KOMİSYON KONUŞMASI

VEYSAL TİPİOĞLU (Kocaeli) - Sağ olun Sayın Bakanım.

Sayın Bakanım, Sayın Bakan Yardımcım, saygıdeğer milletvekillerimiz, Komisyonumuzun değerli üyeleri, kamu kurumlarından gelen çok değerli bürokratlar, basınımızın güzide temsilcileri; öncelikle hepinizi saygıyla hürmetle selamlıyorum.

Yürürlük ve yürütme maddeleriyle birlikte toplam 46 maddeden oluşan Dahiliye Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında ilk imzacı olarak sizlere bilgi arz edeceğim.

Değerli hazırun, yurdumuzun iç güvenliğini ve asayişini sağlamak, kamu düzeni ve güvenliğini muhafaza etmek, suç işlenmesini önlemek ve suçlularla etkin bir şekilde mücadele etmek, kaçakçılığı engellemek, nüfus ve vatandaşlık hizmetlerini yürütmek ve kara yollarında trafik düzenini sağlamak amacıyla ülkemizde yaşanan toplumsal, ekonomik ve teknolojik gelişmeler göz önüne alınarak İçişleri Bakanlığının görev, yetki ve sorumluluk hususlarında hukuki düzenleme yapılması hasıl olmuştur. Bilindiği üzere, ateşli silahlar ile mermilerinin ve bıçaklar ile salt saldırı ve savunmada kullanılmak üzere özel olarak yapılmış bulunan diğer aletlerin ülkemize sokulması, yapılması, satılması, satın alınması, taşınması veya bulundurulması 6136 sayılı Ateşli, Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkındaki Kanun hükmüne tabidir. Kanun teklifiyle burada düzenleme yapılarak kayıt dışı olarak yurt dışından getirilen veya ülkemizde yasa dışı üretilen ateşli silahlara ait ana veya balistik öneme haiz parçalarının her biri bu kanun kapsamına alınmaktadır. Bu düzenlemeyle münferit yollarla temin edilen silah parçalarının birleştirilerek ateşli silah hâline getirilmesinin önüne geçilecek, bu sayede yasa dışı olarak üretilen silahların terör ve suç örgütlerinin eline geçmesi önlenerek suç ve suçlulara karşı yürütülen kararlı mücadeleye katkı sunacağını düşünmekteyiz.

Son yıllarda şiddet olaylarında ruhsatsız silah kullanımı oranının arttığı gerçektir. Buradan yola çıkarak suçlularla etkin mücadele edilmesi ve suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla ruhsatsız silah kullananlara uygulanacak müeyyideyi artırıyoruz. Bu düzenlemenin toplumda ruhsatsız silah temin ve kullanımından kaynaklı olduğu değerlendirilen bir tehdidin bertaraf edilmesine önemli bir katkı sağlayacağı, toplumda bu vesileyle oluşan cezasızlık algısının da ortadan kalkacağını düşünmekteyiz. (2/2660) esas numaralı Kanun Teklifi tutanağa eklidir. (2/2260) esas numaralı Kanun Teklifi tutanağa eklidir. (2/2660) esas numaralı Kanun Teklifi tutanağa eklidir. Bununla birlikte, kurusıkı olarak tabir edilen silahların özelliklerinde değişiklik yapmak suretiyle, öldürmeye ve yaralamaya elverişli ateşli silah vasfına dönüştürülenler hakkında da daha ağır ceza uygulanmasına yönelik değişiklikler yapıyoruz.

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda yapılan düzenlemeyle trafik düzen ve güvenliğinin sağlanması amacıyla, halkımız arasında "çakar" diye tabir edilen, ışıklı veya sesli uyarı işareti veren cihazların kullanılması yasak olan araçlarda bulunmasının önüne geçilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu sebeple, ihlallere uygulanacak idari para cezaları ağırlaştırılarak 6.439 liradan 96 bin TL'ye ve tekerrürü hâlinde 2 katına, 192 bin TL'ye çıkarılmaktadır. Bu araçları kullanan sürücülerin sürücü belgelerine el konulması ve araçların geçici bir süre trafikten men edilmesi hususları da düzenlenmektedir.

