 2.500 lira geçen senenin başındaydı, 1 Ocak 2022 tarihinde 2.500 lira olarak uygulanan en düşük emekli maaşı bugün 5.500 lira olarak uygulanacak. Yani yüzde 100'den fazla, yüzde 120 civarında bir artışı beraberinde getiriyor, en çok tarım ve BAĞ-KUR emeklilerine bir artış sağlanmış oldu.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Kaç kişi faydalanacak bundan? Rakamları bilecek miyiz yani kaç kişi en düşük emekli aylığı alacak, rakamlar var mı?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Söyleyeceğim birazdan.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sunum bitsin de...

Rica ediyorum akışı bozmayalım. Sonradan sorabilirsiniz bu soruları.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır ama önümüzde bir belge yok o açıdan, etki analizi yok.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ama sunum bir bitsin.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - 2 milyon 721 bin kişi, etki analizlerini ifade edeceğim biraz sonra ama Garo Bey hemen öğrenmek istiyor, ondan kaynaklı bir harekettir.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Aceleci.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Döküm olsaydı, tablo olsaydı önümüzde rahat olurdu yani.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Ya, sunumunu bir tamamlasın, ondan sonra uygunluğunu...

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Keşke hazır gelebilseydik bu toplantıya.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Efendim?

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Önceden bilseydik hazır gelirdik...

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Neyi önceden bilseydiniz?

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Rakamları, etki analizlerini önceden bilseydik Başkanım, hazır gelebilirdik.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sunumu bir tamamlayalım, sonra sorularımızı, eleştirilerimizi yapalım, rica ediyorum.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Cinisli, biraz önce söyledim ya, biraz önce...

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Eskisi muamele görünce olmuyor tabii Sayın Başkanım.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Çok alınganlaşmışsınız, onu görüyorum.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Yok, siz agresifleşmişsiniz, onu görüyorum.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Allah Allah ya, hayret bir şey ya!

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, yeterince tartışma yaptık, rica ediyorum, rica ediyorum.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Gözleriniz çok farklı görmeye başlamış, gözlük takınca çok farklı görmeye başlamış.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Gözlük numaranızı değiştirmenizi tavsiye ederim.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Allah Allah!

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Olur, peki, öyle yapayım; tavsiyenize uyarım. Teşekkür ediyorum güzel tavsiyelerde bulunduğunuz için.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bakın, bir Grup Başkan Vekilimize böyle ifadeler kullanmak hiç doğru değil, hiç doğru değil.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Dalga geçiyor...

CAVİT ARI (Antalya) - Sizin arkadaşlarınızın hakaret ettiğini unutmayın Sayın Başkan. Grup Başkan Vekiline sizin arkadaşların hakaret alışkanlığı olduğunu unutmayın, haksız ikaz ediyorsunuz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Hiç doğru değil, lütfen...

NİLGÜN ÖK (Denizli) - "Gözlük numaranızı değiştirin." demek ne demek ya?

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Dalga geçiyorsunuz, başka bir şey yok ki benimle dalga geçiyor, daha ne olsun.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Dalga geçildiğini zannediyorsunuz ama burada konu çok farklı...

CAVİT ARI (Antalya) - Bizim Grup Başkan Vekilleri geldiğinde sizin arkadaşlarınızın hakaret ettiğini unutmayın.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Böyle şey olur mu? Yok, ben herkesi saygıya davet ederim.

CAVİT ARI (Antalya) - Kendi arkadaşlarınızı davet edin önce.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ben herkesi saygıya davet ederim.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Dalga geçildiğini zannediyorsunuz, hakikaten bugün çok farklı bir pozisyondasınız, birkaç gündür öylesiniz.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Dalga geçiliyor...

CAVİT ARI (Antalya) - Grup Başkan Vekilimiz geldiği zaman karşı taraftan hakaretler yağıyor. Utanmadan hakaret ettikleri zaman...

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Siz dalga geçildiğini zannediyorsunuz ama bizim dalga geçtiğimizi söyleyemem öyle zannediyorsunuz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Evet, değerli arkadaşlar, rica ediyorum sunum bitsin, bittikten sonra sorularımızı, eleştirilerimizi yapalım.

