Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Millî Eğitim Bakanlığı b)Yükseköğretim Kurulu c)Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı ç)Yükseköğretim Kalite Kurulu d)Üniversiteler |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 14 .11.2024 |
TUĞBA IŞIK ERCAN (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Eğitim bir milletin kalkınmasında, toplumların kalkınma hedeflerine ulaşmasında şüphesiz en temel yapı taşıdır. Öncelikle bir eğitimci olarak şunu gururla ifade etmek isterim ki AK PARTİ iktidarları olarak her zaman eğitime en büyük payı ayırdık ve ayırmaya devam ediyoruz. 2002 yılında 10,4 milyar TL olan Millî Eğitim Bakanlığı bütçemiz 2024 yılında yaklaşık 1 trilyon 617 milyon TL'ye, 2025 yılında ise yaklaşık 2 trilyon 187 milyon TL'ye yükseltilmiştir.
Yirmi iki yıllık iktidarımız döneminde eğitimde çığır açan reformlara imza attık. 2002'den bugüne kadar toplam 254 milyar lira yatırım yaptık ki bunun bugünkü değeri 2,2 trilyon TL'yi aşmaktadır. Bu yatırımlarla derslik sayımızı 367 binden 742 bine çıkardık; öğretmen sayımızı 540 binden 1 milyon 186 bine yükselttik.
Eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak adına teknolojik altyapıya büyük önem verdik. FATİH Projesi kapsamında 600 binden fazla etkileşimli tahta dağıttık. Millî Teknoloji Hamlemiz kapsamında bu tahtalar için özel olarak üretilen yerli ve millî yazılımımız olan Pardus ETA işletim sistemini 230 binin üzerinde etkileşimli tahtaya...
EBA platformumuz 3.164 ders, 3.356 kitap ve 64.839 görsel, işitsel içerikle öğrencilerimize hizmet vermekte. Öğretmenlerimizin mesleki gelişme için kurduğumuz Öğretmen Bilişim Ağı platformunda 1 milyon 150 binden fazla öğretmenimiz eğitim almıştır.
Gurur verici bir gelişme olarak OECD raporlarına göre dijital öğrenmeye hazırlık indeksimiz 0,37 ile OECD ortalaması olan 0,02'nin çok çok üzerindedir. PISA 2022 sonuçlarına göre Türkiye matematik ve fen alanlarında performansını istikrarlı bir şekilde artıran 4 ülkeden 1'i olmuştur. Ancak asıl gururumuz yeni Türkiye Yüzyılı'nda eğitim camiasına kazandırılan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'mizdir. Bu model medeniyetimizin değerlerini merkeze alan millî ve manevi değerlerimizi yaşatan, aynı zamanda cumhuriyetimizin çağdaş gerekliliklerini karşılayan, bir yandan sürekli gelişime ve değişime açık ve yurt içi ve yurt dışında yıllarca görev yapan bir eğitimci olarak yıllardır beklediğimiz bir eğitim sistemidir.
Maarif Modelimiz aklıselim, kalbiselim, zevkiselim ve aklı hür, vicdanı hür, kendi hür nesiller yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bu model on yıllık titiz bir çalışmanın, kapsamlı araştırmaların ve geniş katılımlı istişarelerin ürünüdür. 81 ilimizden öğrencilerimizin, öğretmenlerimizin görüşlerini aldık. 17 bin öğrencimizle bire bir beklentilerini dinleyerek Singapur'dan Finlandiya'ya, İngiltere'den Güney Kore'ye kadar dünyanın önde gelen eğitim sistemlerini inceleyerek oluşan bir eğitim sistemidir.
Modelimizin en önemli yeniliklerinden biri eğitimde ileri ülkelerde olduğu gibi, öğretim programlarında yaptığımız yüzde 35'lik sadeleştirmedir. Bu sadeleştirme, öğrencilerimizin daha derinlemesine öğrenmesini sağlayacak, ezberden uzak, analitik düşünmeyi destekleyen bir yaklaşımı temsil etmektedir.
Maarif Modelimiz bütün ideolojilerin üstünde, millî bir şahsiyetin oluşumuna katkı sağlamakta, ahlaklı, erdemli, milleti ve insanlık için iyi, doğru, faydalı ve güzel olanı yapmayı ideal edinmiş, bilge nesiller yetiştirmeyi hedeflemektedir. Model kapsamında saygı, sorumluluk ve adalet çatı değerlerimiz etrafında tasarruf, sabır, mahremiyet mütevazılık, sağlıklı yaşam ve çalışkanlık gibi kişisel değerlerimizi sevgi, dostluk, özgürlük, dürüstlük, vatanseverlik, yardımseverlik ve aile bütünlüğü gibi sosyal değerlerimizi öğrencilerimize aktarırken dijital, finansal ve medya okuryazarlığı gibi çağın gerektirdiği yetkinlikleri öğrencilerimize kazandırmaktadır.
Yine, aynı şekilde öğretmenlerimizin mesleki gelişimine de büyük önem veriyoruz. 2022-2024 tarihleri arasında 35 bin hizmet içi eğitim sertifikası verdik. Öğretmenlik Mesleği Kanunu'yla öğretmenlerimizin haklarını güvence altına aldık ve pek çok gelişmiş ülkede var olan öğretmen gelişim programımızı desteklemek üzere Öğretmen Akademisini başlattık.
Evet, OECD'nin Bir Bakışta Eğitim Raporu'na göre Türkiye'de 6-14 yaş aralığında okullaşma oranı yüzde 98,8'le OECD ortalamasının yüzde 98,4 olarak üzerindedir. Eğitime ayırdığımız bütçe toplam kamu harcamalarının yüzde 10,7'siyle yine OECD ortalamasının üzerindedir. Öğretmen kalitemiz dikkat çekmekte, OECD ülkeleri arasında yaygın olan nitelikli öğretmen açığı sorunu ülkemizde bulunmamaktadır. Öğretmenlerin meslekten ayrılma oranı yüzde 2'yle OECD ülkeleri arasında en düşük seviyededir.
Sayın Başkan, değerli üyeler; Türkiye Yüzyılı'nda eğitim adına attığımız bu kararlı adımlar...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Tuğba Hanım, teşekkür ederiz.
TUĞBA IŞIK ERCAN (İstanbul) - Sayın Bakanımıza, Bakanlık personelimize çok teşekkür ederim.