Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar ve Sakarya Milletvekili Ertuğrul Kocacık ile 132 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2266) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 10 .07.2024 |
RESUL KURT (Adıyaman) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakan Yardımcıları, kamu kurum ve kuruluşlarının değerli bürokratları, çok değerli basın mensupları, STK'lerimizin kıymetli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ülkemizi geleceğe taşıyacak, toplumumuzun geleceğe daha güvenle bakabilmesini sağlayacak en önemli unsurlardan biri mali disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamaktır. Mali disiplin kamu kaynaklarının sürdürülebilir bir biçimde yönetilmesi ve ekonomik istikrarın sağlanması açısından hayati bir öneme sahiptir. Mali disiplin, kamusal mali yönetimin temel taşıdır. Mali disiplin ekonominin istikrarı için vazgeçilmez, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak bakımından da önemli bir düzenlemedir. Mali disiplini sağlamak kamunun mali yükümlülüklerini yerine getirebilmesi, ekonominin sürdürülebilir olması ve sosyal refahın artırılması için temel bir gerekliliktir. Devletin sürdürülebilir bir ekonomik yapı oluşturması ve toplumsal refahın artırılması önemli ve kritik bir düzenlemedir. Mali disiplinin nasıl güçlendirileceği, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımının nasıl sağlanabileceğine yönelik düzenlemeler toplumun tüm kesimlerini yakından ilgilendirmektedir. Özellikle verimliliği arttırmak için yenilikçi ve teknolojik çözümler kullanılmalıdır. Bu bağlamda dijital dönüşüm kamu hizmetlerinin daha hızlı ve etkin bir şekilde sunulmasını sağlar. Son yıllarda dijital dönüşümde büyük ilerlemeler sağlanmıştır. Ayrıca kamu çalışanlarının eğitim ve motivasyonu da verimliliği arttırmak için büyük bir öneme sahiptir.
Mali disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak amacıyla uygulamaya konulan maliye politikası çerçevesinde kamuda tasarrufların artırılması büyük önem taşımaktadır. Söz konusu kanun teklifiyle Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca birtakım taşıtların ekonomiye kazandırılarak satışının sağlanması, tasarruf tedbirlerine aykırı hareket edenlere yaptırım uygulanması, bakanlıklar ve diğer merkezî idare kuruluşlarına il özel idareleri aracılığıyla gerçekleştirilen yatırımlar karşılığı kaynak transferlerinin hak ediş raporlarına göre yapılması, genel aydınlatma giderleri için mahallî idarelerin genel bütçe vergi gelirleri payından yapılan kesinti oranlarında düzenleme yapılması, özel veya kamu ayrımı gözetilmeksizin her statüdeki kurum ve kuruluşun yönetim ve denetim organlarında görev alan her statüdeki kamu görevlilerine kurum içi ve kurum dışı ayrımı yapılmaksızın bu görevlerden sadece biri için ödeme yapılması ve yapılacak ödemelere üst sınır getirilmesi amaçlanmaktadır. Enerji sektöründe piyasa koşullarındaki değişiklikler ve yeni teknolojiler dikkate alınmak suretiyle ilgili mevzuatın daha etkin ve verimli uygulanabilmesi amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılması öngörülmekte olup bunun yanı sıra Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen bazı hükümlerin karar gerekçeleri doğrultusunda yeniden düzenlenmesine gidilmektedir.
Petrol piyasasında değişiklik yapılarak akaryakıt istasyonu dışında kendi araçlarına kendi ihtiyaçları için belirli şartlar altında akaryakıt ikmali yapabilecek yerlerin sınırlandırılması suretiyle, kamu ve can güvenliği dikkate alınarak mali usulsüzlük fiilleri de etkin bir şekilde mücadele edilecek kapsama alınmıştır. Bu açıdan bir hususu dikkate sunmak istiyorum: Özellikle tarımsal üretim yapılan çiftliklerde, tarım arazilerinde, şehre uzak olan bölgelerde bazı çiftçiler kendi ihtiyaçları için 1-2 tonluk mazotları kullanabilmektedir. Dolayısıyla da bu sınırlandırma çerçevesinde bu tür düzenlemelere dikkat edilmesi, çiftçilerimizin kullanabilecekleri akaryakıtlara bir müdahalede bulunulmaması büyük önem taşıyor kanaatindeyim.
Yine, 6015 sayılı Devlet Desteklerinin İzlenmesi ve Denetlenmesi Hakkında Kanun'la Hazine ve Maliye Bakanlığına tevdi edilen yetkilerin Strateji ve Bütçe Başkanlığına devredilmesi ve atıfların düzeltilmesi sağlanıyor. Yerel yönetimlere uygun faizli, uzun vadeli finansman desteği sağlanması için düzenleme yapılıyor. Özellikle depremden, 6 Şubat asrın felaketinden etkilenen deprem bölgesindeki belediyeler için de kaynaklarının azalmaması yönünde bir düzenleme yapılıyor. Bu, deprem bölgesindeki belediyeler için büyük bir avantaj sağlayacaktır.
