KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET AKALIN (Edirne) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Sayın Bakan, bürokratlar, değerli milletvekilleri, kıymetli basın mensupları; son yıllarda eğitim sistemimizdeki sorunlar giderek artmakta ve bu sorunlar genç nesillerimizin geleceğini tehdit etmektedir. Öncelikle öğretmen atamalarındaki yetersizliğe ve ücretli öğretmenlerin yaşadığı sorunlara değinmek istiyorum. Ülkemizde her yıl milyonlarca öğrenci yeterli sayıda öğretmenin olmadığı sınıflarda eğitim almaya çalışıyorlar. Özellikle kırsal bölgelerde öğrencilerin nitelikli eğitim alabilmesi için öğretmen ihtiyacının karşılanmaması eğitimde büyük bir adaletsizliğe neden oluyor. Öğretmen atamalarındaki gecikmeler, yeni mezun öğretmenlerin istihdam edilememesi gibi sorunlar geleceğin teminatı olan öğrencilere eğitimde eşit fırsat sunma amacından uzaklaşmamıza neden oluyor. Öğretmen açığı sorununu çözmek adına sıkça başvurulan ücretli öğretmenlik uygulaması ise kendi sorunlarını beraberinde getiriyor. Bu öğretmenler, genellikle düşük ücretlerle çalışmak zorunda bırakılıyor ve sosyal haklardan yeterince yararlanamıyorlar.

Şimdi sormak istiyorum: Millî Eğitim Bakanlığının öğretmen atamalarındaki eksiklik ve ücretli öğretmenlerin karşılaştığı sorunlara yönelik eleştirilere rağmen, bu konudaki sorunların çözümüne yönelik atılan somut adımlar nelerdir veya bu konu hakkında düşünceleriniz nelerdir? Ücretli öğretmenlerin karşılaştığı ekonomik zorluklar öğrencilere daha düşük kaliteli bir eğitim sunmalarına neden oluyor mu? Bakanlığınız bu durumun eğitim sistemine olan etkilerini değerlendirmiş midir? Öğretmen açığı sorununu çözmede sıkça başvurulan ücretli öğretmenlik uygulamasının avantajlarını ve dezavantajlarını nasıl görüyorsunuz, lütfen rakamlarla açıklar mısınız?

Bu sorunlar sadece öğretmen atamaları ve ücretli öğretmenlikle sınırlı değil; aynı zamanda, müfredatta yapılan sadeleştirme planları da önemli bir konudur. Müfredatta sadeleştirme eğitim sistemimizde önemli bir değişiklik olarak karşımıza çıkmakta ancak bu değişikliğin eğitimde olumlu sonuçlar doğurup doğurmayacağı ve potansiyel sıkıntıları göz önünde bulundurularak dikkatlice değerlendirilmesi gerekiyor. Birçok eğitimci, müfredatta sadeleştirmenin farklı sosyoekonomik düzeydeki öğrenciler arasındaki eğitim eşitsizliklerini artırabileceğini düşünüyor; Bakanlığınız bu konuda ne düşünüyor? Umarım, müfredat sürecini kısaltıp bu döneme yetiştirme gayreti içerisine girmezsiniz. Sonuca ulaşmamış, başarılı olmamış bir müfredatla daha karşılaşmayı hiçbirimiz istemeyiz. Müfredat sadeleştirme adına yapılan değişiklikler eğitimde gerçekleşebilecek potansiyel sıkıntıları beraberinde getirebilir.

Burada cevaba muhtaç bazı sorular yöneltmek istiyorum: Sadeleştirilmiş müfredat öğrencilerin farklı öğrenme tarzlarına uygun hâle getiriliyor mu? Sadeleştirilmiş müfredat öğrencilerin bilgi kazanma miktarını azaltabilir mi? Sadeleştirilmiş müfredat öğrencilere eleştirel düşünme ve analitik yeteneklerini geliştirmek için yeterli fırsatlar sunuyor mu? Eğitimciler bu değişikliklere uyum sağlamak için yeterli destek ve kaynaklara sahip mi? Müfredatın sadeleştirilmesi farklı sosyoekonomik düzeydeki öğrenciler arasındaki eğitim eşitsizliklerini artırabilir mi? Evet, bu soruları da göz önünde bulundurarak müfredat sadeleştirme planlarını dikkatlice değerlendirmemiz gerekiyor.

Ayrıca, seçim öncesi, mülakatları kaldıracağınıza söz verdiniz, parti programınıza da aldınız, verdiğiniz sözde durup mülakatları tamamen kaldıracak mısınız? 25 bini aşkın okulda psikolojik danışman yok, çok sayıda PDR mezunu atama talep ediyor ve bekliyor.

Biraz da seçim bölgem Edirne'den ve Trakya bölgesinden bahsetmek isterim. Köy okullarının kapatılması tarım faaliyetlerinin sekteye uğramasına sebep olmuştur. Edirne başta olmak üzere, Trakya bölgesi hepimizin malumu olduğu üzere bir tarım bölgesidir. Kapanan köy okullarının bölgemizin tarım meslek lisesi ihtiyacını ve mevcut okullarımızın durumunu da göz önünde bulundurursak kapanan köy okullarını yeniden açacak mısınız? Bakanlığınızın planları arasında bölgemize tarım meslek lisesi açmak var mıdır? Edirne'deki mevcut okulların yetersiz dersliklerinin tamamlanması için bir çalışmanız bulunmakta mıdır?

Son olarak da YÖK, lisansüstü tez yazım dili üzerinde yeni bir düzenleme yapmıştır. Buna göre, Türkçe programlarda bazı şartları taşıması hâlinde yabancı dille tez yazımı mümkün olacaktır. Adım gibi eminim ki yabancı öğrencilerin Türkçe tez yazımı rafa kaldırılacaktır; bu çok yanlıştır, Türkçe'ye bunu yapmayalım. Bakın, bununla başımıza daha büyük sorunlar açıyorsunuz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Lütfen toparlayalım, süreniz doldu.

MEHMET AKALIN (Edirne) - Bunu yaparsanız sonuçları oluştuğunda "Demişti." dersiniz.

Yine de bütçemizin ülkemiz için hayırlara vesile olmasını diliyorum.

Teşekkür ederim.