KOMİSYON KONUŞMASI

SADIK BADAK (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Bakanım, değerli milletvekili arkadaşlarım, kıymetli bürokratlar, değerli basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakanım, Kalkınma Bakanlığı ülkemizin planlı döneminden bu yana ana yatırımların ve ana akışların iktisadi ve sosyal planlamaların gerçekleştirilmesinde son derece kilit bir rol oynamakta. Nitekim bunu hem Onuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı'nda hem Orta Vadeli Plan'da daha etkin bir şekilde görüyoruz. Bu bakışın, bu etkinliğin açıklanmaya başlamış olan 25 ana başlıkta 1.200 alt başlıktaki dönüşüm programlarıyla daha da aktif, daha da etkin hâle gelmekte olduğunu, geleceğini memnuniyetle görüyoruz, takip ediyoruz. Bu bakımdan hem Bakanlığınıza hem Hükûmetimize teşekkür ediyoruz halkımız adına.

Ben bu konuşmamda genel konulara değil, daha çok bölgemizi, yöremizi, Batı Akdeniz'i ilgilendiren lojistikle ilgili iki konuya temas etmek istiyorum fakat ona geçmeden önce sunumunuzun 44'üncü sayfasında stratejik planlama birimiyle ilgili son derece önemli gördüğüm bir konu, bir başlık geçti. Kamu kurumlarının stratejik planlama süreçlerinin daha uyumla hâle getirilmesi için bir çalışma başlatılmış. Esasen bu kadar önemli bir konu diğer fiilî konuların aciliyeti ve günlük meşgalesi içerisinde sanki küçülmüş, üstü örtülmüş gibi görünüyor. Benim temennim, bu birimi biraz daha güçlendirmek, bu faaliyetleri biraz daha gözle görülür hâle getirmek ve stratejik planlamanın sadece merkezî bakımdan değil, taşrada da uygulanabilirliğini ve takip edilebilirliğini güçlü kılmak. TÜSSİDE bu konuda kamuda olura imza atanlara çok ciddi stratejik planlama eğitimleri verdi. Hâlâ devam edip etmediğini bilmiyorum. Fakat stratejik planlama eğitimi verecek uluslararası nitelikte verimliliğe sahip öğretim üyesi sayımızın da çok olmadığını biliyoruz, iki elin parmağı kadar. Hem bu öğretim üyelerimizden, fırsat varken, vaktiyle, fazlasıyla istifade edebilmek hem taşraya stratejik planlama uzmanı yetiştirmek bakımından bu birimin biraz daha güçlendirilmesi gerektiği kanaatindeyim. En azından kalkınma ajanslarında yatırım destek ofislerinde, her yatırım destek ofisinden 1 uzman yetiştirilse o ilin ilçeleriyle beraber stratejik planlamalarına kamudan başlayıp, yerel yönetimlerden başlayıp destek olabilir kanaatindeyim. Bu konuda hayli problem var. Biz birkaç problem yaşadık, birkaç zaman kaybı oldu. Fakat Bakanlığınızın bu biriminin bu faaliyetlerinin son derece önemli olduğunu ifade etmek istiyorum.

