Komisyon Adı | : | (10/983,984,985,986,987,988) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Anagold Madencilik Sanayi ve Ticaret AŞ Ülke Müdürü Cengiz Yalçın Demirci, Hukuk Direktörü Cem Aktolgalı ve Proses Mühendisi Ayşe Nur Türkarslan tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .06.2024 |
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkanım, Komisyonumuzun değerli üyeleri, diğer kamu kurum ve kuruluşlardan gelen değerli temsilciler, Anagold şirketinin sayın yetkilileri; hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
13 Şubat 2024 tarihinde meydana gelen liç yığını kayması sonucu 9 vatandaşımızın, can hemşehrilerimizin toprak altında kaldığı, hepimizi derinden üzen İliç maden kazası dolayısıyla Türkiye Büyük Millet Meclisinde oluşturulan İliç Maden Kazası Araştırma Komisyonumuzun 8'inci toplantısını yapıyoruz.
Bu Komisyonumuzun asıl amacı, bu kazayı tüm yönleriyle araştırmak ve böyle bir kazanın bir daha tekrarlanmaması için alınması gereken tüm tedbirlerin alınmasını sağlamak. Sonuç olarak "önce insan, önce çevre, önce doğa, sonra maden" mottosuyla çalışmalarımız sürmektedir.
Bugün Anagold firmasının yetkililerini dinliyoruz ve bu kazanın sebeplerini araştırmaya devam ediyoruz. Şirket yetkilisi arkadaşlara brifingleri için teşekkür ediyorum ve müsaadenizle sorularıma geçiyorum.
Birinci sorum: Kazadan önce yetkili arkadaşlar yolları kapatmasına rağmen 9 arkadaşımız neden toprak altında kaldı? Sebeplerini detaylı açıklayabilir misiniz? Yollar kapalı ise toprak altında kalan arkadaşlarımız bu bölgeye nasıl gitti? Sesli bir uyarı yapabildiniz mi? Sahada çalışmalar durdurulduğuna göre bu 9 kişi neden oradaydı?
İkinci sorum: Bu kazanın ana sebebi tasarlanan projenin eksik ve yetersiz olması mı, proje denetiminin iyi yapılmamış olması mı?
Üçüncü sorum: Biraz da çevreye gelelim. Maden sahasındaki yer altı sularının analizleri maden işletmeye açılmadan önce yapıldı mı? Eğer bu analizler yapılmış ise kaza sonrası yer altı sularının analizleriyle mukayese edildi mi? Bu mukayese sonucunda ilk sonuçlarla arasında bir fark var mı? Diğer bir ifadeyle, maden işletmesi sebebiyle yer altı sularında bir kirlenme oluşmuş mudur?
Dördüncü sorum: Kaza öncesi ve sonrası maden sahası ve İliç bölgesinde hava analiz raporları yapıldı mı? Eğer hava analiz raporları yapılmış ise hava değerlerinde bir değişiklik tespit edilmiş midir? Diğer bir ifadeyle, kaza hava kirliliğine neden oldu mu?
Beşinci sorum: Kaza öncesi ve sonrası maden sahası ve İliç bölgesinde, etkileşim bölgesinde toprak analiz raporları yapıldı mı? Eğer toprak analiz raporları yapılmış ise toprak değerlerinde bir değişiklik tespit edilmiş midir? Diğer bir ifadeyle, kaza toprak kirliliğine neden oldu mu? Bu sorularım oradaki hemşehrilerimin bana çok yoğun bir şekilde sorduğu sorular. Onun için, cevaplarını net bir şekilde verirseniz seviniriz.
Altıncı sorum: Yaşanan kaza sebebiyle Anagoldda çalışan ya da kurtarma ekiplerinde yer alan vatandaşlarımızda siyanür veya diğer etken malzemeler sebebiyle zarar görenler veya mağdur olanlar var mı? Bunun için şirket bir önlem aldı mı?
Yedinci sorum: Maden şirketinizin yaptığı liçin yüksekliği kaç metredir? Ülkemizdeki en yüksek liç yüksekliği ne kadardır? Dünyada en yüksek liç yüksekliği hakkında bilgi verebilir misiniz?
Göçük altında kalan vatandaşlarımızın aileleri için bugün ve gelecekte yardım yapma ve çocuklarının eğitimlerini üstlenme gibi bir çalışmanız bulunmakta mıdır?
Maden sahanızda iş ve işçi güvenliğini sağlamak adına mevzuat doğrultusunda veya mevzuat harici kurulu bulunan erken uyarı sistemleri nelerdir? Bu sistemler heyelanı önceden tespit edebilir miydi? Bu sistemleri izlemekle görevli biriminiz ve yetkilileriniz kimlerdir? Eğer bu sistemler kullanılarak kayma tespit edilebiliyorsa kazanın önüne geçilebilir miydi?
Son olarak, İliç'te siyanür kullanmadan altın madeninde üretim yapılabilir mi?
Teşekkür ederim.