Sayın Paylan, bakın, siz başlattınız, araya girdiniz...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkan, bilgi istedim ya, ne var ya, neyi başlattım?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ama sonradan bunu yapabilirsiniz, sunumu bir bitirsin.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ya, ne var yani bilgi istedik.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ama akışı bozuyorsunuz, bakın zaman kaybediyoruz, rica ediyorum yapmayın.

Devam edelim lütfen.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yapmayın Allah'ınızı seversiniz. Siz de çok gerginsiniz, bugün ne oluyor?

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Sen gerginsin.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Benim yerimde olsanız herhâlde daha az gergin olmazdınız.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Başkanım, ben Plan ve Bütçe Komisyonunda 2004-2007 yılları arasında üç buçuk yıl görev yaptım. O zaman Sayın Bakan da Bakan olarak görev yapıyordu. Gerçekten bu Komisyon çok ehemmiyetli bir Komisyon. Yani buraya gelen kanun tekliflerinde arkadaşlarımız çok farklı şekilde görüşlerini beyan ederler fakat her şeyin değiştiği gibi komisyonların usul ve esasları da çok değişmiş. Kurallar manzumesinin çok iyi görüldüğü, gözlemlendiği bir Komisyondu, hakikaten Meclis İçtüzüğü gibi çok etkin kuralları olan bir Komisyondu; kuralları uygulamaya çalışıyorsunuz, başarılar diliyorum.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Anayasal komisyon olmaktan çıkardınız Sayın Bakanım, ondan böyle oldu, ondan bu hâle geldi; anayasal komisyondu Plan Bütçe.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Anayasal komisyon vasfımız devam ediyor.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Anayasal komisyon olarak devam ediyor.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Etmiyor.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Ediyor ediyor efendim.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Etmiyor.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Anayasa'da 3...

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Anayasa'da 40 kişi olduğu, 25'inin, en az 25'inin iktidardan olacağı anlatılıyordu; çalışmaları, yetkileri falan belirtiliyordu.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - O zaman muhalefetin onayı olmaz ki yani.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Şimdi, Plan Bütçe Komisyonundan bahsetmiyor artık Anayasa.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar...

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, Anayasa'da geçen 3 tane komisyon adı var biliyorsunuz; biri Adalet Komisyonu, biri Anayasa Komisyonu, münasebetiyle Karma Komisyon, bir de Plan Bütçe Komisyonu var. Anayasa'da geçen 3 komisyon... Daha önceki süreçte, Anayasa'da iktidar partisinin sayısı ne olursa olsun 40'a 25 -iktidar partisinin- ama hâlâ Anayasa 168'de Plan Bütçe Komisyonu aynen geçiyor, devam ediyor.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - İktidar partisi de yok ya, 1'inci parti.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - 1'inci parti var, doğru söylüyorsunuz. 1'inci parti var, 2'nci parti var; hâlâ dil alışkanlığı iktidar partisi ve ana muhalefet partisi diyoruz, alışkanlıklarımızı da değiştireceğiz.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Sayın Elitaş, sistemi değiştireceğiz, sistemi.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sunuma devam edelim, epeyce bir vakit kaybettik.

On iki dakikanız kaldı.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Öyle mi?

Evet, değerli arkadaşlar, en düşük esnaf BAĞ-KUR emeklisinin aylığı yüzde 3.599 oranında artarak 5.500 Türk lirasına çıkıyor yine reel artış yüzde 188. En düşük memur emekli aylığı yüzde 1.999 oranında artarak 7.901 TL'ye çıkıyor, reel artış yüzde 64. 65 yaş aylığı yüzde 8.058 oranından yani 1.998 Türk lirasına çıkarılıyor ve bundaki reel artış da yüzde 536. Muhtar aylıkları yüzde 8.637 oranında artarak 8.507 liraya, aslında asgari ücrete, reel artış yüzde 581'e yükseltilmiştir. Biliyorsunuz, 2002 yılında muhtarların hiç maaşı yoktu, muhtarlar da muhtar seçildikten sonra BAĞ-KUR'a kaydolmak zorundalardı. Gelirleri olmadığından dolayı bir kısım muhtarlar BAĞ-KUR primlerini ödemekte zorlanıyorlardı. Bizden ilk talepleri "Ne olur, BAĞ-KUR primlerimizi ödeyecek bir gelir bize verin." oldu ama o günden bu tarafa gelip aslında arkadaşların sıfırdan hesaplamaları lazımdı, belki teknik olarak sonsuz bir artış gibi gözükebilir. Muhtar aylıkları 8.507 liraya, asgari ücret rakamına yükseltilmiş oldu.

