| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1700) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 24 .10.2023 |
ERSİN BEYAZ (İstanbul) - Sayın Başkanım, Değerli Komisyon üyesi milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Komisyonumuzun ilk tanışma toplantısında, yeni bir dönemde ülkemiz ve milletimiz adına hizmet etme heyecanıyla bu salonlarda hep olumlu duygu ve düşünceler dile getirilmiş ve iş birliği yapılacağına dair sözler söylenmişti ancak geldiğimiz noktada usulen yine acilen kanunlaştırmaya gidilen ve farklı konuları içinde barındıran bir kanun teklifini görüşeceğiz. Meclise sunulan kanun teklifleri, şüphesiz, konusu, içeriği ve kapsamı açısından değerlendirilerek esas ve tali komisyonlara havale edilmelidir; hem iş bölümü hem de usule uygunluk açısından verimli bir sonuç alınacağını öngördüğümüz bu yöntemi uygulamamak iktidarın alışkanlığı hâline gelmiştir. Bu alışkanlık Gazi Meclisimizin itibar ve işleyişine gölge düşürmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 23'üncü maddesi tali komisyonların ilgili konular üzerine görüş bildiren komisyonlar olduğunu açıkça belirtmektedir ancak iktidarın alelacele bir yolla hızlı kanunlaştırma uygulaması ısrarı nedeniyle tali komisyonlarda görüşme süreci ortadan kalkmaktadır. Bu durum muhtelif alanlarda tecrübe ve birikimi olan milletvekillerinin görüşlerini, önerilerini ve katkılarını sunmamasına sebep olmaktadır. Etkili bir müzakere sürecinin oluşmamasına, mevzuatın her yönüyle incelenmemesine sebep olan bu uygulama, maalesef, kanun yapma usulü açısından sakattır. Gazi Meclisimizin milletimize karşı bir yasama sorumluluğu vardır. İktidar, bu sorumluluk ve ciddiyetten uzak bir tutum sergileyerek yine bir torba kanunla iş götürmeye çalışmaktadır. Her ne kadar tüm düzenlemeler deprem konusuyla ilişkilendirilip deprem bölgesinin hızlı bir şekilde toparlanması için yapılan önlemler gibi görünse de farklı konuları kapsayan teklif Adalet Komisyonu, Plan ve Bütçe gibi yerlerde de değerlendirilmesi gerekecek maddeler içermektedir. Teklif, sadece bizim Komisyonumuzda görüşülerek farklı komisyonları da ilgilendiren madde tekliflerini incelemek için uzman milletvekillerine fırsat vermemektedir. Ayrıntılı müzakere ortamının sağlanmaması kanun tekliflerinden etkin ve verimli sonuç alınmamasına sebep oluyor. Meclise sunulan kanun teklifleri, konusu ve kapsamına bağlı olarak esas ve tali komisyonlara havale edilmelidir.
Bu konuda ilk başta duygu ve temennilerimi yeniliyorum. Yasama kalitesini ve sorumluluğunu gözeten bir anlayışın benimsenmesini bekliyor, teşekkür ediyorum.