Şimdi, Antalya, Burdur, Isparta kendi yağıyla kavrulan ve artı değer yaratan bir bölge. Kalkınma hızı itibarıyla da Antalya ortalama ülkemizin kalkınma hızının belki 2 bazen 3 katı gelişiyor. Havza bazında baktığımızda, Burdur Isparta'yla beraber 2 kat gelişiyor. Bu çerçevede, lojistik bakımdan, teşekkür ederiz, Ulaştırma Bakanlığının ulaşım altyapılarına siz planlama açısından gerekli desteği veriyorsunuz. Alanya'nın Sarıveliler üzerinden Konya'ya bağlanması, Antalya'nın Serik, Beyşehir üzerinden, Taşağıl üzerinden yine Konya'ya bağlanması konularındaki yatırımlara ciddi destek verdiniz. Bu çerçevede Afyon-Antalya arasında yapılmakta olan yüksek nitelikli duble yol pek çok kara yolu ihtiyacımızı giderecek. Belki on-on beş sene yörenin ihtiyacını giderecek. Fakat şu anda Ulaştırma Bakanlığının projelerini bitirmiş olduğu, bitirmekte olduğu iki önemli yatırım var. Birisi Eskişehir-Isparta-Burdur-Antalya Limanı'na uzanan hızlı demir yolu. 9 milyar lira keşif bedeli olduğu bildiriliyor. Diğeri de Denizli-Burdur-Antalya otoyolu, Afyon-Burdur-Antalya-Alanya otoyolu. Elbette bu projeler esasen mevzi bakımdan değil, genellikle ulaşım projeleri Anadolu'dan İstanbul'a müteveccihen bir verimlilik hesabıyla birinci planda gerçekleştiriliyor. İkinci öncelikleri de kendi havzası içerisindeki veya komşu havzayla ilişkileriyle gerçekleştiriliyor. Tabii ki Eskişehir'den Antalya'ya projenin bitirilmesi son derece önemli fakat bölgemizdeki harekete, yük ve taşımacılık hareketine baktığımız zaman bizim için birinci planda Baladız'dan, Keçiborlu noktasından Antalya Limanı'na bu hattın bitirilmiş olması tamamının bitirilmiş olmasından çok daha önemli. Afyon-Burdur-Isparta bölgesindeki mermercilik, Isparta çimento, Denizli çimento, Antalya bölgesindeki çimento fabrikalarının ihracat hareketi Antalya Limanı'na bunların demir yoluyla indirilmesi son derece önemli. Bunun işletme safhasını hiç düşünmeden altyapısı gerçekleşse Baladız dediğimiz noktadan -oraya kadar demir yolu geliyor, Isparta ve Burdur'a ayrılıyor- Baladız'a kadar yeni hat yapılsa 130 kilometrelik bütünü bırakılarak, limana bağlanmış olan bu hattın hızlı bir şekilde özel sektör tarafından işletilebileceğini söylememiz lazım. Özel sektör buna hazır, bizim yöremizde organize sanayi bölgede lojistik firmalarıyla yaptığımız görüşmelerde acil ihtiyaç Eskişehir'e bağlanmak değil, Baladız'a bağlanmak yönünde. Hemen havzanın yüklerin sadece klinker, mermer ve bunun türevleri değil, bunlar dışında Antalya Limanı'ndan gelip gidebilecek bütün yükler de buradan elleçlenebilecek ve konvansiyonel hatla bu yeni yapılacak hat birleştirilmek suretiyle zaten ana demir yolu hattıyla da Afyon'la, Kütahya'yla, Konya'yla da birleştirilmiş olacak. Bu açıdan bu konunun bir masaya yatırılmasını talep ediyoruz bölgemiz adına.

İkinci konu otoyolla ilgili.

BAŞKAN - Süre sıkıntınız yok efendim, buyurun.

SADIK BADAK (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sizin de adınıza konuşuyorum müsaadenizle.

BAŞKAN - Onun için dedim ben de yani, evet.

SADIK BADAK (Antalya) - Denizli, Burdur, Antalya, Alanya -böyle diyelim- Afyon, Burdur, Antalya, Alanya otoyolları iki ayrı proje olarak Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapıldı. Fakat projenin adı, bütünlüğü itibarıyla ikisi ayrı proje olarak görülüyor. Birisi Denizli-Antalya diye geçiyor, maliyet, verimlilik hesabı bu dosyada takip ediliyor. Diğer Afyon-Antalya-Alanya, 480 kilometre. Yap-işlet-devretle getiriliyor. Tabii ki planlama açısından Antalya-Alanya 145-150 kilometre, Gazipaşa Havaalanı'na uzatılırsa 160 kilometre çok verimli, çok acil, hemen bugün açılsa geri dönüşü başlayacak, hemen açabilsek. Fakat Afyon-Antalya kısmı biraz düşündürücü. Hele yapılmış olan bu yüksek vasıflı duble yolun kendini geri ödemesi, daha on-on beş yıl bölgeye hizmet edece olması tabii planlamacı arkadaşları düşündürüyor "Afyon-Antalya'yı acaba ikinci etapta mı yapsak." diye. Doğrudur, bu düşünülebilecek bir şey, fakat bunun yerine Denizli-Antalya'yı eklemek çok mantıklı geliyor bizim arkadaşlarımıza. Çünkü Antalya'nın ürettiği iki ürün turizm ve nitelikli tarımın batı iç egeye Denizli üzerinden ulaştırılması Kütahya, Manisa, İzmir, Aydın hattına ulaştırılması Afyon'a ulaştırılmasından daha öncelikli. Yani projenin Afyon ayağının Denizli ayağına kaydırılmak suretiyle Denizli-Antalya-Alanya otoyolu olarak düşürülmesi, masaya yatırılmasının yeni bir verimlilik penceresi açabileceği kanaatindeyiz, bu konuyu talep ediyoruz Sayın Bakanım.

Ben başka bir konuya girmeyeceğim, sürem de bitti.

Bu vesileyle Bakanlığımızın 2015 bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum.

Teşekkür ediyorum.