KOMİSYON KONUŞMASI

NECMETTİN ERKAN (Kırşehir) - Sayın Komisyon Başkanım, Sayın Bakanım, değerli milletvekilleri, kıymetli basın mensupları; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2025 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Değerli milletvekilleri, ülkemiz dört saatlik uçuş süresiyle yaklaşık 1,5 milyar insanın yaşadığı, 51 trilyon 200 milyar dolar gayrisafi millî hasılaya sahip ve 13 trilyon dolar ihracat hacmi olan 67 ülkenin merkezi konumundadır. Türkiye, ulaşım ve iletişim alanındaki bu büyük fırsatı görerek ekonomik kalkınma ve küresel rekabet gücünün artırılması için reformlar yapmakta ve bu doğrultuda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın marifetiyle çok önemli yatırımlar gerçekleştirmektedir. Şükürler olsun ki bu hayal bile edilemeyen projeler bugün birer birer hayata geçirilmektedir. Bu vesileyle, benim de çok kıymet verdiğim ancak yeterince kıymet görmediğini hissettiğim bir isimden bahsederek hem ulaştırma ve altyapının devletin bekası için ne kadar önemli olduğunu anlatmak hem de onun aziz ruhunu yâd etmek istiyorum. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının kurucusu olan Behiç Erkin, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün ricası üzerine İnönü Hükûmeti döneminde Bayındırlık Bakanlığı görevini yürütmüştür. Bildiğiniz üzere, o dönem ulaştırma ve altyapı hizmetlerinin tamamı Nafia Vekâleti yani Bayındırlık Bakanlığı uhdesinde yürütülmekteydi. Bir diğer ifadeyle, Cumhuriyetin ilk yıllarında bugün Komisyonumuza misafir ettiğimiz Sayın Bakanımızın yerinde oturan isimdi. Behiç Erkin'in başta Çanakkale Zaferi olmak üzere necip milletimizin kurtuluşa ermesinde ve büyük mücadelenin kazanılmasında büyük emekleri vardır; öyle ki cephe gerisindeki sevkiyatları kusursuz yöneterek Çanakkale harbinin seyrini değiştirmiştir. Sadece bu değil, İngilizlerin Eskişehir'den çekilirken kullanılmaz hâle getirdikleri tren yollarını işler hâle getirmiş, Büyük Taarruz öncesi yeni hatlar inşa ederek Kurtuluş Savaşı'nın sembol ismi hâline gelmiştir. Bütün bunlardan anlaşılacağı üzere, bu destansı mücadelenin kazanılmasında milletimizin iradesi, askeri zekânın yanı sıra cephe gerisindeki sevkiyatın büyük önemi vardır. Milletin direnişini kırmak için işgal kuvvetlerinin hedeflerindeki ilk yerlerin tren yolları, köprüler, lojistik merkezler olması boşuna değildir. Özetle, ulaştırma ve altyapı devletin bekası, olmazsa olmazı, milletin refahının güvencesi ve ekonomik kalkınmanın başıdır. Bu bilinçle hareket eden AK PARTİ, yirmi iki yıldır milletimizin de desteğiyle Türk yurdunu demir ağlarla örerken Türkiye'yi hızlı ve yüksek hızlı trenle tanıştırmış ve mevcut demir yolu ağlarını âdeta sıfırdan yeniden inşa etmiştir. Komisyonumuzun değerli üyeleri, ulaştırma, altyapı ve altyapıya yönelik yatırımlar istihdam olanaklarını artırarak üretimi teşvik eder, talebi yükseltir ve nihayetinde gayrisafi yurt içi hasıla artışına yol açar. Türkiye, ulaşım ve altyapıda gerçekleştirdiği yatırımlar ve jeopolitik konumunun getirdiği avantajlar sayesinde, uluslararası yolcu ve yük taşımacılığının ana geçiş güzergâhı hâline gelmiştir. Türkiye, otoyol ve köprü yatırımlarıyla Asya-Avrupa, Avrupa-Kafkasya ve Avrupa-Orta Doğu eksenindeki küresel taşımacılığın lojistik merkezlerinden biri olma konumunu her geçen gün daha da güçlendirmektedir. Bu güç elbette yatırımlar sayesinde gerçekleşmiştir. Otoyol ağımız 1.714 kilometreden 3.796'ya, 6.101 kilometre olan bölünmüş yol ağımız ise 29.653 kilometreye ulaşmıştır. Çevre yolları, bildiğiniz üzere yerel trafik ile transit trafiği birbirinden ayıran yollardır. Bu yollar, kent merkezlerindeki trafik yoğunluğunu rahatlatmakta ve kesintisiz akım sağlamaktadır. Bu amaçla son yirmi iki yılda 2.226 kilometrelik çevre yolu hizmete sunulmuştur. Hâlihazırda 667 kilometre çevre yolunda çalışmalarımız devam etmekte olup 1.081 kilometrelik kesimde ise çalışmalarımız planlama aşamasındadır. Malumunuz üzere, ülkemizin coğrafi koşulları nedeniyle özellikle kış aylarında vatandaşlarımız büyük zorluk yaşamaktadır. Bu zorlukları aşmak için son yirmi iki yılda 83 olan tünel sayısı 506'ya, 50 kilometre olan uzunluğu ise 767 kilometreye çıkarılmıştır. 5.967 olan viyadük sayısı 9.961'e, uzunluğu ise 311 kilometreden 790 kilometreye ulaşmıştır. Tüm bu yatırımlar sayesinde trafik güvenliği artırılmış, ölümlü kaza oranı düşmüş ve bir zamanlar eziyetten ibaret olan ulaşım artık konfora dönüşmüştür. Değerli milletvekilleri, AK PARTİ olarak büyük ve güçlü Türkiye hedefinden sapmadan, milletimizden aldığımız destekle durmadan, yorulmadan çalışmaya devam edeceğiz. Bugün hemen her noktada binlerce personeliyle ülkemizi değişen koşullara ve şartlara göre geleceğini tasarlayarak yeniden imar ediyoruz. Türkiye için bir zamanlar hayal olan dünyanın sayılı projelerini Türk mühendisleriyle şekillendiriyor, Türk işçileriyle hayata geçiriyoruz. Gazi Meclisin çatısı altında bütçe yapmış tüm milletvekillerimizi ve ülkemizde taş üstüne taş koyan herkesi şükranla anıyorum. Bu vesileyle, Sayın Bakanımıza, çok kıymetli bürokratlarına yaptıkları çalışmalar için, ayrıca Kırşehir'e gösterdikleri ilgi için, sorunların çözümünde gösterdikleri hassasiyet için hemşehrilerim adına bir kez daha teşekkür ediyorum. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2025 bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.