| Komisyon Adı | : | (10 / 6996, 7004, 7005, 7006, 7007, 7009, 7010, 7024, 7026, 7034, 7035, 7036, 7037, 7038, 7039, 7040, 7041, 7042, 7043, 7044, 7045, 7046, 7047, 7048, 7049, 7050) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanı Yunus Emre Ayözen ve Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu ve Genel Müdür Yardımcısı Mücahit Arman tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 28 .03.2023 |
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Sayın Bakanım.
Karayolları ve Ulaştırma Bakanlığımızın farklı kademelerinde görev yapan siz değerli konuklara da Meclisimize hoş geldiniz diyorum.
Öncelikle, Hatay'da Karayolları binasının ilk gün Ankara Büyükşehir Belediyesine bir bölümünün tahsis edilmesi, orada ilk sıcak yemeğin çıkması dolayısıyla size teşekkür ediyorum. Bu konuda bir iş birliği ve eş güdümün sağlanması bizim açımızdan çok değerlidir.
Evet, ilk sunumda bir şeyi merak ettim, havaalanıyla ilgili bir görsel paylaşılmış. Şimdi, hasar tek fotoğraf, onarım çift fotoğraf. Acaba bu dikkatten kaçan bir şey midir yoksa yani havaalanında birden fazla mı hasar meydana geldi, Hatay Havaalanı'nda? Çünkü hasar fotoğrafı, aynı fotoğraf 2 kez kullanılmış, onarım çift fotoğraf.
Bir de şu: Karayolları...
BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Hasarı Karayolları gidermedi bildiğim kadarıyla.
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Birinci sunumda vardı da. Ona bir bakarsanız...
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANI YUNUS EMRE AYÖZEN - İki açıdan çekilmiş fotoğraf, aynı yer.
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Ama onarımın fotoğrafları farklı yani birinde...
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANI YUNUS EMRE AYÖZEN - Zaten tek yer değildi...
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Birden çok mu?
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANI YUNUS EMRE AYÖZEN - Bir tarafı bir yönden, bir tarafı bir yönden çekilmiş.
DEVLET HAVA MEYDANLARI İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRÜ HÜSEYİN KESKİN - Müsaadenizle...
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Ben devam edeyim, siz sonra cevap verirsiniz.
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANI YUNUS EMRE AYÖZEN - Devlet Hava Meydanları verecek.
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Öyle mi? Tamam.
Şimdi, esas en çok merak ettiğimiz nokta, Sayın Genel Müdür, tabii, depremin öncesinde 5 Şubat tarihinde genel bir kar yağışı beklentisi yaygın olarak vardı ancak siz de bilirsiniz ki deprem 04.17'de oldu ve deprem bölgesine acil kurtarma ekiplerinin de mutlaka hava yolu ya da kara yoluyla ulaşması gerekiyordu, demir yolları bu manada uygun değildi, deniz yolu da yeteri kadar hıza sahip değildi. Hatay Havaalanı, diğer havaalanlarının pek çoğunun ulaşıma kapalı olması durumunda neden ilk gün bu Niğde-Aksaray arasındaki biz özel otoyolu yani yap-işlet-devretle yapılan otoyolunu açık tutamadık ve burada ulaşım uzun bir süre tıkandı? Bu sizin sorumluluğunuzda mıydı yoksa bu konsorsiyumun sorumluluğunda mıydı, yerine getirmedi mi? Bu konuyla ilgili herhangi bir işlem yapıldı mı? Çünkü depremle birlikte bu ve benzeri otoyolların tamamıyla ilgili de ulaşım serbestisi ve gişeler devreden çıkarıldığı için niçin kapalı kaldı onu öğrenmek istiyorum.
Bir konuyu da belirtmem gerekir: Açıklamanızda muhtelif yollardaki çökme ve çatlakları fay kırığı biçiminde ifade ettiniz. Oysa hepimiz biliyoruz ki Kahramanmaraş-Çelikhan sürgü fayı, arkasından, işte Hassa, Kırıkhan'dan başlayıp Antakya, Defne ve Samandağ'a giden bir fay var. Ancak Hatay-Reyhanlı yolundaki çökmeler faydan değil, daha çok buradaki yer hareketleri, zemin oturmaları, yer altındaki su seviyesinin yer üzerine çıkmasıyla birlikte ciddi yarıklar, oturmalar ve çökmelerden meydana gelmiştir. O nedenle, kara yolunun üzerindeki her oturmayı ya da çökmeyi oradan bir fay geçti biçiminde değerlendirmemek gerekir.
Bir de son olarak şunu sormak istiyorum: Hatay-Reyhanlı yolunu muhtelif yerlerinde yamayla birkaç gün içinde ulaşıma açtınız, var olan üst geçitte yan bir deplase yolla da ağır tonajlı araçların geçişini sağladınız. Ancak bu yoldaki oturmalar, sadece yamayla düzeltilecek gibi değil. Yolun belli bir standarta ulaşabilmesi için kendi eğimini oluşturmamız lazım yani yolun kendi sathının düzgün hâle gelmesi gerekir. O yolda ulaşım yapanlar için yol hâlâ bir S hareketini yapmaya devam ediyor. Evet, bozuk yerler düzeltildi ama bunu nasıl yapacaksınız? Yani orada yeniden bir yol mu inşa edeceksiniz, yoksa o belli 300-500 metrelik, 1 kilometrelik kısmı tümüyle kaldırıp yeni satıhta, yeni bir dolgu malzemesi üzerine asfalt mı kaplayacaksınız? Çünkü yoldaki farklı S hareketlerini görüyoruz.
Evet, bunları sormak istedim, teşekkür ederim.