Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .11.2023 |
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakan, değerli bürokratlar; bütçemizin hayırlı olmasını dileyerek sözlerime başlıyorum.
Sayın Bakan, karakış kapıda; bu soğukta, karda kışta, gece gündüz demeden özveriyle görev yapan Karayolları işçilerimizi selamlıyor, onların kadro beklediğini bir kez daha dikkatinize getirmek istiyorum.
Sayın Bakan, Demiryollarının topyekûn bir hâlde serbestleştirme adıyla özelleştirme kapsamına alınacağına dair iddialar demiryolu kenti Eskişehir'de ve inanıyorum ki birçok demir yolcu arasında büyük kaygı yaratmış durumda. 19 Temmuz 2023 tarihli toplantıda Demiryollarının özelleştirilmesi konusunun gündeme geldiği iddiaları doğru mudur? Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları bir anonim şirkete dönüştürülerek hem çalışanların iş güvencesinin riske atılacağını hem de diğer kurumlarda olduğu gibi bu güzide kurumun yok edileceğini, bu yöndeki kaygıları, hem demir yolcu kenti Eskişehir'imizden hem de Türkiye'nin dört bir yanındaki sendikalarımız, emekçilerimiz adına sizlerin dikkatinize getirmek isterim.
Tren seferlerini, tren yolculuğunu en fazla kullanan milletvekillerinden biri olarak birkaç hususu dikkatinize getirmek isterim. Birincisi, yüksek hızlı trende biletlere yapılan fahiş zamlardır. 1 Ocakta, bu yılın başında 95 lira olan Eskişehir-Ankara tren bileti, eylül ayında 225 lira oldu. Bakın daha on bir ay ve yüzde 140 zam. Öğrenciye, emekliye, emekçiye, dar gelirliye trene binmek lüks hâle geldi.
Aynı şekilde, bir başka husus, yine valizlerden alınan ücretler meselesi. Öğrenciler, aileler, perişan durumda; bunu trene binen -burada varsa eğer- arkadaşlarımın hepsi biliyor. Genç bilet 195 lira deniyor, 100 lira valiz ücreti alınıyor, eğer 2 tane valiz varsa 350 lira alınıyor. Bu, insafsızlıktır; bu, haraç düzenidir. Buna derhâl son verilmesi gerekmektedir Sayın Bakan.
Sayın Bakanım, halkımız Çanakkale, Osmangazi, Yavuz Sultan Selim Köprülerine artık girmeye korkuyor. Yani başından beri girmeye korkuyor da ne zaman korkmadan girebilecek onu merak ediyoruz. Navigasyonlar insanları sürekli pahalı köprü ve otoyollara yönlendiriyor, vatandaşları yönlendirmesi için buralarla anlaşma mı yaptınız, hakikaten merak ediyoruz? Bütçenin belini büken, "Emekliye, dar gelirliye kaynak yok." deyip milyarlarca dolar akıttığınız bu kamu-özel iş birliği projelerine verdiğiniz garantileri düşürmeyi planlıyor musunuz? Geçmediği köprüye, tünele, otoyola; gitmediği havalimanına, tren garına; tüketmediği elektriğe milyarlarca dolar ödemek zorunda kalan vatandaşı Portekiz modeliyle bu projelerden kurtarmayı düşünüyor musunuz? Yani, yeniden şirketlerle müzakere ederek öncelikle tabii, dolar, yabancı para cinsinden Türk lirasına çevirerek bunu düşünüyor musunuz, bunu sormak istiyorum?
Sayın Bakanım, Konya Hızlı Tren Hattı açılışında "Yunus ile Mevlana'yı birbirine kavuşturuyoruz." dendi ama insanımız Mevlana'ya ulaştı, Yunus Emre'ye ulaşamadı. Ne demek istiyorum? Türk-İslam tasavvufunun, Anadolu irfanın aydınlanmasının en önemli manevi değerlerinden olan, ayrıca Türk dili ve edebiyatının var olmasına en büyük etkenlerden olan Yunus Emre'nin kabrinin olduğu Mihalıççık ilçemizin Yunus Emre Mahallesi Ankara'ya sadece 150 kilometre mesafede olmasına ve içinden hızlı tren hattı geçmesine rağmen ulaşım imkânına sahip değildir. Bu nedenle, başta Ankara, İstanbul ve Konya olmak üzere milyonlarca vatandaşımız, toplu taşımayla ulaşım imkânı olmadığından bu mübarek zatı ziyaret etme imkânı bulamamaktadır. Yunus Emre Mahallemizde hızlı tren için yapılan platformun işlevsel hâle getirilerek durak olarak kullanılmasıyla hem Mihalıççık'ımıza ulaşım kolaylaşacak hem de Yunus Emre'nin kabrine ziyaret imkânı doğacaktır.
