| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Afyonkarahisar Milletvekili İbrahim Yurdunuseven ve Tokat Milletvekili Mustafa Arslan ile 119 Milletvekilinin; İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4997) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 15 .03.2023 |
ZEYNEP YILDIZ (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın milletvekilleri, ben de Kahramanmaraş depremlerinde kaybettiğimiz vatandaşlarımızı bir kere daha rahmetle anıyorum, hepimizin başı sağ olsun diyorum.
Bu noktada, gündemin ötesinde, tabii ki İnsan Hakları Eylem Planı ve yine, Cumhurbaşkanımızın açıkladığı Yargı Reformu Strateji Planı çerçevesinde düzenlemelerimize devam ediyoruz. Açıkçası, 7'nci yargı paketinde de 6 yargı paketi boyunca da gerçekten, İnsan Hakları Eylem Planı'nın birebir hayata geçmesi noktasında önemli adımlar atıldı. Bu minvalde, 7'nci yargı paketinde de uyuşturucuyla mücadele noktasında, uyuşturucu bağımlılığıyla mücadele noktasında atılan çok önemli adımlar var. Bu minvalde, yaklaşık 7 madde hayata geçirmiş olacağız 7'nci yargı paketi kapsamında. Burada çok önemsediğimiz belli başlı maddeler var; Türk Ceza Kanunu'nda, Denetimli Serbestlik Hizmetleri Kanunu'nda, Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'da gerçekten önemli düzenlemeler yapıyoruz.
Türk Ceza Kanunu'nun 188'inci maddesinin (4)'üncü fıkrasında hâlihazırda kanunda sayılan çeşitli uyuşturucu madde türleri var biliyorsunuz. Bunlara sentetik katinon ve türevleri, sentetik opioid ve türevleri ve amfetamin ve türevlerini de ekleyerek, anılan maddelerin imal ve ticaret suçunun alt sınırını on yıldan on beş yıla çıkarmış oluyoruz. Bu minvalde, yine benzer şekilde, uyuşturucuyla mücadele kapsamında denetimli serbestlik tedbirlerine ilişkin olarak süreci bir yıldan iki yıla çıkarıyoruz; burada, cumhuriyet savcısının çeşitli inisiyatif kullanarak bir yıla kadar uzatabileceği süreci iki yıla çıkarmış oluyoruz teklifin 18'inci maddesi uyarınca.
Yine, cumhuriyet savcısının erteleme süre içerisinde şüphelinin uyuşturucu madde kullanıp kullanmadığını tespit edebilmek adına yılda en az 2 defa ilgili kuruma sevk etmesini zorunlu hâle getiriyoruz. Bu zorunluluk da fevkalade önemsediğimiz maddelerden biri.
Yine, Sayın Yurdunuseven de belirttiler, denetimli serbestlik müdürlüğü tarafından, Denetimli Serbestlik Hizmetleri Kanunu'na eklenen 12/A maddesi uyarınca ilgili kişiye test yapılması mümkün kılınıyor. Bu da gerçekten önemsediğimiz maddelerden biri. Yani denetimi yüksek bir derecede artırabilmek adına maddeler getirmiş oluyoruz.
Yine, biliyorsunuz, Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'un 71'inci maddesinin (2)'nci fıkrasında tedavi ve rehabilitasyon merkezlerinin kullanımı ve uyuşturucu müptelalarının burada, bu merkezleri etkin, verimli bir şekilde kullanabilmesi hususunda, ihtiyariden ziyade bunun zorunlu bir hâle getirilmesi sahada gördüğümüz önemli hususlardan biriydi. Biz, bu maddeyle, tedavi ve rehabilitasyon programlarına katılımı zorunlu hâle getirmiş olacağız; teklifin 24'üncü maddesinde öngörüldüğü şekliyle. Dolayısıyla, bu da bizim sahada fiilî gerçeklikte gerçekten adım atılmasını zorunlu gördüğümüz hususlardan bir tanesiydi.
Yine aynı kanunun 105/A maddesinin (5)'inci fıkrasına getirdiğimiz hükümle de tedavi ve rehabilitasyon programlarına katılma zorunluluğunu getirmiş oluyoruz, daha muhkem hâle getirmiş oluyoruz.
Yine, el konulan uyuşturucu maddelere ilişkin kesin rapor alındıktan sonra soruşturma aşamasında sulh ceza hâkimliğince bu maddenin müsaderesine ve imhasına karar verilmesini de zorunlu hâle getiriyoruz.
Bunların her biri uyuşturucuyla mücadele bağlamında gerçekten çok önemli adımlar, uyuşturucuyla mücadele noktasında her bir bakanlığımızın koordinasyon hâlinde yürüttüğü çalışmalar var; biz de burada, Türkiye Büyük Millet Meclisi nezdinde mücadeleyi daha muhkem hâle getirebilecek adımları atmış oluyoruz.
Bunun yanı sıra, uyuşturucuyla mücadelenin yanı sıra, kamuoyunda da zaman zaman denk geldiğimiz, çocuğun üstün yararını gözetecek mahiyette yapılan çeşitli düzenlemeler var. İnfazın ertelenmesine ilişkin bir düzenleme yapıyoruz teklifimizin 23'üncü maddesinde. Bu madde çerçevesinde, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'un 16/A maddesini getiriyoruz ve bu madde uyarınca 18 yaşını doldurmamış çocuğun, yükümlünün 18 yaşını doldurmamış çocuğunun bulunması hâlinde ve toplum güvenliği bakımından ağır ve somut tehlike oluşturmayacağının değerlendirilmesi hâlinde infazın ertelenmesine ilişkin düzenlemeyi de getirmiş oluyoruz. Böylelikle, çocuğun üstün yararını gözetecek bir düzenlemeyi de İnsan Hakları Eylem Planı çerçevesinde hayata geçirmiş olacağız.
Zaten hususları Sayın Yurdunuseven de belirttiler; bu düzenlemelerin milletimize hayırlı olmasını diliyorum. Bilhassa bağımlılığın her türüyle sürdürdüğümüz mücadelenin daha da güçlenebilmesi adına, bilhassa uyuşturucuyla mücadelenin güçlenebilmesi adına rehabilitasyonun kanun marifetiyle de denetimin sürdürülebilmesi adına gerçekten çok önemli düzenlemeler içeren teklifimizin hayırlı olmasını diliyorum.
Hepinizi saygılarımla selamlıyorum.