KOMİSYON KONUŞMASI

SEYDİ GÜLSOY (Osmaniye) - Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonunun saygıdeğer üyeleri, Sayın Bakanım, Sayın Bakan Yardımcılarımız, kurumlarımızın saygıdeğer bürokratları, yöneticileri ve değerli basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2022 yılı kesin hesabı görüşmeleri ve 2024 yılı bütçelerinin milletimize hayırlı ve bereketli olmasını temenni ediyorum.

Ülkemiz, bulunmuş olduğu coğrafi konumu sebebiyle Asya, Avrupa ve Afrika kıtaları arasında önemli bir geçit noktasıdır. Bu durum ülkemizin ulaştırma ve dolayısıyla ticaret potansiyelini büyük ölçüde artırmaktadır. Son yirmi bir yılda AK PARTİ Hükûmetlerimiz ulaştırma ve lojistik altyapı alanlarında yapmış olduğu büyük yatırımlarla birlikte ülkemizin ulaştırma sektöründe rekabet gücünü artırmakta ve ülke ekonomisine doğrudan büyük bir katkı sağlamaktadır.

Kara yolları sektörü ülkemizde ve dünya genelinde ulaştırmanın temelini oluşturmaktadır. Avrupa ülkelerindeki ulaştırma türlerinin dağılımı incelendiğinde, kara yollarındaki yolcu ve yük taşımacılığı payının diğer ulaştırma türlerine göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Kara yolu, ulaşım noktaları arasında kesintisiz taşımaya imkân vermesi, esnek yapısı, hızı ve türler arası geçişlere uyumlu olması nedeniyle giderek artan bir gelişme göstermektedir. Ülkemizde 2002 yılı sonunda 1.714 kilometre olan otoban yol ağımız 3.722 kilometreye ulaşmıştır. Yine 2002 yılı sonunda 6.101 kilometre olan otoyol dâhil bölünmüş yollarımız 29.283 kilometreye ulaşmıştır. 2002 yılı sonunda 8.591 kilometre olan bitümlü sıcak karışım yol uzunluğumuz 30.668 kilometreye ulaşmıştır. Yine 2002 yılında 83 adet olan ve uzunluğu 50 kilometre olan kara yolu tünel sayımız 725 kilometre uzunluğunda olmak üzere tam 488 adete ulaşmıştır. Yine aynı süre zarfında birçoğu dünyada eşi benzeri olmayan köprü ve viyadükler yaparak 5.967 olan sayımızı 9.811 adete çıkardık. Hükûmetimiz döneminde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından yapılan bu tür yatırımlarla ülkemizin kara yolu altyapısı vatandaşlarımıza konforlu ve güvenli bir şekilde hizmet vermektedir.

Demir yolu taşımacılığı tarihin akışını değiştiren ve modern dünyanın şekillenmesinde büyük katkı sağlayan ulaştırma şekillerinden biridir. Özellikle Sanayi Devrimi'nden sonra kullanımı yaygınlaşmıştır. Küresel anlamda etkisini artarak sürdürmekte ve ulaştırma sektörü içerisinde her geçen gün daha fazla önem kazanmaktadır. Demir yollarının artan önemine istinaden özellikle kent içi raylı sistemler ve hızlı tren işletmeciliğine yönelik yatırımlarımız her geçen gün artmaktadır. Demir yolu ulaşımı emniyetli olması, yapım maliyetinin ucuz olması, kullanım ömrünün uzun olması, daha az arazi gerektirmesi ve çevre dostu olması nedeniyle sadece ülkemizde değil dünyada da önemli bir konuma gelmektedir. Demir yolu ulaşımına yönelik yatırımlarımız son yirmi bir yıllık dönemde artmıştır. Ülkemiz, ulaştırma ağıyla Asya-Avrupa kıtaları arasında bağlantı sağlayan önemli ve merkezi bir konumdadır. Bu ulaşım ağı içerisinde demir yolu ulaşımı ve ağı stratejik öneme sahiptir. Ülkemizde 2002 yılı sonunda 10.948 kilometre olan demir yolu ağımız 13.919 kilometreye ulaşmıştır. 2002 yılında 181 kilometre uzunluğunda 764 adet olan demir yolu tünel sayımız 880 adet olmak üzere 373 kilometreye ulaşmıştır. 2009 yılında açmış olduğumuz Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren Hattı'yla ülkemiz yüksek hızlı tren işletmeciliği yapan ülkeler konumuna gelmiştir. Ardından açmış olduğumuz diğer hızlı tren hatlarımızla da toplam 2.251 kilometre yüksek hızlı ve hızlı tren hattına sahip konuma gelmiş bulunmaktayız.