Araç dışından şarj edilebilen hibrit elektrikli araçlardan maddede öngörülen şartları taşıyanların ÖTV oranlarında değişiklik yapılarak teşvik edilmesi, Sanayi ve Teknoloji Bakanı ile yatırımcılar arasında imzalanan ve yatırım teşviklerine ilişkin hükümler içeren sözleşmelerin, yatırım teşvik belgelerine istinaden uygulananlara benzer şekilde damga vergisinden istisna tutulması öngörülmektedir.
Adıyaman asrın felaketinde depremden en yoğun etkilenen 4 ilimizden biridir. 6 Şubat asrın felaketinde Adıyaman sadece konut ve insanlarını kaybetmemiş, aynı zamanda sanayicilerini, iş yerlerini, esnaflarını da kaybetmiş, iş yerlerinde, fabrikalarında ciddi hasarlar yaşanmış, birçok sanayicimizin fabrika ve tesisleri, esnaflarımız zarar görmüş, sanayici ve esnaflarımızın iş yerleriyle birlikte makine ve ekipmanı da kullanılmaz hâle gelmiştir. Adıyaman'da üretim ve istihdam anlamında büyük potansiyeli olan, 2022 yılında tescil edilmiş olan Kuyulu Organize Sanayi Bölgesi yaklaşık 4.300 dönüm büyüklüğündedir. Kuyulu Organize Sanayi Bölgesi'nde büyük bir organize sanayi kurulması ve yüzlerce fabrikanın Adıyaman ekonomisini ayağa kaldırması için çalışmalarımızı yürütüyoruz. Bu anlamda, bu bölgede faaliyette bulunan, Adıyaman'da faaliyette bulunan sanayiciler ve esnaf için özellikle KGF kredilerinin değişken faizli olmasından kaynaklı ciddi mağduriyetler yaşanmaktadır. Aynı şekilde, turizm sektörümüzün ayağa kaldırılabilmesi için, otellerimizin yeniden yapılabilmesi için, kadim medeniyetlerin beşiği olan Adıyaman'da konaklama ve turizm testlerinin yeniden yapılabilmesi için, hasar görenlerin ayağa kaldırılması, işletmelere can suyu verilebilmesi için de özel desteğe ihtiyaç var. Ayrıca kanun teklifiyle Adıyaman Üniversitesine 20'si profesör, 30'u doçent olmak üzere toplam 90 öğretim üyesi ve öğretim görevlisi kadrosu tahsis edilmesi bu anlamda Adıyaman Üniversitemizin gelişmesi için önemli bir katkı sağlayacaktır.
Son olarak, önemli bir konuyu gündeme getirmek istiyorum. Türkiye'de tüm işletmeleri, tüm iş yerlerini, mali müşavir, yeminli mali müşavir meslek mensuplarını yakından ilgilendiren enflasyon düzeltmesine ilişkin bir düzenleme zorunluluğunu dile getirmek gerekiyor. 1998 yılından beri geçici vergi beyannamelerine sadece geçici mizan üzerinden hesaplanan gelir tablosu eklenmektedir. Oysa 2024 yılından itibaren verilecek geçici vergi beyannamesine bilanço eklenmesi zorunludur. Bilanço çıkarılması, borçluların ve alacaklıların hesaplarının mutabakat yapılması, banka kayıtlarının, banka ile defter kayıtlarının mutabakat yapılması için uzun bir mesaiye gerek vardır. 4'üncü dönem geçici vergi beyannamesi kaldırıldığı için yıllık beyannameler ertesi yıl mart ve nisan ayında verilmektedir. 31 Aralıkla yıllık beyanname verme süresi yeterli olmaktadır. Bu nedenle enflasyon düzeltmesinin geçici vergi dönemi sonlarında değil, yıl sonunda yapılması gerektiği kanaatindeyim. Bu kapsamda, gerektiği takdirde idari yolla, gerektiği takdirde Vergi Usul Kanunu mükerrer 298'inci maddede yapılacak düzenlemeyle kalıcı olarak enflasyon düzeltmesinin geçici vergi dönemlerinde yapılmaması, hesap dönemi sonunda 31/12'de, yılda bir kez yapılması sağlanmalıdır diye düşünüyorum.
Sonuç olarak, mali disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak, ekonomik ve sosyal kalkınmanın temel taşlarından birisidir. Bu hedefe ulaşabilmek için şeffaflık, hesap verebilirlik, planlama, verimlilik, denetim ve toplum katılımı gibi temel prensipleri benimsemek ve uygulamak zorundayız. Kamu kurumları, kamu görevlileri, belediyeler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör ve tüm vatandaşlar olarak mali disiplini ve kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlamak için çalışmalıyız.
Kanun teklifinde emeği geçen bürokratlara, değerli milletvekillerimize teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Kurt, teşekkür ediyorum.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) ¬¬¬- Son bölüm iyiydi, gerçekten uygulanabilirse.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Gürer her zaman böyle iltifat yapmaz Sayın Kurt, bunu bilesiniz yani ilk defa böyle bir...
RESUL KURT (Adıyaman) - Ağabeyimiz, dostumuz yani.