Bildiğiniz gibi geçen yıl asgari ücretten gelir ve damga vergisi kesintilerini kaldırdık ve bu uygulamayı tüm ücretli çalışanlar için geçerli kıldık. Yıllardır söylenen bir söylem vardı, "Asgari ücrette vergi olur mu?" ifadesiydi ve iktidar öncesinde de benim milletvekili olmadığım dönemlerde de yani 2000'li yıllardan önce 1990'lı yıllarda dahi her kesimde söylenen "Asgari ücrette vergi alınır mı?" ifadesi söz konusuydu. Biz bu "Asgari ücrette vergi alınmaz." ifadesini, değerli Plan Bütçe Komisyonu üyelerimizin katkılarıyla birlikte, sadece asgari ücreti vergi dışı bırakmakla kalmadık, asgari ücret kadar bütün ücretleri vergi istisnası kapsamı içerisine aldık. Yani kim ne kadar maaş alırsa alsın asgari ücret kadar olan kısmı vergiden istisna edilebilir hâle getirilmiş oldu. Bu çerçevede, asgari geçim indirimi uygulamasının yerine getirdiğimiz vergi istisnasıyla birlikte 2022 yılında vazgeçtiğimiz ilave vergi tutarı 90,6 milyar yani tüm ücretlilerden ve asgari ücretlilerden yüzde 15 vergi alınmamasının 2022 yılındaki maliyeti 91 milyar civarında olmuş. 2023 yılının belirlenen asgari ücrete bağlı olarak vazgeçeceğimiz vergi tutarı 203 milyar lira olmuş 2022 yılından, 2023 yılında belirlenen asgari ücretle birlikte vazgeçtiğimiz vergi tutarının 374,3 milyar lira olacağını tahmin ediyoruz. Çalışan ve emeklilerimizin yanı sıra işverenlerimizi de desteklemeye devam ediyoruz. İşverenlerimizin iş gücü maliyetlerini düşürmek ve istihdamlarını artırmalarını desteklemek amacıyla 2016 yılından 2022 yılının sonuna kadar uyguladığımız asgari ücret desteğini 2023 Haziran dönemine kadar sürdüreceğiz. İşçi başına verdiğimiz destek tutarını aylık 100 Türk lirasından 400 Türk lirasına çıkarıyoruz. Bu destekten 1,7 milyon iş yeri ve yaklaşık 7,5 milyon sigortalının faydalanacağını öngörmekteyiz.

Ayrıca coronavirüs salgını döneminde kısa çalışma kapsamında yapılan hatalı işlemler sebebiyle hizmetleri eksik bildirilen sigortalıların hizmetlerinin fiilî duruma getirilmesini sağlamaktayız.

Diğer yandan kanun teklifimizle birlikte 2021 yılındaki Şampiyonlar Ligi finali İstanbul'da düzenlenecek iken coronavirüs salgını nedeniyle ülkemizde organize edilememişti ancak UEFA 2023 yılındaki Şampiyonlar Ligi'nin finalinin Türkiye'de, İstanbul'da yapılacağını açıklamıştır. Burada yapılan düzenlemeyle 2021 yılı Şampiyonlar Ligi müsabakaları için getirilmiş olan KDV ve kurumlar vergisi istisnasının aynı şekilde 2023 Şampiyonlar Ligi müsabakaları için de uygulanmasını sağlıyoruz.

