| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2194) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 05 .06.2024 |
YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Komisyonumuzda görüşmekte olduğumuz Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nde birçok hususun değiştirilmesi veyahut yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir. Partimiz adına şerhlerimiz olacağından ayrıntılı bir şekilde maddelere değinmeyeceğim fakat vatandaşlarımızı derinden etkileyen hususlar hakkında açıklama yapmak mecburiyetindeyim.
Ülkemizde farklı sektörlerde yapılan birçok ihalenin yandaş şirketlere komik rakamlara peşkeş çekildiğinin örneklerini fazlaca görmekteyiz. Burada ciddi bir gelir varken atılacak her adım dikkatle ve iki kere düşünülerek atılmalıdır. Yine, bu kanun teklifinde geçen ihale türleriyle adrese teslim ihaleler yapılmasının önüne geçilmelidir. Biz burada ihale usulüne karşı çıkmaktayız. Diğer vekil arkadaşlarımızın da bahsettiği gibi, açık artırma usulü gibi şeffaf ve herkesin katılacağı bir ihale modeli yapılması gerekmektedir. İhale neden pazarlık usulüne göre yapılmaktadır? Doğrusu bunu merak ediyorum. Bu konuda hem sektöre hem de kamuoyuna yansıyan çeşitli söylentiler var, spekülasyonlar var. Bunların da önüne geçmek adına -yine, benden önce konuşma yapan değerli milletvekilimiz bu konuyla ilgili sektördeki bir firmanın ismini ve şahsın da ismini vererek kamuoyunda ne yazık ki bu firma ve bu isim üzerinde pazarlık usulü olmasıyla ilgili bir endişe duymaktadır- bu endişelere mahal vermemek adına bu ihalenin açık artırma usulüyle şeffaf bir şekilde bütün sektör dinamiklerinin çağrıldığı ve hak edenin kazandığı bir ihale olması temennisindeyiz.
Kılavuz kaptanlık sistemi... Bunu neden devlet yapmıyor, neden özelleştirme ihtiyacı duyulmaktadır? Bunu da doğrusu merak etmekteyiz. İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nda Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü kılavuzluk hizmeti verirken limanlarda ve iç sularımızda kılavuz kaptan ihtiyacı neden hasıl olmuştur? Bunu da merak ediyoruz.
Bir diğer husus ise hava kontrollerine ek gelir sağlanmasının önü açılmaktadır, buna hiçbir itirazımız yok fakat Devlet Hava Meydanları İşletmesi bünyesinde çok farklı meslek grupları mevcutken diğer çalışanlara da ekleme yapılmalı ve aradaki ücret farkı giderilmelidir. Adil bir ücret dengesi oluşturmak için, Devlet Hava Meydanları çalışanları için iş barışı sağlayacak personelin hem iş hem de iç huzuru tesis edilmiş olacaktır. Aynı kurum içerisinde yapılacak ödeme ayrımını kabul etmemiz mümkün değildir. Bu durum, insanlarımızı birbirine düşman eder; bu durumdan vazgeçilmeli ve kanun metni ona göre düzenlenmelidir.
Madde 15'te ceza miktarları yeniden değerlendirme oranları dikkate alınarak güncellenmekte, ceza aralığı genişletilmekte ve üst sınır yükseltilmektedir. 1.000 liranın 20 bin lira şeklinde, 10 bin liranın 500 bin lira şeklinde değiştirilmesi talep edilmektedir. Bu durum, ülkemizin yaşadığı ekonomik durumun açık bir göstergesidir. Yaşanan ekonomik sıkıntının bir neticesi olarak yüksek oranda artışlar gözlemlemekteyiz. Biz, her şeyden önce adil bir kanun yapma süreci işletmeli, sonuçların herkes için doğru ve faydalı olmasını sağlamalıyız.
Kanun teklifindeki bu ve diğer hususlara iktidar milletvekillerinin de bizler gibi hassas olacağını düşünüyor, teşekkür ediyorum.