KOMİSYON KONUŞMASI

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlarım; bakın, siz "Anayasa'ya aykırılık yok." biz de "Var." dediğimiz için burada varlık yokluk meselesi değil. Bakın, çok net olarak şöyle diyor: "Bu madde kapsamında bir yıl içerisinde üçüncü fıkranın (a) bendindeki katkının sağlanabileceği konut finansmanının toplam anapara tutarı, ilgili yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile belirlenen başlangıç ödeneklerinin yüzde 5'ini aşamaz." Yani daha bir ayı dolmayan bütçenin yüzde 5'ini aşmayan bir meblağı ilaveten getiriyor.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Aşmayan...

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Aşmayan, yüzde 5'i aşmayan bir meblağı getiriyor. "Bunu getirebilirim." diyor. Bu meblağ da tam olarak belli değil ancak, diyor: "Bu tutarı bir katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir." Yani bu meblağ hesaplarımıza göre 2023 için 221 milyardır, bunu Cumhurbaşkanı 442 milyara kadar çıkarabiliyor. Dediğim gibi meblağın ne olduğu belli değil. Bakın, yeni ödenekler ilave ediliyor. Buna karşılık devlet borçlanma senetleri çıkarılıyor bu ödenekler ilave edilsin diye.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Kaynak yaratılamaz ki.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ya bunun ek bütçe gerektirdiğine siz "Yok." derseniz ve bu şekilde çıkarsanız da bunun vakıa olduğu, gerçek olduğu, siz ne derseniz deyin dünya dönüyor gerçeğini değiştiremeyeceğimizi, hukuken bunun böyle olduğunu, aynı nitelikte olduğunu bilmemeniz mümkün müdür ya? Evet, şimdi zorlamayla bunu çıkaracaksınız ama bu böyledir; ilave ödenek istiyor, bu da ancak Bütçe Kanunu'yla olur, ek bütçe gerektirir arkadaşlar. Burası kanun devletiyse tamam yapalım ama hukuk devletiyse hukuk devleti olduğunu kabul ediyorsanız bu, Anayasa'ya aykırıdır. Madde 161'de çok net ifadeler var; Bütçe Kanunu ile diğer kanunları ayırmıştır.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Bütçe'yle getirmenin size ne zararı var? Böyle bir gelenek oluştursanız daha iyi değil mi?

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Evet "Bu böyle değil." diyorsanız tamam ama çok net. Ondan sonra da daha sonraki fıkralarda bunun nasıl yapılacağını da anlatıyor, siz de bunu çok iyi biliyorsunuz ben de.

Sayın Başkanım, şimdi, bunun "Yok." demekle şeyi yok. Yani bu konunun şeyle de ilgisi yok; vatandaşın Anayasa'ya aykırıdır, değildir bu tarafı seçimle tayin etmesi, haklı haksız demesi bunun ilgisi yoktur. Bu, bizim bilmemiz gereken, yasama organının, Parlamentonun, Türkiye Büyük Millet Meclisinin karar vermesi gereken bir iş. Buna nasıl "Yok." deriz? Bunu atlıyorsanız biz bunların kayıtlara geçmesini talep ediyoruz.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Sayın Başkan, aynı şeyi EYT'de de yaşayacağız; bunların hepsini birleştirin, ek bir bütçe olarak gelin, adam gibi bir bütçe yapalım.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Fikrinizi tutanaklara geçirdiniz.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkanım, ara verin, bununla ilgili Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı bir görüş zikretsin ondan sonra...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Geldi Kanunlar ve Kararlar Başkanlığından görüş geldi.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Yok ki görüş.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Redaksiyon var burada.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Orada Anayasa'ya aykırılık iddiası yoktu, o sadece kanunla ilgili redaksiyon gerektiren konuları belirlemiş, işin esasına da girmemiş.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Anayasa'ya aykırılık iddiamızı lütfen "yazılı" dediniz, yazılı verdik, baksınlar.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Önerge anlamında. İşleme aldık önergeyi, onun üzerine konuşuyorsunuz. Başka bir izahat var mı?

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bunun Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı tarafından değerlendirilmesini talep ediyorum Sayın Başkan.