Düzensiz göçle mücadelede etkinliğin sağlanarak kamu düzeni ve güvenliği açısından risk teşkil eden yabancıların ülkemizden mümkün olan en kısa sürede çıkışlarının sağlanması amacıyla teklifte bazı düzenlemelere yer veriyoruz. Bu kapsamda, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda yapılan düzenlemeler ile sınır dışı etme kararına ve kısa dönem ikamet izninin reddine veya iptaline karşı açılan davaların kısa sürede sonuçlandırılması ve bu sayede yasa dışı olarak ülkemize girdiği tespit edilen düzensiz göçmenlerin mümkün olan en kısa sürede ülke dışına çıkarılması amaçlanmaktadır.

1952 yılından beri mesleki bir emeklilik kurumu şeklinde faaliyetine devam eden Polis Bakım ve Yardım Sandığının, hâlihazırda mevcut çalışan Emniyet teşkilatı mensuplarına sandığın öz kaynakları ile sağlanan emeklilik, ölüm ve maluliyet yardımlarının yanı sıra "emeklilik sonrası isteğe bağlı üyelik ve katılım payı sistemi" adı altında tıpkı OYAK'ta olduğu gibi "emeklilik sonrası katılım kâr payı" adı altında ikinci bir emeklilik maaşı ve ölüm yardımlarından yararlanabilme imkânı getirilmiştir. Ayrıca, sigorta, içecek, gayrimenkul, inşaat, turizm, bilişim, teknoloji alanlarında bağlı ortaklık ve iştirakleriyle önemli bir öz kaynak büyüklüğüyle istihdam sağlayıp vergi ödeyen POLSAN'ın, çıkartılacak yönetmelikle, sandık varlıklarını kârlılık, verimlilik ve kurumsal yatırım ilkelerine göre yönetmek ve doğru yatırımlarla korumak ve sürdürülebilir şekilde büyütmek için güçlü bir organizasyon yapısına ve profesyonel bir yönetime kavuşturulması amaçlanmaktadır.

Sahil Güvenlik ve Jandarma Genel Komutanlığı personelinin moralini yükseltmek, tecrübelerini ve başarılarını artırmak amacıyla kendisine tevdi edilen görevleri cesaret, feragat, kahramanlık ve üstün bir başarıyla yerine getiren personele Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası yanında Şeref Madalyası ve Üstün Hizmet Madalyası da verilmesinin önünü açtık. Aynı zamanda, burada, her türlü takdirin üzerinde, vatana, millete gece gündüz demeden hizmet eden Emniyet teşkilatı personelinin de bu şeyden yararlanması noktasında önerge verdik. Aynı şekilde, bu Üstün Cesaret Madalyası, Üstün Feragat Madalyası Emniyet teşkilatımıza da verilecektir ve bundan dolayı da ben bu vesileyle, ülkemizin birliği ve beraberliği için, bütünlüğü için gece gündüz demeden ve her türlü takdirin üzerinde görev ifa eden güvenlik kuvvetlerimizin, Emniyet teşkilatımızın, Jandarma teşkilatımızın da bütün mensuplarına sağlıklar, hayırlı uzun ömürler diliyorum.

Yine, Anayasa Mahkemesinin çeşitli dönemlerde vermiş olduğu iptal kararlarıyla bazı düzenlemeler hükümsüz kalmış, bazı düzenlemeler için ise iptal edilmesi nedeniyle doğacak hukuki boşluk kamu yararını ihlal edecek nitelikte görülmüştür. Bu sebeple, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından, Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği kararları doğrultusunda değişiklikler yapılarak oluşan hukuki boşluğun doldurulması hasıl olmuştur. İçişleri Bakanlığının çok geniş bir yelpazede yürüttüğü hizmetler esnasında ortaya çıkan yasal düzenleme ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla kaymakamlık mesleğine giriş şartlarından, çarşı ve mahalle bekçilerimizin çalışma saatlerinin düzenlenmesine, kiralık araçlarla suç işlenmesinin önlenmesine müteallik bir dizi düzenleme Meclisimizin ve Komisyonumuzun takdirine sunulmaktadır.

Değişen şartlara bağlı olarak, İçişleri Bakanlığımızın oluşan ihtiyaçları dikkate alınarak titizlikle hazırlamaya çalıştığımız bu kanun teklifi ülkemize, aziz milletimize, Emniyet teşkilatımıza, Jandarma teşkilatımıza, Sahil Güvenliğe ve İçişleri Bakanlığı ailesine hayırlı olsun diyorum.

Saygılarımla.