| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Giresun Milletvekili Cemal Öztürk ve 106 Milletvekilinin; Afet Yeniden İmar Fonunun Kurulması ile Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4987) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 09 .03.2023 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Evet, Sayın Öztürk "1'inci maddenin gerekçesinde göreceksiniz." dedi ama gerekçe yok Sayın Öztürk, kenar başlığı gibi bir gerekçe, o gerekçe değil. Neden gerekçeyi okuma gereği duydum? Çünkü maddi bir yasa maddesinin içermesi gereken maddi öğeler açısından sorunlar var. Bir kısmını açıklığa kavuşturdunuz konuşmacıların katkısıyla da fakat yine de sorunlar devam ediyor. "Mekân konusu iller." deniliyor, tamam; zaman konusu, evet, Sayın Sındır'ın açıkladığı gibi yalnızca sonradan değil, önceden de orada konut yapılacak ve konut yapıldıktan sonra deprem olmayacağının bir garantisi yok. Demek ki yeni afete karşı hazırlıklı bir yapılaşma söz konusu olmalı. Sonra konu bakımından "imar" deniliyor, "altyapı" deniliyor, "üstyapı" deniliyor. Şimdi, bunları yerli yerine oturtmak için şu soruyu açıklığa kavuşturmamız gerekir: Hangi yasayı uygulayacağız bunlar için? Ya, altyapı, üstyapı ve imara hangi yasayı uygulamamız gerekir?
Şimdi, 126 sayılı CBK şöyle diyor: "İlan edilen olağanüstü hal kapsamında yer alan illerde yerleşme ve yapılaşma hususunda bazı tedbirlerin alınması." diyor. Orman ve meraları belirliyor biliyorsunuz orada. Ama bunun yanı sıra 7269 sayılı Kanun ise "Afet dolayısıyla hasara uğramış şehir ve kasabaların imar planı mevcut olup da İmar ve İskan bakanlığınca değiştirilmesi gerekli görülmediği takdirde, inşaata mevzuat dairesine hemen izin verilir." Bakın, yasa var. Şimdi, yasa olduğu hâlde bu alanı CBK düzenleme konusu yapıyor, oysa yasa var, olmasa da tıpkı şimdi fon yasasında olduğu gibi Meclis açık, pekâlâ onu tamamlayabilir. Peki CBK'yle yapılmasının sakıncası ne? Bakın, bir maddesine giriyor "Bu kapsamda yapılacak iş ve işlemler hakkında 4734 sayılı Kanunun yaklaşık maliyet tespitine ilişkin usulleri ile avan proje yapılmak kaydıyla 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi hükümleri uygulanmaz. Yapım işleri ve altyapı ile ilgili her türlü işlemden katılma payı ve teknik altyapı bedeli alınmaz." Yani Kamu İhalesi Kanunu uygulanmayacak demektir. Bu 62'nci maddeyi okumuyorum, çok uzun bir madde fakat bu CBK söz konusu olmasa da zaten Kamu İhale Kanunu afet durumunda gerekli esneklikleri sağlıyor. Şimdi, bu durumda yasa mı uygulanacak, CBK mi uygulanacak? Bunu açıklığa kavuşturmak lazım, bunu bilmemiz gerekir çünkü eğer bunu bilmez isek o zaman şöyle bir durumla karşı karşıya geliriz: Anayasa "Kanunda açıkça düzenlenen konuda CBK çıkarılamaz." diyor ama açıkça düzenlediği bir alanda -126 sayılı CBK- CBK çıkarılıyor. Şimdi, bu durumda eğer CBK bu tür istisnalar öngörüyorsa, örneğin, Kamu İhale Kanunu uygulanmayacaksa, yapı güvenliği gibi belirli, altyapıya ilişkin ana düzenlemeler uygulanmayacaksa o zaman bir kısmına -Sayın Sındır'ın değindiği- Anayasa'nın amir hükümlerinin uygulanması burada mümkün olmayacak demektir. Daha baştan siz böyle bir CBK düzenlemesiyle Anayasa'nın amir hükmünü ihlal etmiş oluyorsunuz. Bu nedenle, burada hangi kanunun uygulanacağına dair bir açıklık şart. Tabii ki şimdi, siz diyebilirsiniz ya da ben diyebilirim ki "Kanun uygulanmalı burada, 7269 sayılı Kanun uygulanmalı, İmar Kanunu uygulanmalı, Kamu İhale Kanunu uygulanmalı." Ama önümüzde bir CBK var, Anayasa'ya aykırı bir CBK var ve bunu Anayasa Mahkemesine de götüremiyoruz. Üç ay sonra yürürlükten kalkacak bu. Peki, o zaman ortaya çıkacak olan kargaşa nasıl giderilecek? Çünkü inşaata başlanmış olacak, Kamu İhale Kanunu'na uyulmadan inşaatlar başlamış olacak. Şimdi, bu açıdan hatipler haklı sorular sordular, siz de şu anda düşünüyorsunuz haklı olarak ama biz bu soruların yanıtlarını veremediğimiz sürece bu madde bir yasa maddesinin yansıtmak durumunda olduğu belirlilik, belirginlik ilkesinden uzak olduğundan amaca hizmet etmeyecektir. Bu nedenle, bu maddenin yeni baştan kaleme alınmasında yarar var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Otuz saniye... Sayın Bakan Yardımcılarına çok önemli bir mesajım var. Bakan yardımcılarını, başta Sabri Erdil Bey'i, değerli meslektaşımı bulmuşken... Tabii çok eskide kalmış olmakla birlikte, maalesef milattan öncesi değil tabii ki.
Şimdi, bakın, bir önemli not...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - O kadar da yaşlı görünmüyorsunuz.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Ya, şimdi, bir şey yapalım, havayı dağıtalım dedik, hemen yaşa bağladınız.
Bir: Bakın, Adana'dan Niğde'ye KYK yurduna ailesiyle giden KHK'li bir depremzedeye yurda giriş izni verilmiyor, sırf KHK'li olduğu için Sayın Bakan Yardımcısı.
İki: Afetzedeler için mi Maliye Bakanlığı mı? Afetzedeler için getirilen krediden yararlanmak isteyen afetzedeye eşi KHK'yle kamudan uzaklaştırıldığı için krediden yararlanamayacağı bildiriliyor.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Hayır, hemen hemen, üçüncüsü, üniversite sınavına hazırlanan...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ayrıca da aktarabilirsiniz, Bakan Yardımcımız burada.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Ama konuştuğumuz konu... Bir cümle, bir cümle ama bir cümle.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bunlar hani çok spesifik konular.
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - İlgili de olabilir.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Üniversite sınavına hazırlanan bir çocuk şu an kaybettiği babası, Kıbrıs'ta tıp okuyan ablasının okul parası, hastanede tedavi gören annesinin sağlık durumu ve kendi üniversite hazırlık temel ihtiyaçları nedeniyle Meclise geldi, bugün bana geldi.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum, sağ olun.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - 17-18 yaşındaki çocuk.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Doğrudur ama Hocam, kusura bakmayın ama yani bunları arkadaşımızla arka odada oturup konuşabilirsiniz.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - İşte, bu büyük fon ama işte bunlar küçük istisnalar değil.
Teşekkür ederim.