| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | 7183 Sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun Uyarınca Sayıştay Başkaınlığınca Düzenlenen 2021 Yılı Raporunun Sunulduğuna Dair Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/2275) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 22 .03.2023 |
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Kıymetli arkadaşlar, şimdi, Sayın Başkanımın sözünden ben hareket edeyim, Komisyonumuzun son toplantısı olduğunu söyledi, Sayın Bakanımız da bunu gündeme getirdi. Tabii, Komisyonumuzun son toplantısı olunca, Allah nasip ederse Millet İttifakı'nın Turizm Geliştirme Ajansının idealleri, projeleri nelerdir ben kısaca onu belirteyim ki bundan sonra inşallah o komisyon gelecek, onlarda bulunacağız.
Millet İttifakı olarak Ortak Mutabakat Metni'nde TGA'yla ilgili vaatlerimiz nelerdir Komisyonumuzun ve Bakanlığımızın personelinin de duymasını isterim ben. "Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansını tüm paydaşları kapsayacak, daha etkili tanıtım yapacak, sektörün gelişimine yönelik somut projeler üretecek, sorunlara ortak akılla hızlı çözüm bulacak, liyakatli kadrolardan oluşacak şekilde yeniden yapılandıracağız." vaadimiz var.
Sayın Genel Müdürümüz çok somut ve güzel şeyler hazırladı, sunmuştu; ben teşekkür ederim, Sayın Bakanıma teşekkür ederim ama tabii, Sayıştay raporunda böyle dikkatimizi çeken bir takım eleştirilerimiz de var, izninizle onları da sunmak isterim. Sayıştay raporunu Sayın Bakanım eleştirdiniz, Sayıştay Türkiye'nin en itibarlı kurumudur.
KÜLTÜR VE TURİZM BAKAN YARDIMCISI NADİR ALPASLAN - Sayıştayımızı eleştirmedim raporunu...
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Yani o zaman şöyle çevirelim: Sayıştay raporunu biz söyledik ama bu rapor baştan hazırlanırken bağımsız bir denetleme şirketine yaptırıldı. Biz, burada Sayıştay raporu olarak görüyoruz ama Sayıştay raporu olarak değil, bunu o zaman bağımsız bir şirketin postasıyla Sayıştay'a geldi, Sayıştay da yüce Meclisimize gönderdi gibi algılamak lazım. Bu bizim vebalimiz değil, sizin oluşturduğunuz bağımsız şirketin verileridir. Onun için ona kızmaya, ona sitem etmeye de hakkımız yok.
KÜLTÜR VE TURİZM BAKAN YARDIMCISI NADİR ALPASLAN - Sayın Vekilim, verilerde bir sıkıntı yok, veriler doğru ama okumasında bir hata var. Burası kâr veya zarar eden bir şirket değil, elde ettiği gelirleri Türkiye'nin turizmi için harcayan bir şirket, kâr etmek gibi bir amacı yok.
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Yani izin verirseniz ben o dikkat çeken şeyleri de size belirtmek isterim yani bağımsız denetim şirketlerinin değerlendirmesi ve sorulması gereken soruları böyle bir...
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Yani yargı ve yürütme ayrılığını gerçekleştirmişiz gördüğüm kadarıyla.
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Ama işte, sizin daha opsiyonel olarak rahat edebilmeniz için, Komisyonun daha rahat daha "large" hareket edebilmesi için yaptığınız bir hamledir, onu da inşallah değiştireceğiz diyorum ben.
Şimdi, turizm tesislerinden gelirlerinden 2020 yılında 218 milyon Türk liralık pay alan Ajansın bu yılki tesis payı geliri 763 milyon 456 bin Türk lirasına ulaşırken, buna karşın 2020 yılında 250 milyon Türk lirası kâr elde eden Ajansın 2021 yılını 66 milyon 794 bin TL tutarında zararla kapatması dikkat çekmektedir. Her ne kadar siz buna itiraz ettiyseniz de bu dikkati çekiyor yani nasıl bu kâr edildi? Bu kadar fazla büyük kâr varken zararın sebebi neydi?
