Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Eyyüp Kadir İnan, Düzce Milletvekili Ayşe Keşir ve 134 Milletvekilinin Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi (2/1735) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 09 .11.2023 |
EYYÜP KADİR İNAN (İzmir) - Çok Kıymetli Komisyon Başkanım, değerli milletvekillerimiz; sizlerle 9 maddelik Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi'mizi Komisyonumuzda görüşmek, değerlendirmek, kıymetli fikirlerinizi, eleştirilerinizi almak için bir araya gelmiş bulunuyoruz. Düzce Milletvekilimiz Sayın Ayşe Keşir Hanım'la bilgi vereceğiz.
Öncelikle geçtiğimiz haftalarda AK PARTİ Grup Başkanımız, Grup Başkan Vekillerimiz, milletvekillerimiz, Kıymetli Bakan Yardımcılarımız, ilgili genel müdürlerimizle birlikte yoğun bir çalışmanın finalinde sizlere kanun teklifimizi sunmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Tüm emek verenlere bu ülkenin gençleri adına şimdiden çok teşekkür ediyoruz.
Fonumuzun en önemli amaç, kapsamından biri olan aile kurumumuzla sözlerimize başlamak istiyoruz. Aile, anlamıyla ve toplumsal işleviyle kıymetli bir kurum olma özelliğini hiçbir zaman kaybetmeyecektir. Uyumlu bir ailede yetişen bir insanın topluma katılımı sağlıklı ve güçlü olur. En önemli özelliklerinden biri sosyallik olan ve sosyalleşen bir insan için toplumsal hayat ne kadar mühim ise kaliteli bir toplumsal hayat için de aile kavramımız o miktarda önemlidir, aile vazgeçilmezimizdir. Güçlü ülke, huzurlu bir toplum istiyorsak öncelikli olarak güçlü bir aile yapısına sahip olmalıyız.
Aynı zamanda, tüm kurum ve kuruluşlarımıza Anayasa'mız bu görevi, desteklemesi gerektiğini 41'inci maddeyle tanımlamıştır. Yine, Anayasamızın 58'inci maddesi: "Devlet, gençleri alkol düşkünlüğünden, uyuşturucu maddelerden, suçluluk, kumar ve benzeri kötü alışkanlıklardan ve cehaletten korumak için gerekli tedbirleri alır." Bu maddelerinden referansla Anayasa'mız Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri olarak bizlere de sorumluluk vermiştir. Bu nedenle, bizim için aile geleneğimize sahip çıkmak, geleceğimize ve gençlerimize sahip çıkmak anlamına da gelmektedir.
Devletimiz her anlamda ve her konuda, hem maddi hem de manevi olarak gençleri destekliyor ve yapılması gereken ne varsa yapıyor. Türkiye'nin yeni yüzyılını omuzlarında yükseltecek gençliğimiz ilhamını şanlı mazisinden almaktadır. Bu gençlik için Hükûmetimizin de atamayacağı hiçbir adım yoktur. İşte bu adımları attıktan sonra Türkiye'nin geleceğine dair hayallerini, Türkiye'nin geleceğine dair iddialarını daha öz güvenli, daha dinamik ve gençlere yakışır bir şekilde gerçekleştireceğiz. Biliyoruz ki yapısı gereği her genç maddi potansiyelinden bağımsız geleceğine dair kaygı taşır: "Nasıl evleneceğim?" "Nerede okuyacağım?" "Kendi ayaklarım üzerinde durabilecek miyim?" Bu kaygılar küreseldir, bu kaygılar Amerika'da da var, Türkiye'de de var. Bu kanun teklifimizle gençlerimizin aile kurma sürecindeki kaygılarını en aza indirmeyi hedefliyoruz. Kabul etmeliyiz ki toplumun ve gençlerin aileye, aile kurma isteğine ve bununla ilgili, gerek ekonomik gerek sosyal gerekse devletin tüm kurumlarının ortaya koyacağı kolaylıklarla ilgili uzun zamandır ülkemizin gençlerinde de büyük bir beklenti oluşmuştur.
