| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) daha önce ibra edilen 2019 ve 2020 yıllarını kapsayan 2 hesap yılı ve işlemlerine yapılan itirazlara ilişkin görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 28 .03.2023 |
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Kurumun değerli yöneticileri, ben de hazır sırası gelmişken bizim Ankara-Samsun Hızlı Tren Projesi ne vaziyette? Bunu her seferinde gündeme getirdik ama anladığımız kadarıyla çok ciddi bir mesafe katedilmedi. Tabii, bu arada Sayın Genel Müdürümüz yeni atandı, ben yeni görevinde de başarılar diliyorum, çok kısa bir süre oldu ama en azından bu eleştirilerimizi dikkate alarak belki bundan sonraki yapacağınız çalışmalarda bir yön belirleyebilirsiniz. Ben özellikle, deprem bölgesindeki -buradaki arkadaşlarımız da hep gezdiler- mesela o tren raylarının bozulması meselesi, deprem fayları meselesi... Bu aslında çok önemli. Türkiye'de biz fay hatlarının nereden geçtiğini biliyoruz yani bu konuda bilim adamlarının çok ciddi çalışmaları da var. Hani depremin biz zamanını bilemiyoruz ama özellikle demir yolları bu işten ne kadar hasar gördü?
İki; mesela bu tespitler yapılırken daha işin en başında güzergâh tespitleri dâhil, bunlarla ilgili çalışmalar yapıldı mı veya mesela buradan bir sonuç çıkarabildiniz mi? Yani biz, bu güzergâhı yanlış tespit etmişiz, geçmişte arkadaşlarımız bu tür hataları yaptı, bununla ilgili bir tedbirimiz olmalı şeklinde muhakkak bir çalışmanızın olması lazım. Hepimiz biliyoruz Türkiye fay hatlarının ortasında, yüzde 65-70'i depreme tabi olduğuna göre otomatikman sizin hatlarınız da böyledir, bu konuda çok ciddi bir çalışma yapılması lazım. Bu, bundan sonraki hatlarla ilgili de bize bir ipucu verir diye düşünüyorum artık dönemin de sonuna geldik ama özellikle işte kamu ortak iş birliği... Hakikaten bunlar yani bir mühendis olarak veya bir teknik eleman olarak veya bir finansçı olarak bu rakamlara sizin 8 milyon garanti verip bunun 1 milyonda sınırlı kalması yani normal şartlarda izah edilebilir bir durum değil. Uluslararası arenada bu hata payları maksimum yüzde 5, yüzde 10 olur hatta son dönemde bu plan ve projelerle ilgili müşavir şirketler ortaya da çıktı; bunlar diyor ki: "Kardeşim, biz bu işin planını, projesini, her şeyini yaparız; finansmanı da budur. Eğer bunda yüzde 10'un üzerinde bir yanılma payı olursa biz bunu da cebimizden öderiz." gibi bütün parametrelerin iyi kötü ölçülüp yapılabildiği bir dönemde yani bu kadar yanılgının doğru olmadığını düşünüyorum ama siz de yeni göreve başladınız, inşallah bundan sonra bütün bunları dikkate alarak çalışmaları yürütürsünüz diyorum, yeni görevinizde de başarılar diliyorum.