KOMİSYON KONUŞMASI

CEVDET AKAY (Karabük) - Teşekkür ederim Başkanım.

Şimdi, kamu bankalarının sermayesinin güçlendirilmesine yönelik bir madde gördüğümüz kadarıyla. Daha önce Türkiye Varlık Fonu tarafından yine kamu bankalarına 2022 yılında 55,5 milyar TL, 2023'te de 111,5 milyar TL kaynak aktarıldığını biliyoruz. 2024 yılı için aktarılan bir tutar var mı? Onu henüz bilmiyoruz, bize ulaşan bir veri olmadı. Onu da bizimle paylaşırsanız memnun oluruz ama şimdi anlıyorum ki yine Türkiye Varlık Fonu bünyesinden İstikrar ve Denge Alt Fonu için kamu bankalarının sermayelerini güçlendirmek üzere ikrazen özel tertip devlet iç borçlanma senedi çıkarılmasına Hazine ve Maliye Bakanı müsaade edecek, yetki Hazine ve Maliye Bakanında olacak.

Şimdi, yine, Bütçe Kanunu'na baktığımızda 12'nci maddede yüzde 3'lük bir sınırlama var. Başlangıç bütçe büyüklüğünün, gider büyüklüğünün yüzde 3'ü kadarıyla bir borçlanma limitiyle ilgili bir sınırlama var, o da 332 milyar civarında. Daha önce genel konuşmamda da sormuştum, şimdi, bu özel tertip devlet iç borçlanma senetleri ihraç edildiğinde bu borçlanma limitine tabi mi, yoksa limit dışı mı? Bu önemli, bu konuyu netleştirebilirsek burada çünkü 332 milyarın üzerinde bir borçlanma olduğu zaman buradaki kanuna aykırı bir hareket söz konusu olduğundan borçlanılamayacak. Ayrıca bu limitin dışında bir borçlanma yetkisi varsa da o da ayrı bir sorun, onun netleşmesi gerekiyor.

Bir de "Sermaye yeterlilik rasyoları açısından bu önemli." diye ifade edildi. İşte, yüzde 8'lik kriter ülkemiz için yüzde 12, kamu bankaları için -Sayın Bakan Yardımcısı da ifade etti- yüzde 15 civarında, değil mi? Siz de Vekilim ifade ettiniz, yüzde 15,1 civarında bir oranımız var. İşte, burada sermaye/risk ağırlıklı varlıklar açısından acaba gerçekte tahsili gecikmiş alacaklarda olması gereken ama olmayan, seyyal gözüken birtakım sorunlu krediler mi var? Sermaye güçlenmesi desteğine mi ihtiyaç var? Niçin böyle bir maddeye gerek görüldü? Bu konuyla ilgili de açıklamaları yaparsanız memnun oluruz.