Gençler için de atılan birçok hizmetin öncülüğünü ve hamiliğini yapan, gençlerin her türlü talebine, her türlü temennilerine, şikâyetlerine ve önerilerine kayıtsız kalmayan Sayın Cumhurbaşkanımız ve AK PARTİ bu beklentiyi, 2023 seçim kampanyası sırasında gençlerle kurmuş olduğu güçlü diyalog vesilesiyle Aile ve Gençlik Fonu vaadini gençlerimize takdim etmiştir. Kanun teklifimizin çıkış noktası ise bu beklentiyi karşılamaktır fakat konuşmamın başında ifade ettiğim gibi, gerçekleştirdiğimiz yoğun çalışmalarla gençlere en faydalı olacağımız, gençlere en geniş şekilde mümkün olduğunca katkıda bulunacağımız ve kısacası gençlerin geleceklerini güçlü temeller üzerinde inşa etmelerinde yardımcı olunması, gençlerin gelişim ve girişimlerine destek verilip sosyal risklere karşı korunmaları amacıyla fonumuzu en güçlü içerikle takdim etmeye çalıştık.
Adım adım Türkiye Yüzyılı'na giderken çok büyük bir sorumluluk hiç şüphesiz gençlerde olacaktır. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün cumhuriyeti gençliğe emanet etmesi ve "Bütün ümidim gençliktedir." sözünde olduğu gibi bugünün gençleri Türkiye Yüzyılı'nın da öncüleri olacaktır.
Peki, bu gücümüzü nereden aldık? Bağımsız ve hür enerji politikalarımızdan. 2017 yılında kamuoyuyla paylaştığımız millî enerji ve maden politikasının özü daha fazla yerli, daha fazla yenilenebilir enerjiydi. Temel amacımız sürdürülebilir bir anlayışla çevreye saygılı, verimli ve yerli teknolojilerin daha fazla kullanıldığı bir enerji portföyü oluşturmaktı. Böylece yerli kaynaklarımızın oranını yıldan yıla artırırken hem kaynaklarımızı çeşitlendirmeyi hem de enerji maliyetlerimizi önemli oranda azaltmayı amaçladık. Buradan yola çıkarak 2 sismik arama ve 4 sondaj gemisinden oluşan dünyanın en gelişmiş filosunu kurduk. Daha önceden başka ülkelerle iş birliği içerisinde gerçekleştirmek durumunda kaldığımız sondaj çalışmalarımızı yerli filomuzla yapmaya başladık. Bunun karşılığını da kısa bir sürede Karadeniz'de keşfettiğimiz 710 milyar metreküplük doğal gazla aldık. Bu gazı da yine üç yıl gibi kısa bir sürede denizin 2.200 metre derinliğinden karaya taşıdık. Sakarya Gaz Sahası Projesi'nde ilk fazda günlük 10 milyon metreküp gaz üretiliyor. Bu projeyle tam kapasiteye ulaştığında günlük 40 milyon metreküp üretim yapılacak; bu da ülkemizin doğal gaz ihtiyacının yüzde 25 ve 30'una tekabül ediyor. Türkiye Petrolleri yüzde 100'ü hazineye ait bir kamu iktisadi teşekkülü, hâliyle buradan elde edilecek gelir direkt hazineye, oradan da Aile ve Gençlik Fonuna aktarılacak.
Aynı şekilde, millî enerji ve maden politikasının hedefleriyle uyumlu olarak petrol arama faaliyetlerimiz hızla devam ediyor. Tabii, burada doğu illerimizin terörden arındırılması da çok önemli bir rol oynadı. Gabar'da şehit Esma Çevik ve şehit Aybüke Yalçın sahalarındaki son keşiflerimizden önce günlük petrol üretimimiz 80 bin varil civarındaydı. Son keşiflerimizle birlikte günlük petrol üretimimizi 200 bin varillere çıkarmayı hedefliyoruz. Bu da petrol ihtiyacımızın yüzde 20'sini karşılayacağız demek oluyor. Yine, buradan elde ettiğimiz gelir de Aile ve Gençlik Fonuna aktarılacak.
