| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri a) Türkiye Büyük Millet Meclisi b) Sayıştay Başkanlığı c) Cumhurbaşkanlığı ç) Kamu Denetçiliği Kurumu d) Başbakanlık e) Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı f) Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği g) Diyanet İşleri Başkanlığı h) Türkiye İnsan Hakları Kurumu ı) Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü i) Radyo ve Televizyon Üst Kurulu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 26 .01.2016 |
MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Teşekkür ediyorum.
Pazarlık oldu, evet sataşacağım, Mehmet Günal...
Sayın Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanımız, değerli kurum temsilcileri, kıymetli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Güzel bir bütçe görüşme maratonunu sürdürüyoruz, inşallah sonuna kadar da böyle çok fazla sıkıntı oluşmadan bitiririz diye temenni ediyorum.
Sayın Başkanım, yeni bir anayasa sürecine giriyoruz. Tüm siyasi partiler özellikle uzlaşma komisyonuna üyelerini verdiler. Ancak, burada kendi açımdan yeni bir sürecin başlamasını çok değerli buluyorum ama burada birkaç hususa da değinmekte fayda olduğunu düşünüyorum.
Geçtiğimiz dönemde, 24'üncü Dönemde yine benzer bir yapıda her siyasi partinin 3'er temsilci verdiği bir Anayasa Uzlaşma Komisyonu kurulmuştu. O komisyon yaklaşık yirmi beş aylık bir çalışma sürdürdü. O çalışma neticesinde binlerce sayfa tutanak tutuldu, yüzlerce sivil toplum kuruluşu ile görüşüldü. 60'a yakın maddede bir uzlaşı sağlandı ama bunlar bir türlü yazım aşamasına gelemedi ve daha sonra bu ayrıldı. Burada şu husus çok önemli, bütün siyasi partilerin Türkiye'nin yeni bir anayasaya ihtiyaç duyduğu noktasındaki mutabakatı çok önemli. Ama Türkiye'nin duyduğu bu yeni anayasa ihtiyacının özellikle belli başlıklarla akamete uğratılması gerçekten yanlış olur. Bugün baktığımızda yeni anayasayı konuşuyoruz ama hep önümüze "Ya, başkanlık sistemi" Bunu da konuşalım, bundan da çekinmeyelim, Başkanlık sistemi de var. Ama bunun içerisinde temel hak ve hürriyetlerle ilgili düzenlemeler olacak, yasamayla ilgili düzenlemeler olacak, yargıyla ilgili düzenlemeler olacak, yürütmeyle ilgili düzenlemeler olacak. Birçok hususta yapılacak düzenlemeler Türkiye'nin ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir anayasanın oluşmasına vesile olacaktır. Ama sadece başkanlık sistemi göz önüne getirilerek, sadece bu husus, sistem tartışmaları konuşularak diğer hususların göz ardı edilmesi ve bu sebeple de anayasa tartışmalarının, anayasa görüşmelerinin de akamete uğraması endişesini de taşımıyor değilim, geçmiş dönemi yaşamış biri olarak, geçmiş dönemdeki yirmi beş aylık bir tecrübeyi görmüş biri olarak. Tabii, inşallah bu yeni çalışmalar, sizlerin ortaya koyacağınız uzlaşı çerçevesinde güzel bir sonuçla tamamlanacağını ve bu kadar uzun bir süre de olmayacağını temenni ediyorum. Çünkü yirmi beş ay çok uzun bir süre, Türkiye'nin acilen yeni bir anayasaya ihtiyacı var. Bu çok acil bir şekilde, altı ay olur, yedi ay olur, sekiz ay olur ama maksimum bir yılı geçmemesi gerektiğini de düşünüyorum.