Etki analizlerini sizlerle paylaşmak istiyorum: İstanbul'da yapılacak 2021 Şampiyonlar Ligi müsabakası için getirilmiş olan katma değer vergisi istisnası 2023 Şampiyonlar Ligi müsabakaları için 110 milyon Türk lirası, en düşük emekli aylığının 3.500 Türk lirasından 5.500 Türk lirasına yükseltilmesinin 2023 için maliyeti 21,9 milyar lira, emekli aylıklarında yüzde 30'luk artış 131,5 milyar lira, asgari ücret desteğinin 2023 Ocak- Haziran döneminde 400 Türk lirası olarak uygulanmasının maliyeti 17,1 milyar lira, İstanbul'da yapılacak 2021 Şampiyonlar Ligi müsabakaları için getirilmiş kurumlar vergisi istisnasının maliyeti yaklaşık 120 milyon lira, kamu görevlilerinin aylık ve ücretlerinde yüzde 30 artış 128,4 milyar lira...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yıllık maliyet mi, altı aylık maliyet mi?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yıllık maliyet. Bunun yıllık yüzde 30'u Haziran ayında da ilave edilecek, o ayrıca hesaplanacak. Şu anda o hesabı söyleyebilmemiz mümkün değil biliyorsunuz ama hesap on iki aylık hesap.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Diğerlerine "altı ay" dediniz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yo, yo hepsi on iki aylık hesaplamalara göre yapılıyor.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sunum bitsin sorularımızı sonra soralım, başka sorularımız da olabilir, rica ediyorum.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Asgari ücret prim desteği altı ay süreyle uygulamalı biliyorsunuz, kanunda altı ayı gösteriyoruz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - "Altı ay" dediniz de o yüzden.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yok, kanunda altı ay olarak uyguluyoruz, kanun o şekilde. Öbürlerini hep yıllık olarak hesaplıyoruz biliyorsunuz, sonra aradaki fark varsa ilave ediliyor.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Kamu çalışanlarının mı, emeklilerinin mi yoksa diğer....

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, arkadaşlar, bu enflasyon üzerindeki net etki.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Bir fotokopisi dağıtılabilir mi acaba?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Olur, olur.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Daha sonra tablolaştırıp varsa dağıtabilirseniz memnun oluruz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Dağıtalım.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ama bence soruları alıp biraz hani netleştirip dağıtsalar daha sağlıklı olabilir. Bir sunum bitsin, soruları alalım, izahatlar yapılsın.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkanım, konuşurken kullanırız yani o açıdan söylüyorum.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İşte, şu an...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Rahat eleştirilerimizi yaparız.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Toplam...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Biraz sonra toparlayıp verebilirse iyi olur.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Elitaş, özür dilerim bu yüzde 30'luk artışın maliyeti mi örneğin 128 milyar?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yo, enflasyondan sonraki farkın maliyeti.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Enflasyon üzerine.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) -16,48'den sonraki farkın maliyeti, refah payının maliyeti. Yani "30-16,48" 13,5'un maliyeti.

ORHAN YEGİN (Ankara) - 13,5'un maliyeti.16,5 enflasyondan geldi üstüne 13,5 onun maliyeti.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Toplamı neydi?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Öbürü vardı zaten. Öbürü bütçede vardı zaten.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Refah artışının maliyeti, refah payının değil.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yani ilave verilen 13,5'un.

İlave verilen 14,5 ve 13,5'un maliyeti.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bütçede var mıydı?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Bütçede olan tahmindir biliyorsunuz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Lütfen sorularımızı daha sonra soralım. Bitiremeyiz bu şekilde, gerçekten bitiremeyiz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Paylan, bütçe tahmindir. O tahmin çerçevesinde, bütçe Ekim ayının 17'sinde Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmak zorundadır. Kurumlar bütçelerini Strateji ve Bütçe Başkanlığına -sanıyorum eylül ayı içerisinde- hazırlarlar ve bütçeler de haziran-temmuz ayında biter. Sayın Başkanımız, Sayın Bakanımızla birlikte biz bu bütçe takviminin de değerlendirmesini... Çünkü rakamların artık güncelliğini yitirdiği bir dönemde mart ayında başlayan bir bütçe sürecinin doğru olmadığını, 2023 bütçesini hazırlarken mart rakamlarıyla ilgili çalışma ve eylülde, temmuzda kurumları verme, Strateji ve Bütçe Başkanlığına eylülde bitirme ve 17 Ekim tarihinde de Türkiye Büyük Millet Meclisine sunuşta uzun bir süreç var, onunla ilgili çok çalışmalarımız oldu fakat inşallah daha teknik bir değerlendirme...

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Yerden göğe kadar haklısınız, siyasi partiler bunu bilemez de fakat aralık ayının başında biz bunları bilebiliriz. Dolayısıyla bunu oraya koyabiliriz yani. Dolayısıyla onu yapabiliriz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, tekrarlıyorum, sunumu bir tamamlayalım, zaten görüşlerinizi, sorularınızı ifade edeceksiniz. Başka türlü bitiremeyiz.

