| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya ve Samsun Milletvekili Ersan Aksu ile 120 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/1812) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 28 .11.2023 |
SEYDİ GÜLSOY (Osmaniye) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonunun saygıdeğer üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ekonomik program hedeflerimizi gerçekleştirmek maksadıyla hazırlamış olduğumuz Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'miz üzerine söz almış bulunmaktayım. Görüşmelerine başlamış olduğumuz Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'mizde yıl sonunda süresi bitecek olan bazı düzenlemelerin süresinin uzatılması, bazı vergi düzenlemelerinin yapılması, akaryakıt kaçakçılığıyla mücadele ve Türk lirasının teşviki gibi önemli konuların düzenlemesi vardır. Ekonomimizi uluslararası rekabet için geliştirmek, Türk lirası ve Türk lirasına bağlı yatırım araçlarının yatırım yapısını teşvik etmek, dış ticarete destek sağlayarak ihracatımızı ve ülkemize döviz girdisini arttırmak maksadıyla; yurt dışında elde edilen kâr paylarının tamamının Türkiye'ye getirilmesi şartıyla bu kazançların yarısının gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilmesi maddesi ve yurt dışına verilen mimarlık, mühendislik ve yazılım gibi hizmetlerden elde edilen gelirlere sağlanan yüzde 50 kazanç istisnası Türkiye'ye getirmesi şartına bağlı olmak üzere yüzde 80'e çıkartılmıştır. Bunun için madde 8 ve madde 10 hazırlanmıştır.
Mükellef haklarının korunmasına dair düzenlemeler yaparak vergi güvenliğinin sağlanması ve vergiye gönüllü uyumu arttırmak maksadıyla, internet üzerinden elde edilen gelirlere vergilendirme kolaylığı sağlanması maddesi ve motorlu araç ticareti yapanlar arasında yapılan sözleşmenin noterde düzenlenmesinin sağlanması maddesi hazırlanmıştır; madde 7 ve 43.
Petrolün, güvenli ve ekonomik rekabet ortamı içinde kullanıcılara sunulması önem arz etmektedir. Lisanslı faaliyet gösteren bir piyasa olması sebebiyle güven ortamını arttırmak için sahte ve yanıltıcı belge düzenlemiş kişilere lisans verilmemesi gerekmektedir. Akaryakıt kaçakçılığıyla mücadele etmek maksadıyla, sahte ve yanıltıcı belge düzenleyen veya bu belgeleri kullananlar veya ödeme kaydedici cihazlara yönelik suçlarla ilgili soruşturma veya kovuşturma bulunması durumunda geçici olarak faaliyetlerinin durdurulması ve bu suçlarda kesinleşmiş mahkûmiyet kararı olanlara lisans verilmemesi maddesi hazırlanmıştır çünkü bir mükellefin sahte belgeci olması için vergi incelemesi, mahkeme aşaması uzun bir süre almaktadır; burada bu madde sürerken iki üç yıl zaman geçiyor, bu zaman içerisinde de mükellef yani sahteciliği yapmış olan yapmış oluyor. Burada da Maliye Bakanlığı bunun hazırlığını hemen önceden yapar ve lisansını askıya alırlarsa mücadele daha etkin olacaktır.
6 Şubat 2023 tarihinde yaşamış olduğumuz, merkez üssü Kahramanmaraş olan ve birçok ilimizle birlikte Osmaniye'mizi de etkileyen asrın felaketi depremlerinden kaynaklanan yıkım sebebiyle yapı malzemeleri fiyatlarında fahiş fiyat artışlarını önlemek ve önüne geçmek maksadıyla; depremin etkilediği bölgelerde yaşayan vatandaşlarımızı fahiş fiyat artışlarından dolayı mağdur etmemek için caydırıcılığın artırılması gerekmektedir. Bu mağduriyetlerin önüne geçmek ve vatandaşlarımızın fahiş fiyat artışına maruz kalmasını engellemek maksadıyla, 31/12/2025 tarihine kadar yapı malzemeleri ve yapım işleriyle sınırlı olmak üzere fahiş fiyat tespit edilmesi hâlinde ilgili mevzuat uyarınca verilecek cezaların 10 kat olarak artırılması... Çünkü Çevre ve Şehircilik Bakanlığımız hem TOKİ'ler marifetiyle ilimizde konut üretmektedir, aynı zamanda da yine ilgili madde kapsamında da yerinde dönüşüm uygulaması da başlattığı için inşaat malzemelerine erişimin artacağı, kıt olacağı sebebiyle burada fiyat artışlarının önüne geçmek amacıyla bu maddenin çok olumlu olduğunu düşünüyorum.
Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte işleyişi daha hızlı ve dinamik hâle getirmek için birçok uygulamayı elektronik ve dijital ortama taşımaktayız. Haciz işlemlerini de hızlı ve dinamik bir yapıda yürütmek için ilerleyen teknolojiye uygun yeni nesil usul ve ihtiyaçlara gerek duyulmaktadır. Tabii ki burada mükelleflerin biraz daha teknolojiyle daha uyumlu hâle getirilmesi, teknolojinin tanıtılması, mükelleflere yapılacak bu elektronik hacizlerle alakalı tebligatların ve bilgilendirmenin de mükelleflere yapılmasında fayda olacağını umuyorum. Çünkü herkes e-devleti veya "e-" uygulamaları çok takip etmiyor. Buradaki işi daha çok mali müşavirlerin üzerine bırakmış oluyorlar, bu konuda mükelleflerin eğitilmesinin de etkili olacağını düşünüyorum.
Menkul malların fiilî hacizlerinde kullanılan haciz tutanaklarının elektronik ortamda düzelenebilmesiyle ilgili madde hazırlanmış; işte bu maddede mükellefin bilgisinin olması, haberdar olması lazım. Sonraki zamanda "Nereden geldi?" "Nereden?" "Bulamadım, görmedim."le ilgili vatandaşın ticari hayatının da etkilenmemesi lazım.
Madde 4'te; tütün ve alkollü içkilerin üretimi ve satışı sırasında yapılan kaçakçılık faaliyetleri, hem haksız rekabet hem de vergi kaybı sebebiyle ülke ekonomisine zarar vermektedir. Aynı zamanda kaçak yollarla üretilen kalitesiz, standart dışı ve merdiven altı ürünler toplum sağlığını tehdit etmektedir. Kaçakçılık ve kayıt dışı üretimle mücadele büyük önem taşımaktadır. Ülke ekonomisini ve toplum sağlığını korumak maksadıyla, tütün ve alkollü içkilerin üretim ve satışında kaçakçılık fiillerinden soruşturma veya kovuşturma başlatılması durumunda faaliyetlere ilişkin verilen belgelerin askıya alınması için ilgili madde hazırlanmış, bu madde de gayet uygundur.
Yıl sonunda bitecek olan şehir içi raylı ulaşım sistemleriyle ilgili tesislerin ve parçalarının devir ve teslimlerinde sağlanan vergi istisnasının 2028 yılının sonuna kadar uzatmak maksadıyla şehir içi raylı ulaşım sistemleri; metro, tramvay, teleferik, telesiyej gibi bunların hatları, istasyonları, yolcu terminalleri ve durakları ve ve bu iş ve işlemlerle ilgili tesisler ile eklenti veya bütünleyici parçalarının Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları arasında yapılacak devir ve teslimlerine ilişkin istisna süresinin 31/12/2028 tarihine kadar uzatılması uygun. Burada hem belediyelerin rahatlaması hem de vatandaşların toplu taşımaya ulaşmaları bakımından uygun olacağı düşüncesindeyim.
Sayın Başkanım, değerli üyeler; ekonomik program hedeflerine ulaşmak, yıl sonunda süresi bitecek olan bazı düzenlemelerin süresini uzatmak, günümüz şartları ve ilerleyen teknoloji gelişmeleri sonucunda ortaya çıkan ihtiyaçları karşılamak sebebiyle bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasının önem arz ettiğini tekrardan ifade etmek istiyor; sizleri saygıyla selamlıyorum, yasamız hayırlı olsun diyorum.