Tabii, burada Meclisle ilgili değerlendirmeler yaparken Sayın Temizel'in Türkiye Büyük Millet Meclisinin denetimiyle ilgili ortaya koyduğu hususların da çok değerli olduğunu düşünüyorum. Zira, Türkiye Büyük Millet Meclisinin denetiminin Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yapılması da çok değerlidir. Burada, bu çerçevede baktığımızda, özellikle geçmiş denemde yaşanmış olan veya yaşanmışsa eksikliklerin sizin döneminizde ortadan kaldırılacağını da düşünüyorum, denetimle ilgili. Bu çerçevede, denetimlerin iyi yapılması hâlinde ki tabur örneğini verdi Sayın Temizel, tabur örneği önemlidir. Biz bu tabur örneğini sorduğumuzda, karşımıza genelde hani, oraya ciddi masraflar yapıldı, burası güzel çalışan bir tesisti yıkıldı. Meclis çalışmalarının olmadığı bir dönemde, özellikle Meclisin tatilde olduğu bir dönemde yıkıldı. Sorduğumuz zaman sebep de hemen önümüze "güvenlik endişesi" gibi belki çok da dikkate alınmasını düşünmediğimiz, belki çok da haklı bulmadığımız sebepler ileri sürülüyor.
BAŞKAN - Milletvekilleri çok şikâyetçi bu işten.
MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Zira, eğer güvenlik endişesi olarak düşünürsek Sayın Başkanım, özellikle Türkiye Büyük Millet Meclisinde görev yapmakta olan milletvekili arkadaşlarımızın odalarının bulunduğu yerler de güvenlik açısından çok sağlıklı değil, eğer o çerçevede düşünürsek taburla ilgili yıkım sebebini.
Yine, benzer bir şekilde denetimle ilgili ki ben geçtiğimiz günde bir tevafuk yaşadığım bir olay çerçevesinde bir hususu dile getirmek istiyorum. Kullanmakta olduğum telefonun hattıyla ilgili ilgili operatörü aradığımda operatörle bir sorun yaşadım. Operatöre şunu sordum: "Ya, bizim bu operatörlerle ilgili ne kadar aylık ödeme yapılıyor?" Bana söylenen rakam 193 lira. Sayın Başkanım, 193 liraya benzer bir çalışmayı... Parlamenterler Birliği bir çalışma yaptı, bir anlaşma yaptı, aynı şartlarla 5 "Gigabyte" İnternet, 5.000 dakika her yöne konuşma, 3.000 SMS. Bizse 6.000 dakika her yöne konuşma 5 Gigabyte İnternet, 1.000 SMS. Buna 193 lira ödüyoruz, Parlamenterler Birliği sadece 59 lira ödüyor, arada böyle bir ciddi fark var. Toplu yapılan ki bugün bireysel olarak başvurduğunuzda, bireysel olarak bir operatöre gittiğinizde bu ödenen rakamın çok çok altında bir rakamla anlaşma yapılması mümkün olacaktır diye düşünüyorum.
Tabii, yine benim, özellikle yeni olduğum dönemde, yeni milletvekili olduğum dönemde burada, bu Komisyonda çıkardığımız bir Türkiye Büyük Millet Meclisi Teşkilat Yasası var. Yine aynı şekilde çıkaramadığımız, burada görüştüğümüz ama çıkaramadığımız milletvekili yasası var. Teşkilat Yasası'nda ciddi eksiklikler var, ciddi hatalar var. Bunları belki o dönemde gözden kaçırmış olabiliriz, belki konuşulup dile getirilmiş olabilir ama burada baktığımızda özellikle birçok yetkinin burada Meclisin temsilcisi konumunda olan Sayın Başkan yerine Genel Sekretere verilmiş olması bir yanlış olarak değerlendiriyorum. Sizlerin de bu hususta bir çalışma ortaya koyarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Teşkilat Yasası'nda bir düzenleme yapılması yönünde adım atmanız gerektiği noktasında görüşümü iletiyorum.
Yine, uzun zamandır her konuda yasa çıkaran Türkiye Büyük Millet Meclisinin kendi milletvekilleriyle ilgili bugüne kadar bir yasayı da çıkaramamış olması çok büyük bir eksikliktir.
İnşallah yeni dönemde hem yeni bir Anayasa hem yeni bir İç Tüzük hem de yeni bir Teşkilat Yasası hem de bir milletvekili yasasının sizlerin katkılarıyla hayata geçirilmesini temenni ediyor, teşekkür ediyorum.
Bütçenin hayırlı olmasını temenni ediyorum.