KÜLTÜR VE TURİZM BAKAN YARDIMCISI NADİR ALPASLAN - Hemen açıklayabilirim.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Yok, onları not alalım da Nadir Bey.
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - İsterseniz bitirelim, daha sonra.
Televizyon kanallarına reklam verildiğini belirtiyorsunuz. Bu harcamalar hangi televizyon kanallarına yapılmıştır? Yapılan harcamalar kanallar arasında nasıl bir şekilde pay edilmiştir? Yapılan bu TV giderlerinin tüm yönleriyle turizme katkısı nedir? Ajansın bu katkıyı ölçecek başarı kriterleri nelerdir? Bunları da öğrenmek isteriz.
Üç; hangi televizyon kanallarına kaç adet reklam verilmiştir? Bunların somut olarak bize belirtilmesi gerektiğine inanıyorum.
Dört; TGA'nın Eski Basın Sözcüsü "2021 yılında olduğu gibi 2022'de de yani 2023'te de tanıtım ve reklam faaliyetleri tam gaz sürecek." tabirini -bu ifadeler ona aittir- ifadelerini kullanmıştır. Bu durumun TGA'nın bütçesine zararı daha da fazla olmayacak mıdır diye dikkatimizi çekiyor. Turizm tesislerinin gelirlerinden 2020 yılında 218 milyon Türk liralık payı alan bu Ajansın bu yılki tesis payı geliri 763 milyon 456 bin Türk lirasına ulaşırken buna karşın, 2020 yılında 250 milyon Türk liralık kâr elde eden Ajansın 2021 yılını 66 milyon lira zararla kapatması, hakikaten, demin söylediğim gibi, dikkati çekiyor. Ajansın gelirlerinin yüksek ölçekte artmış olmasına rağmen ajansın bütçesinin ekside olmasının nedenleri nedir? Bu nedenlerin tespit edildiği kapsamlı bir rapor hazırlanmış mıdır? Bu ajansa aktarılan turizm tesis gelirlerinin ne kadarı sponsorluk giderlerine harcanmıştır? Ajansın sponsorluk yaptığı kurum ve kuruluşlar hangileridir? Hangi kurumlara bu sponsorluk gelirleri verilmiştir? Ajansın yönetim giderlerindeki artış da dikkati çekmektedir. Yönetim Kurulu Başkanlığını Sayın Kültür Bakan Yardımcımız Nadir Alpaslan'ın yaptığı Ajans, 2020 yılında genel yönetim gideri için 8 milyon 16 bin Türk lirası harcamıştır. Bu kalem, 2021 yılında 5 kat artarak -dikkatinizi çekerim, Türkiye'deki enflasyondan çok çok daha fazla bir şey görünüyor- 41 milyon 499 bin Türk lirasına ulaşmıştır. Bu rakamın 22 milyon 808 bin Türk lirasını personel gideri oluşturmaktadır. Bunun da bir izahını yapmak lazım.
TGA'nın denetlenmesi neden bir devlet kurumu olan -biz kurulurken de çok ısrar ettik ve defaatle dile getirdik, şimdi siz de gündeme getirdiğinizi söylüyorsunuz- Sayıştay yerine yurt dışı ortakları bulunan bir firmaya verilmiştir? Bu kadar yüksek personel harcamalarının olduğu bir Ajansın yurt dışı ortakları olan bir şirket tarafından denetlenmesi hangi stratejik karar temel alınarak belirlenmiştir?
Beş, bütçesi ekside olan Ajansın turizmin ülke ekonomisindeki payını artırma adına nasıl bir katkıda bulunması öngörülmektedir?
Altı, Yüksek ücretlerle çalıştırılan personelin isimleri, eğitim durumları ve benzeri özlük bilgileri neden çok açık ve şeffaf değildir?
Yedi, Ajansa ait personel alımında ne tür bir prosedür uygulanmaktadır? Bunun da bilinmesi yüce Parlamento tarafından merak ediliyor.
Sekiz, Ajansın dijital içeriğe ait projeleri istihdam edilen personel eliyle mi yapılmaktadır? Bunları öğrenmek istiyoruz.
Sayın Başkanım, teşekkür ederiz.