Sayın Bakanım, Karayolları Genel Müdürü olarak bu bütçelerde çok dinlediniz benden, hatırlayacaksınız; neyi söyleyeceğimi ben söylemeden sorsam dersiniz ama ben yine söyleyeyim: Kırka-Seyitgazi-Afyon kara yolunu, bu yolu Eskişehirlilerin yaptırması için benim Afyon milletvekili mi olmam lazım? Sayın değerli milletvekilimiz az önce oradaydı "Şunu yaptınız, bunu yaptınız." diye teşekkür ede ede bitiremedi. Bakın "ölüm yolu" denildi buna, Kırka-Seyitgazi- Afyon kara yoluna. Her seferinde Cumhurbaşkanı, bakanlar, AK PARTİ milletvekilleri tarafından "Yapacağız, edeceğiz." deniliyor ama olmadı. 10 bin imza toplandı, 10 bin imza; Seyitgazi ilçesinde o kadar insan yok, 10 bin imza topladık, Meclise geldik, bakanlara verdik, maalesef yapılmadı. İşin üzücü yanı ise Afyon'dan yola çıktığınızda, çift gidiş çift geliş, Eskişehir il sınırına geldiğinizde sanki bir düşman memleketine gitmişiz gibi ölüm yoluna dönüyor; kimsenin umurunda değil. Bunun tamamlanması lazım.
Alpu yolu kaplumbağa hızıyla gidiyor; kaç yılda bitecek, bu konuda bir rakam verebilecek misiniz?
Sayın Bakanım, Eskişehirliler ve Eskişehir'den geçenler eğer sabah saatlerinde, akşam saatlerinde geçiyorlarsa saatlerce o yolda bekliyorlar. Adı "çevre yolu" ama inanın çevre yoluyla alakası yok. Bizim kuzey çevre yolu, güney çevre yolu konusunda ne yapılacak? Eskişehirlileri ve sadece Eskişehirlileri değil, oradan geçen tüm Bursalısını, Ankaralısını -yani birbirine bağlayan bir yol- cezalandırmaktan, ölüm yollarına mahkûm etmekten lütfen vazgeçin diyoruz. Türkiye'nin her kentine şerit şerit yollar yapılıyor, ilçelerine kadar çevre yolu yapılıyor. Lütfen artık Eskişehir'i es geçmeyin diyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir dakika ilave süre veriyorum.
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Teşekkür ediyorum.
Sayın Bakanım, önemli bir husus: Biliyorsunuz, TÜLOMSAŞ'ımız vardı bizim, genel müdürlüktü, İstanbul'da Büyükşehir Belediyesinde seçimler kaybedilince oradaki bürokratlara koltuklar yaratıldı, TÜRASAŞ'a dönüştü ama merkeziyetçi, hantal bir yapıya dönüşmesine neden oldu. Oradaki çalışanlarla, sendika temsilcileriyle ben konuşuyorum; sipariş alamıyorlar, üretim durma noktasında, koca fabrika atıl durumda. Lütfen bu konuyu bir etüt ettirip, analiz ettirip... Yani ne derler; akıl akıldan üstündür, hatadan dönmek belki de erdemdir. TÜLOMSAŞ olarak çok başarılıydı, kâr eden bir kurumdu ama TÜRASAŞ'a dönüştükten sonra inanın siparişler Ankara'dan belirleniyor; stok doldu Eskişehir'de, Sivas'ta, Adapazarı'nda ama personel alımlarından siparişlere kadar her şey merkezden yönetiliyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Lütfen bu konuyu yeniden analiz ederek TÜLOMSAŞ'ın eski hâline, gurur duyduğumuz hâline dönüşmesine imkân verin diyorum.
Bütçeniz hayırlı olsun.