| Komisyon Adı | : | (10 / 6996, 7004, 7005, 7006, 7007, 7009, 7010, 7024, 7026, 7034, 7035, 7036, 7037, 7038, 7039, 7040, 7041, 7042, 7043, 7044, 7045, 7046, 7047, 7048, 7049, 7050) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | İTÜ Maden Fakültesi Dekan Yardımcısı Jeofizik Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Tuna Eken'in, video konferans sistemiyle, sismoloji, deprem sismolojisi, depremler sırasında fayların davranışları ve yapılara etkileri ile önerileri hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 06 .04.2023 |
BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Değerli Hocam, çok teşekkür ederiz, hakikaten verdiğiniz bilgiler çok önemli.
Ayrıca, son konuşmanızda özellikle bazı televizyonlara çıkan bazı hocalar hakikaten konusunda uzman değil ama tabii, onlar yanlış şeyler söylüyor, halkı da tedirgin ediyor.
Burada ben bir soru soracağım, bir de Gökan Zeybek ve Derya Hanım; 3 tane sorumuz var.
Benim sorum şu: Şimdi, sunuma bakarsak yersel ve bölgesel ölçekte kabaca maksimum ivme değerlerini veriyorsunuz, 23'üncü slaytta. Şimdi, tabii, hakikaten, burada, bazı yerlerde bazı değerler, neredeyse, mesela İstanbul için bütün İstanbul'da 0,7 gibi bir değer telaffuz ediliyor ama burada görüyoruz ki 4,0-4,8'e kadar ivme değerleri var. Yalnız, daha önceki bir hocamızın sunumunda şu ifade edildi: Yani bir bölgede bütün ivme değerlerini aynı almak yanlış olur çünkü işte, bu şekilde zaten sizin de görüntünüz vardı; özellikle sert ve kayalık yerlerde ivme değerleri çok daha düşük alınabilir burada gördüğümüz gibi ama özellikle suya doymuş, yumuşak, balçık zeminlerde ivme değerleri görüldüğü gibi çok daha yüksek alınacak. Bu konuda... Yani böyle kaba bir ivme değeri vermek ne derece doğru? Onu sormak istedim.
DOÇ. DR. TUNA EKEN - Evet, ben aslında bu slaytta biraz bölgesel anlamda, Türkiye'nin içerisinde bulunduğu Avrupa'ya görece yüksek ivme değerlerinin olabileceğiyle ilgili bilgi vermek istedim. Tabii ki dediğinizde çok haklısınız; bir bölge özel olarak ele alındığında -özellikle kentsel dönüşüm kapsamında- orada artık yerel ivme değerlerinin dikkate alınması kesinlikle gerekiyor. Bu durumda zaten yapılacak kentsel dönüşümde binaların dizaynında dikkat edilecek, belki yüksek maliyetten de bazı bölgelerde -dediğiniz gibi- kaçınılır bu şekilde. Aynı fikirdeyim yani yerel zemin düşünülüp dikkate alınmalı.
BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Peki, şimdi, İstanbul için bölgelere göre böyle bir mikro ölçekte ivme değerleri çalışması var mı?
DOÇ. DR. TUNA EKEN - Sanırım, tabii, öncelikle bizim bu ivme değerlerinin karakterize edilmesi için önce mikrobölgelendirme çalışması yapılıyor. Sanırım geçmişten bugüne İstanbul Büyükşehir Belediyesinde sürekli farklı yönetimler olsa bile mikrobölgelendirme çalışmalarıyla İstanbul civarında iyi bir veriye sahipler. Yani en azından -bildiğim kadarıyla- mahalle bazında iyi bir veriye sahipler ve böylelikle iyi bir "peak raund acceleration" için yani maksimum yüksek ivme değerlerine de sahipler ama tabii, Anadolu'da yine nüfus olarak yaygın başka yerlerde nasıl bir çalışma yapılıyor, o konuda bir fikrim yok.
BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Evet, teşekkür ederim.
Şimdi, İstanbul Milletvekilimiz Gökan Zeybek; o da benim gibi, sizin gibi İTÜ'lü.
Buyurun.