Havacılık sektörü dünyanın her yerinde büyük bir ivme kazanmaya devam ediyor, hem küresel hem de bölgesel taşımacılık ve entegrasyonda önemli bir rol üstleniyor. Bugünün dünyasında dünya ekonomisinin lokomotifi olan dış ticaret ve turizm gibi sektörler hava taşımacılığı sayesinde var oluyor, havacılık sektörünün sunduğu imkânlarla geleceklerini şekillendiriyorlar. Havacılık sektörü kargo ve yolcu taşımacılığı olarak ekonomilerin omurgasını oluşturuyor.

Ülkemiz 2003 yılından itibaren yürütülen hava ulaşımı politikaları ve faaliyetleriyle dünyanın en hızlı gelişme gösteren ülkelerinden biri hâline gelmiştir. Ülkemizde 2002 yılı sonunda 26 adet aktif havalimanımız varken şu anda 57 havalimanımız aktif bir şekilde hizmet vermektedir. 2002 yılı sonunda 55 milyon yolcu olan hava yolu terminali kapasitemiz 337 milyona ulaşmıştır. 2002 yılı sonunda 60 yurt dışı uçuş noktamız varken şu anda yurt dışı 343 noktaya uçuş yapmaktayız.

Denizcilik sektörü de üç tarafı denizlerle çevrili olan ülkemiz için büyük öneme sahiptir. Denizcilik bir yolcu taşıma türü olmasının yanında, dünya ticaretinde önemli bir rol almaktadır. Dünyada taşınan yüklerin hacmi olarak da yüzde 85'i deniz yoluyla gerçekleşmektedir. Hükûmet olarak ülkemizde denizciliğin gelişmesi ve kalkınması için birçok farklı yatırımlar yapmaktayız. Kabotaj taşımacılığının canlandırılması maksadıyla 2004 yılında başlatmış olduğumuz ÖTV'siz yakıt uygulaması sayesinde sektöre 10,99 milyar Türk lirası destek sağlamış bulunmaktayız.

Sayın Başkanım, değerli üyeler; 6 Şubat 2023 tarihinde yaşamış olduğumuz, merkez üssü Kahramanmaraş olan ve birçok ilimizle birlikte Osmaniye'mizi de etkileyen asrın felaketi depremlerinde ulaşım ağlarımız ve altyapımız zarar görmüştür. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız meydana gelen bu hasarların giderilmesiyle ilgili ivedi bir şekilde çalışmalar başlatmıştır. Söz konusu hatların altyapı, üstyapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon, haberleşme ve sanat yapılarının yenilenmesi, iyileştirilmesi ve güçlendirilmesi için deprem hasarlarının giderilmesi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2023 Yılı Yatırım Programı'na alınmıştır.

Seçim ilim olan Osmaniye'de 2003 yılında 106 kilometre bölünmüş yol varken 56 kilometre daha yaparak bölünmüş yollarımızı 162 kilometreye çıkardık. 2003 yılında yollarımızın 122 kilometresi bitümlü sıcak karışım kaplamalıyken 51 kilometre daha yaparak bitümlü sıcak karışım kaplama yollarımızı 173 kilometreye çıkarmış bulunmaktayız. Hükûmete gelmiş olduğumuz süre zarfında Türkiye Yüzyılı hedeflerimiz doğrultusunda Osmaniye'mizde ulaştırma ve altyapı alanında birçok yatırım yaptık. İlimizde devam eden önemli projelerimiz var, biraz onlardan bahsetmek istiyorum. Osmaniye-Nurdağı arasındaki duble yol çalışmamız devam etmektedir. Kanlıgeçit-Düziçi arası yol çalışması devam ediyor. Haruniye-1 Köprüsü'nü tamamladık, şu anda çalışmalar devam etmektedir. Osmaniye-Kadirli arası yol çalışmamız henüz başlamadı; programa alındı ama başlamadı Sayın Bakanım, inşallah kısa zamanda başlamasını da bekliyoruz. Yine, Ceyhan-Çukurköprü-Kadirli arasında yol çalışması devam ediyor ama henüz tamamlanmadı. Toprakkale-Mustafabeyli arasındaki 6 kilometre yolumuz da programa alındı, inşallah başlayacak. Otobandan Osmaniye'mize üçüncü bir bağlantı yolunu bitirmek üzereyiz, inşallah kısa zamanda açacağımızı umut ediyorum. Yine, D400 Yolu üzerinde yapmış olduğumuz 600 yataklı Devlet Hastanemizin önünde bir alt geçit ve kavşak talebimizi iletmiştik Sayın Bakanımıza, inşallah onun da gerçekleşmesi hâlinde Osmaniye'mizin yol ağı bağlamında çok bir sorununun kalmayacağını belirtmek istiyorum.

Sayın Başkanım, Sayın Bakanım, Plan ve Bütçe Komisyonunun değerli üyeleri; sözlerimi sonlandırırken Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın ve bağlı kurumlarımızın 2024 yılı bütçesinin aziz milletimize hayırlı ve bereketli olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum.