| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | (2/4892) esas numaralı Kanun Teklifi'nin Komisyona getiriliş şekline ve Komisyonun çalışma usulüne ilişkin görüşme |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 23 .01.2023 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlarım; öncelikle usulle ilgili, bu kanun teklifiyle ilgili konuşacağım.
Şimdi, sizler de gayet iyi biliyorsunuz Sayın Başkanım, bu teklifi nasıl kabul ettiniz bilmiyorum, herhâlde siz de zorlanmışsınızdır. Seçime yaklaştığımız bu günlerde kanun teklifleri hızla artmaya başladı. Önümüzdeki günlerde aflarla ilgili bir kanun teklifi gelecek, EYT gelecek, başka şeyler de gelecek ama bu kanun teklifi göz göre göre Anayasa'ya aykırılık ihtiva ediyor. Yani şimdi ocak ayındayız, bir ay önce, bir ay bile olmadan burada yürürlüğe giren 2023 bütçe kanun teklifindeki rakamı, 4,4 trilyon lirayı artıran bir teklif bu. Böyle bir teklifin bir kanunla, bu şekilde bir kanunla, 4749'la gelmesi normal midir? Ben biraz sonra soracağım ne kadar artırıyor? Bununla ilgili etki analizi de yok ama arkadaşlar, yani "Bu da kanundur, çıkarırız, olur, hiçbir şey olmaz." diyorsanız o zaman hukuk devleti değiliz, kanun devletiyiz demektir. Yani "Bütçe Kanunu" diye ayrı bir kanun, özellikli bir kanun neden var? Şimdi, burada bütçeyi artırıyor, bütçe giderlerini ve ödeneklerini artırıyor, o da usulsüz bir şekilde -doğru da değil o şekilde olması ama- bütçe artıyor, bütçeye ödenek koyuyor, bütçeye ödenek konulması konusunda da ilaveten yetkiler veriyor, bütçeyi artırıyor ve buna "evet" diyeceğiz, burada normal bir kanunmuş gibi muamele yapacağız, bunu görmezden geleceğiz; olabilir mi arkadaşlar? Bütçe özellikli bir kanun değil midir? Bütün dünya için bu böyle değil midir? Bu Parlamentoda, Türkiye Parlamentosunda bu kabul edilmeyecek midir? Türkiye Büyük Millet Meclisinde bu özellik dikkate alınmayacak mıdır? Biz muz cumhuriyeti miyiz, Afrika'da yeni kurulmuş bir cumhuriyet miyiz? Millet olamamış kabile devletlerinin kurduğu devletlerden miyiz de biz Bütçe Kanunu ile diğer kanunları ayırmayalım? Şurada görüyorsunuz, diyor ki daha maddenin 1'inci bendinde: "Başlangıç ödeneklerinin yüzde 5'ini aşamaz." diyor. "Artırılır ama..." diyor "Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nun 1'inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendiyle belirlenen başlangıç ödeneklerinin yüzde 5'i kadar artırılır ama yüzde 5'ini aşamaz." diyor. Artırıyorsun, ne yapıyor bu? 221 milyar. Bir de Cumhurbaşkanına yetki veriliyor, 221 de o artırabiliyor, 442 milyar arttırabiliyorsun, açığı da artırabiliyorsun ama bunu normal bir kanun gibi ele alma durumundayız. Olur mu böyle bir şey? Yani bunun Anayasa'ya aykırı olduğunu, biz eğer hukuk devletiysek, kanun devleti değilsek bunun böyle çıkmayacağını bilmemiz lazım. Sayın Başkanım, bunun Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı tarafından incelenmesini talep ediyorum. Olmaz böyle bir şey. Bu ayıptır, yazıktır bu ülkeye. Ya, bu aşamada evet, çıkar, kanun çıkar, gider, Anayasa Mahkemesinden döner, dönmez onu bilmiyorum çünkü artık o tür kurumlara da güvenimiz kalmadı ama bu ülkeye yapılan çok büyük bir kötülük olmuş olur bu. Çok büyük bir yanlışlık olmuş olur.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkürler, sağ olun.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkanım, başta siz olmak üzere bütün milletvekili arkadaşlarıma söylüyorum, bunun bu şekilde dikkate alınması lazım. Bu Bütçe Kanunu'yla gelmesi gereken bir kanun teklifi olmalıdır, o usullerle gelmelidir, ek bütçeyle gelmelidir, bu ek bütçe gerektiriyor.