Buyurun lütfen.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, efendim, bütçe bir tahmindir biliyorsunuz. Bu, tahmin çerçevesinde oluyor. Şimdi, bütçede idare, yürütme demiş ki: "Ben 5 trilyon lira gelir toplayacağım." 5 trilyon değil de 5,2 trilyon toplamış, siz idareye "Ya, tahminlerinizde biraz yanılıyorsunuz." dersiniz, "Yüzde 5, yüzde 10, yüzde 20, yüzde 50 yanılıyorsunuz." dersiniz. İyi tahmin yapabilmek için gayret gösterilir ama biliyorsunuz, az önce bir arkadaşımız söyledi "Şuna niye yüzde 122 yaptınız?" diye. O da kanun gereği, 31 Ekim tarihindeki üretici fiyatları endeksinin yıllık rakamı neyse, yeniden değerleme oranı o.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - İndirme yetkiniz var.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - İndirme yetkisinin bir kısmı kullanıldı, bir kısmı da kullanılmadı. İndirme yetkisi de getirildi. Şunu dedik: Şunlarda ihtiyacı olan kesimlerde, zorlanacağı düşünülen kesimlerde yarısına kadar indirme yetkisi var, tamamını indirme yetkisi yok. 122,9'du herhâlde, 61,45; işte, tam yarısını, Cumhurbaşkanının yetkisini kullanarak bazı şeylerde, motorlu taşıtlar vergisi gibi kısımlarda uygulama imkânı olmuş oldu. Bu söylediğimiz rakamların toplam 300 milyar liralık maliyeti var.

Değerli arkadaşlar, kanunun 5'inci maddesinde kısa çalışma ödeneğindeki hatalı işlemlerden dolayı hizmetleri kuruma eksik bilgilendirilen sigortalıların durumu vardı. Biliyorsunuz, biz bunu aralık ayındaki yaptığımız düzenlemede gerçekleştirmiştik. İki kurum arasındaki yapılan farklılıklardan dolayı bir kurum kısa çalışma ve kanun çalışmasında uygulamış ama Sosyal Güvenlik Kurumu müfettişleri kısa çalışma ödeneğiyle yaptığımız düzenlemede mükelleflere ceza yazmaya başlamışlar. Biz de coronavirüs kapsamında yazılan cezaların ortadan kaldırılmasıyla ilgili hatalı ödemeler de olsa dahi işletmeler bünyesinde verdiklerinde cezayı uygulamayacağımız şeklindeki bir cümle münasebetiyle bu kanun teklifinin...

Toplam maliyeti ne kadar?

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKAN YARDIMCISI ADNAN ERTEM - Belli değil.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Onun toplam maliyeti şu anda belli değil çünkü müracaatlara göre yapılacak bir işlem olduğundan dolayı.

Geçen dönemde ne kadardı bizim yaptığımız, aralık ayındaki yaptığımız?

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKAN YARDIMCISI ADNAN ERTEM - 170 bin müracaat potansiyeli var ama 138 bin kişi müracaat etti.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yani onunla ilgili yine teknik arkadaşlarımız size...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ders çalışacak vaktiniz olmamış Sayın Elitaş.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKAN YARDIMCISI ADNAN ERTEM - Yok, yok, çalıştık, çalıştık.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Çalışıldı, rakamı tam belli değil.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKAN YARDIMCISI ADNAN ERTEM - Şöyle: 170 bin potansiyel yararlanmış olması gerekirken 141 bin kişi daha bekliyoruz kısa çalışmadan gelsin.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - 170 bin kişi yararlanması beklenirken 141 bin kişi...

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Keşke önceden hazırlanıp gelselerdi, burada yapılacak şey değil.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Ya, nereden çıkarıyorsun ya!

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Arkadaşlar, Sayın Cinisli'ye laf atmayın lütfen, onun muhatabı benim.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Siz de değilsiniz de, yürütme olması lazım.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Evet, maalesef Anayasa bu Sayın Cinisli, beğenmiyorsanız gidebilirsiniz.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Beğenmiyoruz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Anayasa bu. Anayasa böyle diyor. Gücünüz varsa değiştirirsiniz, ortaklarınızla anlaşabiliyorsanız değiştirirsiniz.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Ayrıca yürütmeden de birçok arkadaş var.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Evet Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.