| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri a) Türkiye Büyük Millet Meclisi b) Sayıştay Başkanlığı c) Cumhurbaşkanlığı ç) Kamu Denetçiliği Kurumu d) Başbakanlık e) Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı f) Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği g) Diyanet İşleri Başkanlığı h) Türkiye İnsan Hakları Kurumu ı) Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü i) Radyo ve Televizyon Üst Kurulu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 26 .01.2016 |
LALE KARABIYIK (Bursa) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Sayın Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, sayın başkanlar, değerli Komisyon üyeleri ve bürokratlar, değerli basın mensupları; evet, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısı Aktarma, Ekleme, Devir ve İptal İşlemleri başlıklı 6'ncı maddesi aslında 2015 yılında Anayasa'ya aykırılık iddiasıyla Anayasa Mahkemesine götürülen bir durumdaydı. Ancak tabii Anayasa Mahkemesi şimdiye kadar bir karar vermedi ve 2015 yılı bütçesi kullanıldı, bitti. 2016'ya geldik hâlen de öyle bir karar yok, aynı şekilde de gelmeye devam etti. Tabii bu 6'ncı maddenin Anayasa'ya aykırılığı konusunda zaman kalırsa tekrar değinmek istiyorum.
Sayın Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri sunuş konuşması yaptığı sırada, işte elimizdeki kitapçıklarda Cumhurbaşkanına methiyelerle başladı ve öyle devam etti ama bazı ayrıntıları da görsek iyi olurdu diye düşünüyorum. Bu methiyelerden sonra, üçüncü paragrafa baktığımızda "Cumhurbaşkanının doğrudan halk tarafından seçilmesi, bu makama gelen ve gelecek olan herkese anayasal görevleri yanında millete karşı da hesap verme sorumluluğu yüklemektedir." diyor. "Bu hesap verme sorumluluğu" cümlesine aynen katıldığım için şeffaflığın önemli olduğunu burada bir kez daha ifade etmek istiyorum.
Şimdi, yine aynı açıklamalarda özellikle üzerinde durmak istediğim bir konu var. Mesela burada Cumhurbaşkanlığının 2016 mali yılı bütçesi için öngörülen miktar içerisinde 170 milyon liralık bir sermaye yatırım ödeneği var. Mesela bu yatırım ödeneğinin nereye ait olduğunu, nelerin içinde olduğunu bilmek isterim.
Yine Sayın Meclis Başkanı "Aslolan kuvvetler ayrılığıdır." demişti; evet, şu anda ne kadar geçerli bunu bilemiyorum. Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda 26/3/2015 günü geç saatlerde görüşmeler devam ederken torba kanun teklifine AKP'nin bir madde ilave etmesiyle Cumhurbaşkanlığına da örtülü ödenek hakkı getirildiğini biliyoruz.
Şimdi, bugün örtülü ödenek düzenlemesinin seçimler öncesi başkanlık sistemi için bir hazırlık olduğu tartışmaları var; kamuoyunda bunları sürekli izliyoruz. Sırf bu yüzden dahi aslında burada şeffaflığa önem vermek ve bu rakamları açıklamak gerektiğini de ifade etmeden geçemeyeceğim.
Yine elimizdeki çizelgede, şu E cetvelinde, sayfa 18, 12'nci maddede, -Cumhurbaşkanlığı 2016 Yılı Bütçe Tasarısı'na Ekli E Cetveli'nin 12'nci maddesinden bahsediyorum- Cumhurbaşkanlığına Kamu İhale Kanunu'ndaki parasal limitlere tabi olmadan pazarlık usulüyle çok geniş bir alanda alım yapma yetkisi veriliyor 12'nci maddede. Hani burada "Taşıt kiralaması, diğer hizmet alımları, personel yemek vesaire gibi yine 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'ndaki parasal limitlere bakılmadan tedarikçiyle yapılacak pazarlık sonucunda." diyor. Burada ihale ya da teklif usulü değil mi? Bu ilgimi çekti.
Şimdi bizim soru hakkımız da olacak zannediyorum Sayın Başkan ama ikişer dakika olacak ve ben maalesef aşağıya da inmek zorunda kalacağım çünkü torba yasanının maddeleri az sonra devreye girecek, orada da konuşmamız var. Neyi nerede, ne zaman konuşacağımı artık şaşırdığım için sorulara da burada yer vermeye çalışıyorum çünkü orada da madde konuşmam olacak.
