Komisyon Adı | : | DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU |
Konu | : | Google Reklamcılık ve Pazarlama Limitet Şirketi temsilcileri tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 25 .06.2024 |
HASAN ÖZTÜRK (Bursa) - Ben de öncelikle hepinize hoş geldiniz diyorum.
Şimdi Tolga Bey konuşmanın başında... Aslında bu, tüm söylenenlerin üzerine bir soru: Google Reklamcılık ve Pazarlama Limitet Şirketinin sahibi kim? Dolayısıyla Google LLC Türkiye'de mi? Karşımızda Google LLC mi var? Çünkü kendisi açılış konuşmasında hiçbir organik bağı olmadığı, Google Reklamcılık ve Pazarlama Şirketinin aslında Google hizmetlerini Türkiye'de verdiği gibi bir ifade kullandı. Dolayısıyla diğer tüm soruları kapsayacak ve üstünde olması gereken soru: Karşımızda kim var? Bunun sonunda da Google LLC'nin Türkiye ofisi var mı ve burada kaç kişi çalışıyor?
Az önce anlattıklarınız gerçekten hani her şey güllük gülistanlık gibi ama şu bir gerçek: Google, dünyada kimin ne okuması gerektiğini, kimin hangi reklamı görmesi gerektiğini, kimin hangi şirketi görmesi gerektiğini belirlediğini; tarafsız, bağımsız bir optimizasyon sonucuyla bunu sunduğunu bize anlatıyor. Dolayısıyla bunu kim denetliyor? Bu sıralama sonuçlarını, Türkiye'de aranan kriterler veya dünyada aranan kriterler veya başka ülkelerde, bu sonuçlara göre sonuçları belirlediğiniz, öncelik ve puanlandırma sonuçlarını paylaştığınız bir mekanizma var mı? Yani dijital bir regülatör var mı? Dünyada bunları paylaşıyor musunuz? Yani gerçekten söylediğinizi yapıyor musunuz? Bunu nasıl denetliyoruz? Aynı zamanda, şimdi bu tarama ve indekslemeyle ilgili anlattığınız kısımda "web" sitelerinin taramaya dâhil olması ve indekslemeye dâhil olmasıyla ilgili kurumlardan izin alındığını, kurumların kendi isteğiyle buna dâhil olduğunu ifade ettiniz; bunu bir örnekler misiniz, nasıl oluyor bu, izin vermeyen var mı? Çünkü Google şu anda herkesin içinde bulunduğu bir yapı.
Haberler sekmesi önemli, birçok vekilim değindiği için uzatmamak adına... Tabii ki bağımsız içerik üreticilerini desteklemek, sivil toplumu desteklemek, onları güçlendirmek önemli, haberler sekmesinin yanında alt sekmeler yani haber kaynaklarının türlerine göre sekmeler düşünüyor mu Google? Dolayısıyla onlara ulaşmak çok kolay olmuyor.
Buradan ikinci bir soru: Google sıralama algoritmalarında, listelediği sayfalarda kullanıcıların kaçıncı sayfaya kadar arama istekleri var? Genelde bir, iki, üç, dörtte bırakıyorlar mı? Dolayısıyla sonuçta bakabilecekleri zaman ve ölçütü belirleyen Google. Dolayısıyla ilk arama sayfalarında sponsorlu listelerin ve reklamlı listelerin oranı da nedir? Çünkü sonuçta herkes ilk 3 sayfaya, 4 sayfaya odaklanıyor ve doğru bir şekilde insanlar yönlendiriliyor. Herkes değindi, gelir dağılımı kısmı önemli; sanırım Duygu Hanım söyledi ama yanlış da hatırlıyor olabilirim: "Türkiye'de 2019 ve 2022 yılları arasında içerik üreticilerine toplam 700 bin dolar katkı sağladık, reklam gelirleri olarak da 2 milyon dolar reklam geliri Google Ads kullananlara verdik..." Bunların karşılığında Google ne kazandı? Ne kadarının ne kadarını veriyorsunuz, paylaşım oranınız nedir? Artı, Google arama ve sıralama algoritmalarında listelediğiniz sponsorsuz linklerin site içerisindeki Google Ads reklam içeriğinin fazlalığı sonuçları aktarmada, sıralamada sizin için bir kriter midir?
Teşekkür ederim.