Doğal gaz ve petrol keşiflerimiz ve tabii kaynaklar alanlarındaki çalışmalarımızla yer altı kaynaklarımızı ekonomiye kazandıracağız. Bu kazanç da Aile ve Gençlik Fonu yoluyla vatandaşlarımıza ve gençlerimize ulaşmış olacak. Fonun büyüklüğüyle ilgili projeksiyonlar yapıldı. Şu anda mevcut doğal gaz, petrol ve maden kaynaklarından yüzde 20'lik bir bölümün aktarılmasıyla en az 4,5-5 milyar liralık bir kaynağın oluşturulabileceğini öngörmekteyiz.
Şimdi, kanun teklifimizin kapsamını ve çerçevesini kısaca anlatmak istiyorum. Kanun teklifimizle, gelecek nesillerin sağlıklı aile ortamında hayata hazırlanması ve toplum refahının devamının sağlanması amaçlanmaktadır. Ülkemizin en büyük zenginliği genç nüfusumuz. Bu genç nüfusun da dinamizmi, bu dinamizmin de nicelik ve nitelik bakımından en üst düzeye taşınması, aile kurma yolunda ve diğer girişimler olduğunda önlerindeki zorlukların hafifletilmesi amaçlanmaktadır. Bu Fon vasıtasıyla hâlihazırda yürütülen destek programlarının etkilerinin artırılması, hizmetlerin çeşitlendirilmesi, yaygınlaştırılmasıyla aile kurumunun güçlendirilmesi amaçlanmaktadır. Belirlenen kaynakların yalnızca belirttiğimiz amaçlara hizmet ettiği fon şeklinde özel bir yapı kurulmaktadır.
Fonun gelirlerinin önemli bir kısmının kamu kaynaklarından karşılanacağı, yönetiminin farklı kamu kurumlarının temsilcilerinden oluşacağı ve gerçekleştireceği bazı işlemlerin kişilik gerektirebileceği hususları dikkate alınarak Fona kamu tüzel kişiliği verilmektedir. Bu kapsamda, Fonumuzu Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı ve Bakanlık yetkililerimizin kolaylaştırıcılığında çalışacak kamu tüzel kişiliği olarak tasarladık. Ayrıca, Fonun kuruluş, yönetim ve işleyişine ilişkin Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı başkanlığında Aile ve Sosyal Hizmetler Bakan Yardımcısı, Gençlik ve Spor Bakan Yardımcısı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardımcısı, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısından oluşan Fon yönetim kurulu oluşturulacaktır. Bu yönetim kurulu Fondan kaynak aktarımı yapılacak projeleri, aktarılacak kaynak tutarını, harcama programlarını belirlemeye yetkili olduğu ve kararlarını oy çokluğuyla alacağı bir şekilde çalışacaktır. Ayrıca, biraz önce belirttiğim gibi, Hazine ve Maliye Bakanlığı sekretarya işlemlerini, hizmetlerini sürdürecektir. Fon kaynakları, tahsil edilen petrol, doğal gaz ve maden gelirlerinin yüzde 20'si, diğer fonların gelirlerinin de bir kısmı, geri ödeme tutarları, bağış, yardım, hibeler ve diğer gelirlerden oluşuyor. Ayrıca, tutarlara ilişkin yüzdelerin artırımını da yüzde 40'a kadar belirleme yetkisi Cumhurbaşkanına veriliyor. Ayrıca, Fon harcamalarına ilişkin şeffaflığın sağlanabilmesi adına Fona ilişkin mali veriler en geç altışar aylık dönemler itibarıyla kamuoyuyla paylaşılacaktır.
Bu fondan yararlanacak genç sayımızı en yüksekte tutmak için kanunumuzda bir yaş sınırı belirtmedik, bir sınır koymuyoruz. Yaş sınırları proje kapsamında ilin ve bölgenin özelliğine göre, oradaki gençlerin durumlarına göre değerlendirilecek ve ona göre esnetilecektir. Hedefimiz, bir an önce 81 ildeki gençlerimizin hepsine ulaşmaktır.
Komisyon çalışmamız için buraya katılan bakanlıklarımızın değerli bürokratlarına ve değerli milletvekillerimize çok teşekkür ediyorum. Toplantımızın ülkemizin geleceği için, gençlerimiz için hayırlı olmasını diliyorum.
Teşekkür ediyorum Başkanım.