Evet, bir diğeri -yine 7'nci sayfada- Cumhurbaşkanlığı, 143 milyar 953 milyon lira ödeneği olmasına rağmen 280 milyar 582 milyon lira harcamış. Nerede? Mal ve hizmet giderlerinde. Şimdi, neredeyse 2015 yılı ödeneğinin 2 katı harcama gerçekleşmiş. Şimdi, mal ve hizmet alımlarında ödenek üstü harcama yapılmaz. Hangi acil veya zorunlu nedenlerle bu harcamalar yapılmıştır? Hani, ayrıntısı önemlidir diye düşünüyorum eğer şeffaflık sağlanması gerekiyorsa.
Yine bu arada konuşmalarımızın başından bu yana, yani benim Plan ve Bütçe Komisyonuna girdiğim günden bu yana, burada tartışırken bir noktaya geldiğimizde sürekli aynı cümleye geliniyor. İşte "Sandıktan çıkan sonuç ortada." gibi ya da işte "Halkımız, milletimiz cevabını verdi." şeklinde. Şimdi, bunları ben yanlış buluyorum yani milletimizin iradesine tabii ki saygılıyız ama burada bir tartışma konusu dile getirilirken tabii ki tartışacağız, sorular varsa çözüm üretmeye çalışacağız, kafamızdaki sorulara açıklık getirmeye çalışacağız ama bunun cevabı, işte "Sandıktan çıkan sonuca bakın." veya işte az önce "Halkın vermediğini gördünüz." falan gibi bu ifadeler gerçekten burada son derece yersiz oluyor. Tabii ki o zaman "Hiç sorun yok." diyeceğiz ya da "Hiç soru işareti yok." diyeceğiz. Yok mu? Var. Bu nedenle bırakın tartışalım, konuşalım ama cümlenin sonunu buraya getirdiğimiz zaman gerçekten bence hoş olmuyor.
Evet, yine kamuoyunda bir sürü rakam var; işte, ilk beş ayda örtülü ödenekten şu kadar harcandı, ilk on bir ayda işte şu kadar oldu hatta on üç yılda örtülü ödenekten harcama 17 kat arttı şeklinde. Rakamlar var, bu rakamları tek tek sayabilirim ama çok zaman alacak. Bunu kamuoyundan görüyoruz, basından görüyoruz böyle bir kafa karışıklığı var. Bence yarın Başbakanlık bütçesi de geçerken burada birtakım soru işaretlerine cevap vermek lazım. Şimdi elimizde tabii ne var? Şu anda Başbakanlıkla ilgili kesin hesap var ama 2014'ü içeriyor; oysa Mart 2015'ten itibaren örtülü ödenek geldiği için zannederim gizli hizmet gideri gibi bir madde midir onu da bilemiyorum ama hangi hesapta göreceğiz? Yani bakarsak görebilecek miyiz ki şu anda 2015 yok elimizde, göremiyoruz. Ama ben kamuoyunun bilgilenmesi açısından, bu Başbakanlık ödeneği içerisinde -Cumhurbaşkanlığı ödeneği de bunun içerisinde- ne kadarı Başbakanlık tarafından kullanıldı, ne kadarı örtülü ödenek olarak Cumhurbaşkanı tarafından kullanıldı, bunların kamuoyuna aktarılması gerektiği düşüncesindeyim. Burada şeffaflık istiyorsak, birtakım şaibeler de varsa, soru işaretleri de varsa bunların net olarak bugün ya da yarın anlatılmasını istiyorum.
Yine birtakım sorularım da olacak ama... Mesela Sayıştay konusunda bir sorum olacak: Acaba özel hesaplardan kaç tanesi üzerinde Sayıştay denetimi yapıldı? Mesela, onların ayrıntısını görmek isterim.
Sayın Başkan, zamanım var mı? Bir sorum var ama aşağıya ineceğim için...
Şimdi, Anayasa'nın Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği başlıklı 107'nci maddesi "Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin kuruluşu, teşkilat ve çalışma esasları, personel atama işlemleri Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenir." diyor. Bu maddeden Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin kuruluşu, teşkilat ve çalışma esasları, personel atama işlemlerinin Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenleneceğini anlıyoruz.
Bu kararname Cumhurbaşkanı tarafından hazırlanır ve onun imzasıyla yayımlanıp yürürlüğe konulur. Ancak son zamanlarda harcamaya dönük olarak Cumhurbaşkanlığı kararnameleri çıkarıldığı ve Cumhurbaşkanlığının harcamalarının Resmî Gazete'de yayımlanmayan Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yapıldığı iddiaları bulunuyor; bu iddialar doğru mu? Az önce de ifade ettiğim gibi bunlara açıklık getirilmesi kamuoyu açısından da faydalı olacaktır diye düşünüyorum.
Teşekkür ederim.