KOMİSYON KONUŞMASI

SURURİ ÇORABATIR (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Ben de Sayın Hüseyin Vekilime katılıyorum, 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu'nun 10'uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde köklü bir değişiklik yapan bu maddeyle "seyahat acentelerinin paket turu ve turlarda turist rehberi bulundurma ve çalışma zorunlulukları "...sadece ülkemizdeki müze ve ören yerlerine düzenleyecekleri gezilerdeki tanıtım hizmetini bu alanlarda turist rehberleri ile vermek." ifadesiyle basite indirgenmiş ve sınırlandırılmıştır. Turist rehberliği mesleğini icra alanının büyük bir kısmının, seyahat acentelerinin de gerçekleştirdiği tur ve paket turu olduğu bilinmektedir. Bu düzenlemeyle aynı zamanda 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu'nun 2'nci maddesinin (1)'inci fıkrasının (ı) bendinde yapılan turist rehberliği hizmet tanımı açısından da bu bağlamdan koparılmakta ve daraltılmaktadır. Bu kanun maddesinin değişikliğiyle başka bir kanunda yapılan düzenlemeye aykırı daraltıcı nitelikte düzenleme yapılmaktadır. Ben de burada 14 bin çalışan arkadaşımızın, bu mesleğin, bu mesleğe gönül veren arkadaşlarımızın bu maddeden dolayı mağdur kalacağını düşünüyorum ve maddenin çekilmesi taraftarıyım.

Bir şeyi daha hatırlatacağım: Unutulmasın ki bu arkadaşlarımız 6 Şubattaki depremde, yaşadığımız o acı depremde yurt dışından gelen bütün yabancı ekiplere rehberlik yaptılar. Onun için, bu madde hakikaten onların alanını kısıtlayacaktır, çekilmesi uygundur efendim.

BAŞKAN ADİL KARAİSMAİLOĞLU - Ersin Bey, buyurun.

ERSİN BEYAZ (İstanbul) - ""Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanununun 10uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "a)Paket tur ve tur kapsamında, sadece ülkemizdeki müze ve ören yerlerine düzenleyecekleri gezilerdeki tanıtım hizmetini bu alanlarda turist rehberler ile vermek."" 1618 sayılı Seyahat Acentaları Kanunu'nun 10'uncu maddesinin mevcut hâline göre araç başına 1 rehber bulundurmak zorunludur. Her tur aracında 1 turist rehberi bulundurma zorunluluğunun kaldırılma hükmünün gerekçesinde ise "Esas amacı tarihî ve turistik yerlerin tanıtılması olmayan faaliyetler" ifadesi muğlak ve kötü kullanıma açık bir ifadedir. Rehberlerin sadece müze ve ören yerlerine hapsolma tehlikesini beraberinde getirmektedir.

Günümüzde turizm değişmiş, çöllerden kutuplara kadar hemen her türlü coğrafya turizm hareketlerine konu olmaya başlamış ve ülkeler bu potansiyellerini harekete geçirebilmek için çeşitli çareler üretme arayışı içine girmiştir. Tarihî ve turistik olmasa da her türlü doğal ve kültürel unsurun turizme konu edilebilmesi için de bir tur paketi içine alınması gerekmektedir. Turist rehberliği mesleğini sadece bilgi vermekle sınırlayan bir anlayış günümüz gerekçeleriyle örtüşmemektedir. Tur araçlarında rehber zorunluluğunun kaldırılması ve rehberlerin müze ve ören yerlerine hapsedilmesi, yabancı tur operatörlerinin tur lideri olarak görevlendirdiği yabancı uyruklu personellerinin ülkemiz hakkında bilgi vermesi sorununu da beraberinde getirecektir. Böylesi bir durum, Ermeni sorunu veya Kıbrıs sorunu gibi hassas konularda Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli turist rehberleri dışındaki kişilerin anlatım yapmasına izin vermek anlamına gelecektir. Gelin, iktidar muhalefet beraber bir ilke imza atalım, bu maddeyi geri çekelim, vicdanımızın sesini dinleyelim diyorum.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Teşekkür ederim.