KOMİSYON KONUŞMASI

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Geçici madde 2'yle... Hazine ve Maliye Bakanlığımız tarafından uygulanan kur korumalı mevduatın yanı sıra yine Merkez Bankamız tarafından da döviz cinsinden kur korumalı mevduat uygulanmaktaydı. Getirmiş olduğumuz düzenlemeyle, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından uygulanan kur korumalı mevduatın Merkez Bankasına devrini ve bu kapsamda usul ve esasları da belirleme yetkisinin yine Merkez Bankasına verilmesini öngörüyoruz. Peki, niye böyle bir uygulama getirdik? Aslında, biliyorsunuz bunun, kur korumalı mevduatın çıkışı 20 Aralık 2021 tarihinde -ciddi anlamda- dolar kurunun 8 liradan 13 liralara çıkmasıyla birlikte, o dönemde kur korumalı mevduatla ilgili bir finansal enstrümanı hayata sunduk. Bunun sonucunda da bunun, aslında, bu kanun görüşmelerini burada gerçekleştirirken o gün 17-18 lira olan kurun birden 11-12 lira seviyelerine düştüğünü gördük. Bugün gelinen noktada, biz aslında teknik olarak artık bunun, kur korumalı mevduatın sürecini tek bir elden yönetilmesinin çok daha doğru bir karar olduğunu düşünerek Merkez Bankasında operasyonların eşit zamanda yapılmasını sağlamak amacıyla... Bir de bu süreçte 2 tane kur korumalı mevduat var, arada da arbitraj sebepleri ortaya çıkıyordu. Bunun da -ortadan kaldırmak adına- Merkez Bankasına devrini öngörüyoruz. Tabii, kur korunmalı mevduatın bütçeye olan, hazine ve maliye bütçesine olan etkisi, aynı zamanda Merkez Bankasına etkisi vardı. 2022 yılı verileriyle ilgili söyleyebilirim; 2022 yılında bütçede de görüldüğü gibi, 92,5 milyar TL gibi hazinenin kur korumalı mevduata katkısı oldu. Aynı zamanda Merkez Bankasına baktığımızda da bu yaklaşık yüzde 75'ine tekabül ediyordu, 70 milyar lira civarında olmaktadır. Bu devir işleminin sadece Merkez Bankası tarafından yürütülmesinin daha doğru olduğuna inandığımız için teklifimizi bu yönde düzenledik.

Teşekkür ediyorum.